لبه تکنولوژی

December 10, 2017
19:57 یکشنبه، 19ام آذرماه 1396
کد خبر: 86346

تحلیل نوارهای صوتی ماموریت آپولو با فناوری تشخیص گفتار

 
پژوهشگران آمریکایی، با فناوری تشخیص گفتار، نوارهای صوتی ماموریت آپولو را تحلیل کردند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، گروهی از پژوهشگران دانشگاه "تگزاس" (Texas) در دالاس برای کمک به حفظ و قابل دسترس ساختن هزاران ساعت از صوت‌های ضبط شده ماموریت آپولو ، از فناوری تشخیص گفتار در مفهوم ساختن و تحلیل مکالمات میان فضانوردان، برج مراقبت و تکنسین‌ها در یک چهارم یک میلیون مایل از فضا استفاده کردند.
 
احتمالا فناوری نوار صوتی آنالوگ در سال 1960، یک موهبت به شمار می‌رفته است.
 
ماموریت 11 آپولو، احتمالا از 380 میلیون سال پیش که اولین ماهی‌ها پا خشکی نهادند بزرگترین ماجرا بود، اما برخلاف آن ماجرا، اولین فرود در ماه می‌توانست به صورت مفصل‌تر و جامع‌تر از هر واقعه بزرگ دیگری در تاریخ که تا آن زمان رخ داده بود، ثبت شود.
 
نمونه استفاده شده در پروژه دانشگاه تگزاس، به تنهایی صوتی از آپولو11، آپولو13 ، آپولو 1 و  ماموریت‌های  Gemini 8 را در برداشت و این مجموعه جزیی از 200 نوار صوتی آنالوگ در 14 ساعت و 30 ترک تشکیل شده است. 
 
 
کهنگی مشکل اصلی بود چون نوارها تنها می‌توانستند در دستگاهی موسوم به Soundscriber در مرکز فضایی جانسون ناسا پخش شوند که یک کوک دستی برای انتقال از یک ترک یه ترک دیگر داشت. بالاتر از همه اینکه این ضبط‌ها خام بود. هیچ اصلاح یا تطبیقی وجود نداشت و شخص در حال صحبت مشخص نبود زیرا بسیاری از تکنسین‌ها با هم صحبت می‌کردند.
 
به گفته دکتر "جان هانسن"(John H.L. Hansen)، بنیانگذار و مدیر مرکز سیستم‌های گفتاری روبوست (CRSS)، احتمالا استفاده از یک Soundscriber برای بررسی نوارهای ماموریت آپولو 11 به 170 سال زمان نیاز دارد.
 
گروه هانسن با همکاری دانشگاه "مریلند" (Maryland) سیستم صوتی جدیدی تولید کرد که می‌توانست در چند ماه این کار را انجام دهد.
 
هانسن می‌گوید: ما نمی‌توانستیم  از SoundScriber استفاده کنیم؛ بنابراین مجبور شدیم نوع جدیدتری را طراحی کنیم. ما دستگاه 30 ترکی خودمان را طراحی کردیم و یک راه حل موازی برای بدست آوردن هر 30 ترک در یک زمان به دست آوردیم. این تنها راه موجود بود.
 
 
مرحله بعد، صرف پنج سال برای بازنویسی و بازسازی آرشیو صوتی با استفاده از فناوری جدید پردازش گفتار و زبان بود که می‌توانست تا 35 نفر را در مکان‌های گوناگون با بسیاری از لهجه‌های محلی تگزاسی بررسی کند.
 
 
این کار، نیاز به الگوریتم‌های جدیدی داشت که بتواند صداهای افراد را تشخیص دهد و آنها را آنالیز کند تا مشخص شود که چه چیز و چه وقت از فرآیندی موسوم به "دیاریزاسیون" (diarization)استفاده شده است.
 
هدف از این کار نه تنها حفظ آسان، پاکسازی و رونویسی این صوت، بلکه یادگیری بیشتر درباره چگونگی کار کردن کارکنان ناسا با یکدیگر تحت استرس ماموریت سفر به ماه است. این کار تقریبا دشوار بود چون صداهای ضبط شده باید به ترتیب زمانی قرار می‌گرفتند اما گروه احساس می‌کند که این تلاش، داستان قهرمانان ستایش نشده عصر فضایی را مشخص می‌کند.
 
این پژوهش در مجله علمی (IEEE/ACM Transactions) در مورد پردازش شنیدار، گفتار و زبان به چاپ رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.