لبه تکنولوژی

December 11, 2017
22:40 دوشنبه، 20ام آذرماه 1396
کد خبر: 86373

استفاده از مغز کِرم برای کنترل ربات

 
 
محققان توانستند با استفاده از نسخه دیجیتالی مغز یک کِرم الگانس، یک ربات را کنترل کنند.
 
به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، بر اساس تحقیقات انجام گرفته، با مسامحه می‌توان گفت مغز در واقع مجموعه‌ای از سیگنال‌های الکتریکی است. از دیدگاه نظری اگر بتوان این سیگنال‌ها را به طور کامل گردآوری کرد، می‌توان با بارگذاری آن‌ها روی یک کامپیوتر، مغز یک شخص را به صورت دیجیتالی بازسازی کرد و به او عمر ابدی داد. البته در حال حاضر دانش بشری ابزارهای لازم برای این کار را حداقل در مورد مغز انسان در اختیار نمی‌گذارد. با وجود این محققان توانسته‌اند فرآیندی مشابه را در مورد کرم الگانس اجرا کنند. 
کرم الگانس نخستین جانداری است که نقشه ژنی آن به درستی و به طور کامل ترسیم شده است و محققان سیستم عصبی آن را بارها مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند. 
در سال 2014 پروژه‌ای موسوم به OpwnWarm تعریف شد که در آن تمام اتصالات موجود بین 302 نورون این کرم ترسیم و در قالب یک نرم‌افزار بازسازی شد. هدف اصلی این پروژه بازسازی کامل کرم الگانس به عنوان یک ارگانیسم مجازی بود. اما در جریان این پروژه محققان توانستند مغز کرم را شبیه‌سازی کنند. 
اکنون محققان این مغز دیجیتالی را به یک ربات منتقل کردند و این مغز دیجیتالی بدون نیاز به هرگونه برنامه‌نویسی توانست کنترل ربات را به دست بگیرد. 
البته این مغز دیجیتالی هنوز کامل نیست. برای مثال محققان ناچار شدند فرآیند تحریک نورون‌های دیجیتالی را ساده‌تر کنند. اما این واقعیت که ربات تنها با استفاده از یک شبکه اتصالات که مغز یک کرم را شبیه سازی کرده، قادر به حرکت است و پیش از برخورد با موانع توقف کرده و مسیر حرکت خود را تغییر می‌دهد، اتفاقی خارق‌العاده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.