رمز ارز

فناوری

January 11, 2018
16:29 پنجشنبه، 21ام دیماه 1396
کد خبر: 87191

تاملی بر وعده دورف مبنی بر عرضه تلگرام بر بستر بلاک‌چین؛ TON چیست و چگونه کار می‌کند؟

این سوالی است که این روز‌ها مکرر پرسیده می‌شود و حتی عده‌ای روزشماری می‌کنند تا موعد رونمایی از آن برسد. نسخه متفاوتی از تلگرام که بنیانگذار آن وعده ارائه اش در زمانی کوتاه را داده است.

خبری که پیشتر یکی از مدیران تلگرام آن را اعلام کرده بود، اما حالا به طور رسمی اعلام می‌شود. خبر در راه بودن «شبکه باز اطلاعات تلگرام» یه به طور مخفف «TON» (Telegram Open Network) که در آن تلگرام بر بستری عرضه خواهد شد که امثال بیت‌کوین بر آن بستر فعالیت می‌کنند. پلتفرمی که به تلگرام کمک می‌کند بی ارتباط با سرورهایش نیز فعال بماند!

دورنمایی که دورف برای تلگرام ترسیم کرده بود، اما حالا تغییر کرده است؛ آنقدر که به نظر می‌رسد تلگرام هم برای این برنامه نویس نابغه روس، حکم وی‌کی را یافته است. شبکه اجتماعی‌ای که وی در روسیه بنا نهاد و محبوب‌ترین شبکه اجتماعی این کشور، با اختلاف به نسبت فیسبوک و امثال آن شد و وقتی کنترل آن با فروش سهام توسط شریکش تا حدی از دستان دورف خارج شد، عطای داشتنش را به لقایش بخشید و دست از آن شست.

اتفاقی که این بار به شکلی دیگر در حال وقوع است. اینکه دورف از نسخه جدید تلگرام سخن به میان آورده که بر بستر بلاک‌چین عرضه خواهد شد. نسخه‌ای که نمی‌توان آن را فیلتر یا محدود کرد و از آن سو، اختیار تلگرام را از دست مالکش خارج خواهد کرد! چیزی شبیه وقف کردن تلگرام برای عموم!  خبری که پیشتر «آنتون روزنبرگ»، یکی از مدیران تلگرام آن را اعلام کرده بود، اما حالا به طور رسمی اعلام می‌شود. خبر در راه بودن «شبکه باز اطلاعات تلگرام» یه به طور مخفف «TON» (Telegram Open Network) که در آن تلگرام بر بستری عرضه خواهد شد که امثال بیت‌کوین بر آن بستر فعالیت می‌کنند. پلتفرمی که به تلگرام کمک می‌کند بی ارتباط با سرورهایش نیز فعال بماند!

برای فهم بهتر ماجرا بهتر است ابتدا کمی درباره بلاک چین توضیح دهیم؛ فناوری بلاکچین اساساً یک پایگاه داده توزیع شده از اسناد و یا دفتر کل عمومی از همه تراکنش‌ها یا رویداد‌های دیجیتال است که توسط اجزای تشکیل دهنده اش به شکل مشترک اجرا می‌شود. یعنی هر تراکنش در آن با توافق اکثریت اجزای سیستم محقق می‌گردد و اطلاعاتی که یکبار وارد سیستم شده باشد، هرگز پاک نمی‌شوند.   به عبارت ساده تر، در بلاک چین اطلاعات یک واقعه نه در یک سرور و با چک شدن و رجوع مداوم به آن سرور، که در هسته های فراوانی که همانا کاربران آن سیستم هستند، نگهداری می‌شود و از این رو، قطع ارتباط سرور، منجر به قطع ارتباط شبکه نخواهد شد. وضعیتی که برای تلگرام باید این گونه آن را تشریح کرد که مدیران این نرم افزار قصد دارند اطلاعات این شبکه اجتماعی را بین کاربران نگهداری کنند که در این صورت، حتی با بستن ارتباط کاربران با سرورهای تلگرام هم نمی‌شود تلگرام ایشان را از کار انداخت.

وضعیتی که البته آفت هایی به دنبال دارد که از جمله آنها، خارج شدن کنترل کامل تلگرام از دست مدیران این شرکت نیز هست. منظور کنترل اطلاعات در این شبکه است که بستر بلاک‌چین مانع از دخل و تصرف و حذف آن به سادگی می‌گردد و بر این اساس، دیگر مدیران این شرکت نمی‌توانند مدعی شوند خط و خطوط قرمزی دارند که اگر زیر پا گذاشته شود، به سرعت آن را حذف می‌کنند چراکه بلاک‌چین این امکان را به ایشان نمی‌دهد.
علاوه بر آن، ورود TON به بازار و اقبال کاربران به آن، برای ایرانیان یک مساله جدید خواهد آفرید. اینکه هزینه اینترنت شان –ولو اندک- افزایش خواهد یافت چراکه در بلاک چین مدام بین کاربران برای صحت سنجی و انتشار مطالب ارتباط برقرار است و این ارتباط در کشور ما که اینترنت را به صورت مجموع اطلاعات دریافت و ارسالی فاکتور می‌کنند و می‌فروشند، منجر به افزایش هزینه کاربران خواهد شد.
افزایش هزینه‌ای که البته اندک است، اما در کشور ما می‌تواند مساله ساز باشد، به ویژه آنکه بسیاری از کاربران تلگرام در کشورمان از بسته های اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کنند که محدودیت زیادی از نظر حجمی دارند. این در حالی است که عرضه تلگرام بر بستر بلاک‌چین، تماس صوتی رایگان این نرم افزار که از زمان راه اندازی، در کشورمان فیلتر شد را هم به امکانات تلگرام خواهد افزود و طبعا هزینه های بیشتری برای مشترکان به وجود خواهد آورد.
به این موارد، امکان استفاده از ارزهای دیجیتال و تبادلات مالی خاص بر بستر TON را هم می‌توان افزود که به دلیل ویژگی های بلاک چین، انسداد آنها تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. اتفاقی که پیشتر دست کم یکبار در Frozen Chat، نرم افزار ارتباطی بر بستر بلاک‌چین برای اندروید تجربه شده اما به شکست این پروژه منجر شده است. شکست نرم افزاری که خاستگاه ایتالیایی دارد اما کسی نیازی به استفاده از آن ندیده تا به بایگانی سپرده شود اما اوضاع برای تلگرام فرق می‌کند؛ فرقی که می‌توان آن را در اشتیاق فراوان ایرانیان به این نرم افزار، حتی پس از فیلتر شدنش دریافت!
حرکت کردن به یک پلتفرم بلاکچین غیرمتمرکز می‌تواند یک تیر و دو نشان برای تلگرام باشد و همان‌طوری که یک شبکه‌ی اقتصادی کامل بر پایه‌ی ارز دیجیتال ایجاد می‌کند، آن را در برابر حملات و اتهامات دولت‌ها عایق کند. پلتفرم غیر متمرکزی مانند TON می‌تواند امنیت و انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد.

تلگرام قصد دارد به کاربرها اجازه دهد که به‌جز ارز تلگرام، پول‌های فیات را هم در کیف پولشان نگه‌داری کنند.

تگرام در مقاله خود گفته است نزدیک به ۲۰۰ میلیون سکه «گرم» در حال گردش خواهد بود که تنها ۴% آن در دست تیم توسعه‌دهنده این اپلیکیشن است و نزدیک به ۵۲ درصد برای جلوگیری از معملات احتکاری ذخیره خواهد شد. ۴۴% این سکه‌ها نیز در میان خریداران توزیع می‌شود.

راه‌اندازی کیف پول تلگرام تا سه ماه‌ی چهار سال ۲۰۱۸ به تعویق انداخته‌شده و ایجاد اقتصاد مبتنی بر TON ممکن است در سه ماه‌ اول سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شود. ارائه‌ سایر سرویس‌ها تا سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ به طول خواهد انجامید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.