تحلیل بازار

January 8, 2018
9:33 دوشنبه، 18ام دیماه 1396
کد خبر: 87045

کاربران در گوگل پلی دو برابر اپ استور اپلیکیشن جدید نصب می کنند

گرچه فروشگاه اپ استور اپل از برخی جهات از رقیب اصلی خود گوگل پلی پیش است، اما آمارها نشان می دهد کاربران اندرویدی دو برابر بیشتری از اپلی ها برای امتحان اپلیکیشن های جدید تمایل نشان می دهند.

بررسی های موسسه آماری «SensorTower» نشان می دهد که در سال ۲۰۱۷ دفعات نصب نخستین بار اپلیکیشن ها در گوگل پلی حدوداً دو برابر بیشتر از اپ استور است. بر این اساس در طی سال گذشته میلادی حدود ۶۴ میلیارد بار اپلیکیشنی برای اولین بار روی یک دیوایس اندرویدی نصب شده، در حالی که رقم مذکور در پلتفرم iOS برابر با ۲۸ میلیارد بار است.

اگر این اعداد و ارقام را با آمارهای مشابه سال قبل مقایسه کنیم شاهد رشدی قابل توجه به خصوص در پلتفرم اندروید هستم. در جدول زیر می توانید نمودار مقایسه مرتبط را مشاهده نمایید.

 

مقایسه گوگل پلی و اپ استور اپل

مقایسه گوگل پلی و اپ استور اپل

اما دلیل اصلی این تفاوت در چیست؟ دلایل متفاوتی را می توان در این میان مطرح نمود اما به طور حتم عامل اصلی، رشد روز افزون استفاده از سیستم عامل اندروید در بازارهای در حال توسعه و کشورهایی است که کاربران آن به تازگی استفاده از موبایل های هوشمند را آغاز کرده اند، در حالی که به طور معمول ضریب نفوذ آیفون ها یا آیپدهای اپل در این مناطق چندان قابل توجه نیست.

گوگل چند سالی هست که در قالب برنامه Android One تلاش کرده تا از تولید موبایل های بسیار ارزان قیمت و اقتصادی در کشورهای پر جمعیت و در حال توسعه پشتیبانی کند و به تبع افزایش روز افزون موبایل های فعال پلتفرم اختصاصی این شرکت به معنی نصب بیشتر اپلیکیشن ها برای نخستین بار خواهد بود.

با همه این ها، اگر شما یک توسعه دهنده باشید به احتمال زیاد تمایل خواهید داشت که اپلیکیشن خود را پیش از همه در اپ استور اپل منتشر نمایید، چرا که تمام آمارها نشان می دهند که تمایل کاربران iOS به خرید اپلیکیشن ها یا پرداخت های درون برنامه ای به شکل قابل ملاحظه ای بیشتر از اندرویدی ها است.

 
بر طبق اعلام منابع رسمی، اپ استور در طی سالی که گذشت درآمدی ۳۸.۵ میلیارد دلاری را روانه حساب های اپل کرده، در حالی که رقم مذکور در گوگل پلی چیزی در حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده است. گرچه نباید از نظر دور داشت که فروشگاه اپلیکیشن های گوگل از حضور در بازار بسیار مهم چین محروم است.

در حوزه بازی های موبایلی نیز آمارها بسیار مثبت هستند. در مجموع میزان فروش این دسته از نرم افزارهای موبایل در طی سال گذشته حدود ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ رشد داشته است. سهم اپ استور از این درآمدها ۳۰ میلیارد و سهم گوگل پلی برابر ۱۸ میلیارد دلار بوده است.

مقایسه گوگل پلی و اپ استور اپل

 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.