لبه تکنولوژی

January 11, 2018
14:31 پنجشنبه، 21ام دیماه 1396
کد خبر: 87187

چه موانعی بر سر راه موفقیت استارتاپ قرار دارند

کارآفرینان زیرک و هوشیار، خیلی زود مشکلات و چالش‌های کسب‌وکارشان را به رسمیت می‌شناسند و از آسیب‌های رو به گسترش این موانع، جلوگیری می‌کنند.

خرید گیفت کارت

رت پاور، مدیر مؤسسه‌ی مربیگری کارآفرینان Power Coaching and Consulting که تاکنون با صدها استارتاپ و کارآفرین در سراسر جهان کار کرده، معتقد است که کارآفرینان در سراسر جهان با چالش‌های مشابهی مواجه‌اند. به عقیده‌ی او، تبدیل هر ایده‌ی عالی به یک کسب‌وکار موفق، مستلزم کار سخت، تمرکز بالا، پشتکار و شاید کمی شانس است.

کارآفرینان بسیار موفق و برتر، از ابتدای کارشان سعی کرده‌اند از موانع متعددی که سد راه پیشرفتشان می‌شود، عبور کنند. پاور می‌گوید اگر کارآفرینان می‌خواهند روی موفقیت کسب‌وکارشان متمرکز شوند، باید این ۱۰ چالش را پشت سر بگذارند:

فضای کسب‌وکار

دانش، عنصر قدرت‌بخش کارآفرینان است. اولین قدم برای موفقیت هر کارآفرین، دانش عمیق و دقیق در مورد رقابت، الزامات قانونی و پیش‌آگاهی‌ها، اقتصاد فعلی و پیش‌بینی آینده‌ی آن و چگونگی تأثیر این عوامل بر صنعتی است که در آن کار می‌کنند. سرمایه‌گذاران بالقوه به دنبال مدیران عامل هوشمند و آگاه هستند.

هویت ضعیف برند
نقش بازاریابی در تمامی صنایع غیر قابل‌ انکار است. بازاریابی است که ویژگی‌ها و مزایای یک محصول را به مشتریان معرفی می‌کند. یک برند قوی، این وظیفه‌ی مهم را برای شما انجام می‌دهد. همان‌طور که وب‌سایت Business2Community خاطرنشان می‌کند؛ هویت منسجم و سامان‌مند برند و همچنین لوگوی تأثیرگذار، ثابت می‌کند که شما درک خوبی از بازار و مشتریانتان دارید و می‌دانید چگونه باید سرمایه‌ی جذب‌شده را به کار بگیرید.

کمبود سرمایه

راه تأمین سرمایه‌ی شما هرچه باشد (چه سرمایه‌گذاران فرشته، وی‌سی‌ها یا پس‌انداز شخصیتان) باید برنامه‌ریزی کنید که به مدت دو سال، سرمایه‌ی مطمئنی در دسترس داشته باشید. این سرمایه باید به کمک یک طرح کسب‌وکار عالی، احتمالاتی نظیر هزینه‌ی تست مجدد محصول، شکست‌های فروشندگان یا معوقات غیر قابل‌ پیش‌بینی دیگر را پوشش دهد.

عدم یادگیری درس‌های ضروری
شما باید به خودتان، محصولات و خدمات جدیدتان اعتقاد داشته باشید؛ با این حال بهتر است از کمک چند مشاور باتجربه نیز بهره بگیرید و به درس‌هایی که آن‌ها در دوران حرفه‌ای خود آموخته‌اند، توجه کنید. سپس توصیه‌های آنان را در تصمیم‌گیری‌هایتان مد نظر داشته باشید.

دارایی‌های محافظت‌نشده
ممکن است ایده‌ی کسب‌وکار شما، ویژگی‌ها خاص یا پتنت‌های ارزشمندی را شامل شود. متأسفانه دور از ذهن نیست که شیادان، تلاش کنند این ایده‌ها را به سرقت ببرند. با همکاری یک حقوقدان کسب‌وکار، یک طرح جامع حفاظت از دارایی را توسعه دهید و اطمینان حاصل کنید که همه‌ی ایده‌ها، محصولات و دارایی‌هایتان را پوشش داده‌اید.

مشکلات کارکنان
گرچه این موضوع غالباً دست کم گرفته می‌شود، ولی اشتباهات کارکنان می‌تواند صدمات و هزینه‌ی زیادی به کسب‌وکارتان وارد کند. به این هشدارها توجه کنید: استخدام پرسنل را به زمانی موکول کنید که درک کاملی از ساختار کسب‌وکارتان به دست آورده باشید، محدودیت‌های خودتان را به‌خوبی بشناسید و مسئولیت‌های لازم را به دیگر متخصصان محول کنید، انگیزه‌ها و مشوق‌های متقاعدکننده‌ای برای جذب و حفظ کارمندان برتر بیابید.

رکود و ایستایی
برخی از کارآفرینان هنگامی‌که با چالش‌های سخت مواجه می‌شوند، از هرگونه اقدامی سر باز می‌زنند. همیشه به یاد داشته باشید که ایستایی و اقدام نکردن به سقوط کسب‌وکارتان منجر می‌شود. عمل و اقدام است که شما را به جلو سوق می‌دهد. اگر احساس کردید شرایط فعلی شما را می‌ترساند یا به رکود وامی‌دارد، گروهی از مشاوران را جمع کنید، به حرف آن‌ها گوش دهید و مسیری که شما را از بحران رهایی می‌دهد، انتخاب کنید.

Ignoring Startup

نادیده گرفتن فرهنگ استارتاپ
چه چیزی به کارمندان جدیدتان به‌عنوان یک تیم انگیزه می‌دهد تا مسیر رسیدن به اهداف را طی کنند؟ وقت کافی صرف کنید و فرهنگ‌ سازمانی مناسبی برای شرکتتان توسعه دهید؛ فرهنگی که به خودتان و کارمندانتان انرژی و انگیزه می‌دهد تا کنار هم با اشتیاق و علاقه کار کنید.

رویکرد غیر متمرکز برای جذب مشتریان
مشتریان پایه را به‌طور خاص تعریف کنید و یاد بگیرید به درخواست‌های حاشیه‌ای و خارج از برنامه‌ که کسب‌وکارتان را از مسیر رشد منحرف می‌کنند، پاسخ منفی بدهید. روی اهداف اصلی کسب‌وکارتان متمرکز شوید و انگیزه‌های شروع به کارتان را به خودتان  یادآوری کنید.

نادیده گرفتن علائم تغییر
فکر می‌کنید همه‌ی پروسه‌ها را درست اجرا کرده‌اید اما به نتیجه‌ی دلخواه نرسیده‌اید؟ راه‌ حل مشکل شما این است که یک گام به عقب بردارید، همه‌چیز را دوباره ارزیابی کنید و در صورت لزوم، برندسازی جدیدی داشته باشید.

راه موفقیت یک استارتاپ، ممکن است زیاد هموار و مستقیم نباشد. به‌عنوان یک کارآفرین، همه‌ی زیرکی، هوشمندی و ادراکتان را به کار بگیرید و این مشکلات متداول را به یاد داشته باشید تا مسیر موفقیتتان را روشن کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.