تحلیل بازار

January 15, 2018
14:56 دوشنبه، 25ام دیماه 1396
کد خبر: 87292

چند درصد کاربران اسپیکر هوشمند دارند؟

طبق آخرین آمار استفاده کاربران آمریکایی از اسپیکرهای هوشمند در ژانویه سال جاری میلادی به طور چشمگیری افزایش یافته است.

رادیوی عمومی ملی (NPR) با همکاری موسسه تحقیقاتی ادیسون در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده‌اند که استفاده شهروندان و کاربران در کشور ایالات متحده آمریکا از اسپیکرهای هوشمند در ماه ژانویه سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته، افزایش بی سابقه‌ای داشته است؛ به گونه‌ای که استفاده آنها از اسپیکرهای هوشمند در ژانویه سال ۲۰۱۷، شاهد یک رشد ۱۶ درصدی بوده و این در حالیست که افزایش استفاده آنها در ژانویه سال ۲۰۱۸،  ۱۲۸ درصد گزارش شده است.

از این میزان آمار، سهم تصاحب و استفاده کاربران آمریکایی از اسپیکرهای هوشمند الکسای آمازون ۱۱ درصد و سهم اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم ۴ درصد اعلام شده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بسیاری از این اسپیکرهای هوشمند در اصل هدیه سال نو میلادی بوده است که کاربران و طرفداران تکنولوژی آنها را برای عزیزان، دوستان و اعضای خانواده خود خریداری کرده‌اند.

بسیاری نیز معتقدند که نمایشگاه علم و فناوری CES ۲۰۱۸ و سایر نمایشگاه‌های کوچک و بزرگی که در سراسر جهان برگزار شده است، در تشویق و ترغیب کاربران به خرید و  استفاده از این گجت‌های خانگی هوشمند بی‌تاثیر نبوده‌اند.

از آن سو نیز می‌توان به رقابت تنگاتنگی که میان غول‌های تکنولوژی سازنده این اسپیکرهای هوشمند خانگی نظیر گوگل، آمازون، اپل، سامسونگ، سونی، شیائومی و غیره ایجاد شده، اشاره کرد که خود این امر نیز سهم بالایی از طرفداران و خریداران این اسپیکرهای هوشمند را تشکیل داده است.

اسپیکرهای هوشمند به کاربران این امکان را می‌دهند تا در صورت داشتن مشغله وسائل خانگی خود را با دستورهای صوتی کنترل کنند بعنوان مثال، از وضعیت آب و هوا و جدیدترین اخبار مطلع شده، تایمر و زنگ هشدار برای خود تنظیم کنند، با دوستان و خانواده خود تماس برقرار کنند.

چند هفته پیش بود که آمازون اعلام کرد که فروش اسپیکرهای هوشمند ساخت شرکت آمازون از رقیب خود – گوگل – سبقت گرفته است. طبق این آمار، آمازون توانست تا پیش از آغاز سال جاری ۲۰ میلیون واحد از اسپکرهای هوشمند خود را به فروش برساند.

این در حالیست که گوگل تنها ۷ میلیون واحد از آن را فروخته و این بدان معناست که فروش آمازون حدودا سه برابر بیشتر از فروش گوگل در این حوزه بوده است. البته لازم به ذکر است که همه این آمارها پیش از جمعه سیاه و آغاز سال نو میلادی بوده است.

آمازون اسپیکرهای هوشمند اکوی خود را در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ معرفی و روانه بازار کرد. این در حالیست که گوگل از بلندگوی هوشمند گوگل هوم خود در نوامبر سال ۲۰۱۶ رونمایی و سپس عرضه کرد. همین وقفه و تفاوت یک ساله بنظر می‌رسد که موجب شده است آمازون از رقیب قدرتمند خود، گوگل، جلو بیفتد.

بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده و براین باورند که اسپیکرهای هوشمند سریعتر از ابزارهای واقعیت مجازی و افزوده به رشد خود ادامه داده و در سال ۲۰۱۸ سهم بسیار بیشتری از بازار ابزارهای هوشمند و دیجیتال را از آنِ خود خواهند کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.