رسانه‌های اجتماعی

January 9, 2018
10:53 سه شنبه، 19ام دیماه 1396
کد خبر: 87088

کم‌کاری پیام‌رسان‌های بومی/ ضعف پاسخگویی هنگام هجوم کاربران

یک کارشناس با بیان اینکه سرورهای شبکه‌ پیام‌رسان داخلی در دسترس است، اما تنها با حکم قضایی امکان رصد آنها وجود دارد و قاضی هم به راحتی حکم نمی‌دهد، معتقد است به دلیل سیاست‌های موجود و یا کم‌کاری‌ها در سال‌های گذشته، پیام‌رسان‌های بومی توانمند نشدند و افزایش هجوم به آنها نشان می‌دهد که نمی‌توانند پاسخگو باشند.

با اشاره به تاثیر اختلالات و فیلترینگ بر کسب‌وکارهای اینترنتی اظهار کرد: کندی سرعت اینترنت و اختلالات ایجادشده بر کسب‌وکارهای مجازی که وب‌سایت داشته و از ابزارهایی مانند تلگرام و اینستاگرام به عنوان مکمل و در جهت اهداف خود استفاده می‌کردند و کمک می‌گرفتند، تاثیر منفی داشت. همچنین تعداد زیادی از افراد که در این شبکه‌ها فعالیت اقتصادی کرده و خدمات خود را معرفی می‌کردند، متضرر شدند. فروش‌این کسب‌وکارها به طور متوسط حدودا بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به دلیل اختلال سرعت اینترنت و سایر عوامل افت کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون در این زمینه ساماندهی انجام نشده، افزود: بلاتکلیفی و این‌که معلوم نیست این موضوع تا کی بخواهد ادامه داشته باشد هم فشار و نگرانی زیادی وارد کرده است. البته پیام‌رسان‌های داخلی هستند و تعدادی از آنها بستر پرداخت آنلاین هم دارند، اما به دلیل سیاست‌هایی که بوده و یا کم‌کاری‌هایی که در سال‌های گذشته شده، توانمند نشدند. البته خودشان هم باید خلاقیت بیشتری به خرج می‌دادند، اما تاکنون خیلی شناخته نشدند.

این عضو اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی با اشاره به چگونگی قابلیت پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: برخی از این پیام‌رسان‌ها در روزهای اخیر به علت حجم ترافیکی که به آنها سرازیر شده، نتوانستند روی نسخه وب به خوبی کار کنند که طبیعی است. البته به نظر می‌رسد دارند تلاش زیادی می‌کنند که سرویس‌های بهتری در این روزها بدهند و به نظر می‌رسد افرادی که در اینستاگرام و تلگرام بودند هم به این پیام‌رسان‌های بومی بیایند تا اگر مشکل تلگرام حل نشد، کسب‌وکارشان از بین نرود و این‌جا شروع دوباره داشته باشند.

حمایتی از کانال‌های تلگرامی شناسایی‌شده نشد

الفت‌نسب با تاکید بر نقش وزارت ارشاد در موضوع ساماندهی کانال‌های تلگرامی بیان کرد: وزارت ارشاد اعلام کرد می‌خواهد کانال‌های تلگرامی را ساماندهی کند و کانال‌های با بیش از ۵۰۰۰ کاربر باید شناسایی شوند. تعدادی از کانال‌ها هم آمدند و مدارک دادند با این تصور که با این کارها رسمی می‌شوند و از مشکلاتی مانند فیلتر مصون هستند؛ اما این اتفاق نیفتاد و هیچ حمایتی از کسانی که کسب‌وکارشان را براساس این اعلام وزارت ارشاد گذاشتند، نشد.

وی در ادامه با بیان اینکه ساماندهی کانال‌ها باید با هدف سرویس‌دهی صورت بگیرد، افزود: در صورتی که همان موقع کمیته فیلترینگ اعلام کرد فعالیت تجاری بر بستر پیام‌رسان خارجی و تلگرام و اینستاگرام ممنوع است. درواقع در سیاست‌های دولت و قوه قضاییه دوگانگی وجود دارد و حرف واحدی وجود ندارد. وزارت ارتباطات با نیات خوب خود و یا وزارت ارشاد نتوانستند برای فیلتریتگ کاری کنند، زیرا این موضوع در دست قوه قضاییه و کمیته فیلترینگ است.

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی با اشاره به اقتصاد دیجیتالی موجود گفت: اکنون یکی از پایه‌های خرده‌فروشی در کشور دارد حذف می‌شود و باید برای آن فکری کرد. البته امیدواریم این شرایط به حالت عادی بازگردد، اما این موضوع باید زنگ خطری برای مسئولان باشد که شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی شود. پیام‌رسان خارجی باید باشد، اما در کنارش داخلی هم باید وجود داشته باشد. پیام‌رسان‌های داخلی به مباحث فنی و سرور نیاز دارند. افزایش هجوم به این پیام‌رسان‌ها نشان می‌دهد که نمی‌توانند پاسخگو باشند، در صورتی که آنها پیش از این باید توانمند می‌شدند.

الفت‌نسب با بیان اینکه وقتی دلیل فیلترینگ تلگرام را بحث امنیتی مطرح می‌کنند، نمی‌توان واکنشی نشان داد، گفت: البته گفت‌وگوهای زیادی برای رفع فیلتر انجام شده است. اما باید قبول کرد هر کشوری برای امنیت خود یک سری فیلتر می‌گذارد. اگرچه سرورهای شبکه‌ پیام‌رسان داخلی در دسترس است، اما تنها با حکم قضایی امکان رصد آنها وجود دارد و قاضی به راحتی حکم نمی‌دهد. از بعد تجاری ۹۵ درصد افرادی که در تلگرام هستند، سالم کار می‌کنند و مشکلی هم ندارند به پیام‌رسان‌های داخلی بیایند. البته از طرفی باید دید آیا مطمئنیم پیام‌هایی که در تلگرام ردوبدل می‌شود، جایی رصد نمی‌شود؟ با وجود اینکه مدیر تلگرام می‌گوید پیام‌ها رمزنگاری شده است، اما این موضوع هم جای بحث دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.