تحلیل بازار

December 26, 2017
17:15 سه شنبه، 5ام دیماه 1396
کد خبر: 86772

بازار تلفن ­همراه در محاصره رجیستری/ منتظر ارزانی نباشید

اجرای طرح رجیستری برای برند اپل کمتر از یک­ ماه است که اجرایی شده است و در این مدت اندک شاهد رشد قیمت انواع گوشی‌­های هوشمند ساخت این شرکت بودیم.

البته این افزایش قیمت تنها به انواع مدل­‌های آیفون ختم نشد و بیشتر گوشی­‌های موجود در بازار کم­ و­بیش با رشد قیمت دست­ و­پنجه نرم کردند. گرچه به گفته وزیر ارتباطات و فناوری رشد قیمت در بازار مقطعی بوده و تدابیر لازم برای کنترل قیمت­‌ها اندیشیده شده است و حتی در آینده نه چندان دور شاهد افت قیمت انواع گوشی­ تلفن ­همراه در بازار خواهیم بود.

اما رئیس اتحادیه صنف رایانه تهران نظر دیگری درباره قیمت­‌ها دارد و معتقد است که گوشی­‌های تلفن ­همراه به این راحتی­‌ها ارزانی را تجربه نخواهد کرد.

سید مهدی میرمهدی به اقتصادآنلاین گفت: متاسفانه برخی طرح­‌ها بدون نظر کارشناسان و اهل فن اجرایی می­شود و مردم باید تاوان این تصمیمات غیرکارشناسان را متحمل شوند.

وی افزود : از ابتدای صحبت­‌های اجرایی شدن طرح رجیستری ، قیمت­‌های تلفن­ همراه 20 درصد افزایش پیدا کرده است که فکر می‌کنم این عدد برای محصولات اپل 35 درصد باشد.

به گفته میرمهدی برای مبارزه با قاچاق تلفن­ همراه راه­‌های بهتری نیز وجود داشت که یکی از این راه­‌ها آزاد گذاشتن واردکنندگان بود و نباید به بهانه بالا بردن کیفیت خدمات پس ­از فروش، تنها به چند شرکت به طور انحصاری مجوز واردات ارائه شود .

رئیس اتحادیه صنف رایانه تهران اظهار کرد : از اجرای طرح رجیستری افراد سودجو زیادی سود­‌های کلانی کرده‌­اند و در طرف دیگر مردم مجبور به پرداخت هزینه اضافی هستند.

وی با بیان اینکه رجیستری نباید مقطعی و با فاصله برای برند­‌ها اجرایی شود، گفت : این وضعیت فضا را برای سودجویان محیا کرده است، به عنوان مثال در حال حاضر برخی افراد محصولات پرفروش­ترین برند گوشی در ایران را احتکار کرده­­‌اند و منتظرند تا رجیستری برای این برند اجرایی شود و بعد محصولاتی که انبار کرده اند را روانه بازار کنند و روی هر گوشی 300 هزار تا 500 هزار تومان سود کسب کنند.

گزارشات میدانی نیز نشان می‌­دهد که فعالان بازار امیدی به کاهش قیمت­‌ها ندارند و از طرف دیگر مردم هم تمایل چندانی برای خرید گوشی جدید ندارند.

فریبرز حاتمیان یکی از فروشندگان بازار در این باره به اقتصادآنلاین گفت: موضوع رجیستری توانست بازار تلفن­ همراه را طی چند ماه اخیر تکان دهد و قیمت­‌ها افزایش نسبتا بالایی داشته باشند.

وی افزود: علاوه بر رشد قیمت­‌ها ، مردم نیز با هراس به سمت خرید گوشی جدید می‌­­آیند و می­‌ترسند که گوشی قاچاق به آن­‌ها فروخته شود و بعد از مدتی از کار بیفتد.

به گفته این فعال بازار اگر نحوه استقبال خریداران در ماه­‌های آینده نیز به همین میزان باشد، بدون شک شاهد تعطیل شدن بسیاری از مغازه­‌ها و فروشگاه­‌های تلفن­ همراه خواهیم بود.

حاتمیان ا‌هار کرد : ما حاضریم گوشی­‌های موجود در انبار خود را با سود 5 هزار تومان به فروش برسانیم اما مدلی را بیش از یک­ماه در فروشگاه نگه نداریم چون با ضرر مواجه می­‌شویم.

وی ادامه داد : شاید به جرات بتوان گفت که 98 درصد فعالان بازار به طور استیجاری در مغازه­‌های خود فعالیت دارند و اگر به میزان اجاره، هزینه­‌های دیگر مثل مالیات و هزینه­‌های آب­ و ­برق را اضافه کنیم به این نتیجه خواهیم رسید که فعالیت در این بازار به هیچ وجه به صرفه نیست و فروشندگان در میان­ مدت با ضرر هنگفتی مواجه خواهند شد.

این فعال بازار در پاسخ به این سوال که آیا نوسانات قیمت ارز نیز طی چند ماه اخیر بر روند افزایش قیمت­‌ها تاثیر داشته یا خیر؟ گفت: بدون شک نوسانات نرخ ارز بر بازار تاثیر گذار بوده، اما تاثیرات رجیستری به مراتب بیشتر از نوسانات ارز بوده است و تاثیر روانی آن بر بازار دلیل اصلی افزایش قیمت­‌ها است.

حاتمیان افزود : از این گذشته افزایش قیمت دلار چند هفته گذشته متوقف شد و ثبات در بازار حاکم شد، اما با این حال قیمت­­‌ها در بازار موبایل به شدت افزایش پیدا کرد که هر روز بر میزان آن نیز افزوده می­‌شود.

وی با اشاره به کلاهبرداری­‌هایی که از طرح رجیستری می­شود گفت: متاسفانه برخی فروشندگان به بهانه ثبت سریال گوشی در سامانه گمرک، از خریداران مبالغ اضافی را دریافت می­‌کنند که این غیرقانونی است مردم نباید هزینه‌­ای برای رجیستری گوشی خود  بپردازند.

این فعال بازار در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که قیمت­‌ها روند کاهشی را طی ماه­‌های آینده به خود بگیرند؟ گفت: من فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیفتد چون همچنان قیمت­‌ها روند صعودی دارند و تجربه نشان می‌دهد که قیمت­‌ها به این سادگی­‌ها پایین نخواهد آمد.

حاتمیان افزود :  از طرف دیگر به نظر می­‌رسد که طی ماه­‌ها و یا حتی سال­‌ها شاهد مغایر بودن میزان تقاضا و عرضه در بازار باشیم که این موضوع می‌تواند رشد دوباره قیمت­‌ها را به دنبال داشته باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.