امینت

January 3, 2018
10:10 چهارشنبه، 13ام دیماه 1396
کد خبر: 86925

جاسوسی اپلیکیشن های اندرویدی از طریق میکروفن گوشی

تلفن های هوشمند یکی از اصلی ترین ابزارهای مورد هدف هکرها برای جاسوسی از مردم هستند. همراه بودن همیشگی این دستگاه ها در محیط های مختلف، راه های گوناگون هک کردن و امکانات متعدد موجود برای کسب اطلاعات از کاربران باعث شده این دستگاه ها به هدف مناسبی برای گروه های تبهکاری سایبری بسیار زیادی در جهان تبدیل شوند. اخیرا نشریه نیویورک تایمز در گزارشی به روشی جدید اشاره کرده که توسط تعداد بسیار زیادی از اپلیکیشن های اندرویدی برای جاسوسی از کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است که بیشتر از 250 بازی در پلی استور گوگل شناسایی شده اند که از نوع خاصی نرم افزار برای پایش صدای محیط اطراف کاربران از طریق میکروفن گوشی استفاده می کنند. این نرم افزار از سوی شرکتی به نام Alphonso توسعه داده شده و بازی هایی که از آن استفاده می کنند هیچ اشاره ای به دلایل نیاز به ضبط کردن صدای محیط اطراف کاربر و انتقال آنها به سرورهای دیگر ندارند. برای مثال یکی از بازی های مورد اشاره توسط نیویورک تایمز، Endless 9*9 Puzzle از استودیوی بازی سازی Imobile Games است که بلافاصله پس از نصب و اجرا بر روی گوشی کاربر، در خواست دسترسی به میکروفن و موقعیت مکانی کاربر را صادر می کند. همچنین به این نکته نیز اشاره شده که برخی از این اپلیکیشن ها حتی پس از بسته شدن نیز به جاسوسی خود ادامه می دهند. نکته تاسف برانگیز آن است که تعداد زیادی از بازی های مورد نظر حتی بر روی پلتفرم امن تر iOS نیز وجود دارند و از همین طریق به جاسوسی اطلاعات کاربران می پردازند. به گفته تیم های توسعه دهنده این بازی ها، آنها صدای محیط را به این منظور مورد بررسی قرار می دهند تا متوجه شوند کاربر در حال تماشای چه برنامه تلویزیونی یا گوش دادن به چه نوع موسیقی است تا بتوانند تبلیغات مرتبط برای آنها به نمایش قرار دارند. اما بر اساس قوانین توسعه نرم افزاری، همین کار نیز تنها زمانی قابل پذیرش است که فعالیت اپلیکیشن به اطلاع کاربر برسد که در خصوص این بازی ها این چنین نبوده است. باید دید گوگل در روزهای آینده چه تصمیمی برای این اپلیکیشن ها خواهد داشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.