لبه تکنولوژی

January 18, 2018
10:12 پنجشنبه، 28ام دیماه 1396
کد خبر: 87347

درهای کمیسیون‎های نصر تهران با ساختاری جدید برای مشارکت اعضا باز شد

تغییر آیین‎نامه تشکیل کمیسیون های سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران در هیات مدیره دور چهارم مطرح شد و با تلاش بسیار، بندهای این آیین‎نامه تغییر و به تصویب رسید. با برگزاری انتخابات نصر تهران و به کرسی نشستن هیات مدیره دور پنجم، تقسیم بندی ترکیب کمیسیون ها از نظر موضوعی مورد بررسی قرار گرفت و به گفته محمدرضا حدادی عضو هیات مدیره جدید سازمان، آیین‎نامه جدید کمیسیون ها در این دوره کماکان اجرا خواهد شد و تعداد کمیسیون‎ها و موضوعات آن نیز با دریافت نظرات کارشناسی بدنه صنف، به زودی اعلام می شود.اما در مورد دلایل تغییر آیین‎نامه تشکیل کمیسیون های سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، با علیرضا پورنقشبند عضو هیات مدیره دور چهارم سازمان گفت و‎گو کرده‎ایم که در ادامه می خوانید.

علیرضا پورنقشبند عضو هیات مدیره قبلی سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران در مورد نقش کمیسیون‎های سازمان گفت: کمیسیون‎ها باید عملا بازوی اجرایی سازمان نصر باشند، اما ساختار و جایگاه ضعیفی برای آنها لحاظ شده بود و فقط به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی دیده می شدند.
وی افزود: در واقع اعضای کمیسیون‎ها فقط نظرات خود را به هیات مدیره منتقل می‎کردند و تصویب مصوبات اغلب در سیکل هیات مدیره و شورای مرکزی گیر می‎کرد. این موضوع باعث شده بود کمیسیون ها حالت انفعالی به خود بگیرند و اعضای آن انگیزه فعالیت نداشته باشند.پورنقشبند اضافه کرد: در بسیاری مواقع کمیسیون ها می‎بایست در مورد موضوعی خاص تصمیم‎گیری فوری کنند؛ اما به دلیل اینکه مصوبات باید حتما به تصویب هیات مدیره می‎رسید عملا این کار امکان‎پذیر نبود.وی با بیان اینکه مصوبات کمیسیون ها لازم الاجرا نبود، گفت: وقتی اعضای کمیسیون احساس کردند حضورشان در کمیسیون بی فایده است، از کمیسیون‎ها فاصله گرفتند  و در جلسات آن شرکت نکردند.
وی افزود: در کمیسیون سخت افزار خودم شاهد روند افول اعضا بودم. بنابراین باید این روش را عوض می‎کردیم.
وی اضافه کرد: در واقع اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کاری از دستش بر نمی‎آید، بر می گردد به عملکرد ضعیف کمیسیون‎ها.

پورنقشبند با بیان اینکه تغییر آیین‎نامه تشکیل کمیسیون های سازمان نظام صنفی رایانه‎ای، در دستور کار هیات مدیره قرار گرفت، گفت: مدت زمان زیادی طول کشید تا دیدگاه های رسوب کرده و خشک شده سازمان تغییر کند.
وی افزود: تغییر آیین نامه کمیسیون‎ها ابتدای امر در کارگروهی که خود من عضو آن بودم مطرح شد. اما با توجه به اینکه موضوع بسیار مهمی بود در هیات مدیره طرح و مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.
به گفته عضو هیات مدیره قبلی سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران، در آیین‎نامه قبلی رییس کمیسیون لقب مسوول داشت که اصلا وجهه خوبی نداشت. در آیین نامه جدید تغییر کرد. وی افزود: همچنین مسوول کمیسیون باید از میان اعضای هیات مدیره  تعیین می‎شد. این دیدگاه که چرا باید رییس کمیسیون یکی از اعضای هیات مدیره باشد، همیشه مورد نقد بود. وی با تاکید بر اینکه در آیین‎نامه جدید اعضای کمیسیون مانند اتحادیه‎ها رییس را انتخاب می‎کنند، گفت: اینگونه اعضای کمیسیون‎ها از افراد کلیدی و تاثیرگذار با ضوابط خاص و سخت گیرانه تشکیل می‎شوند.
لازم الاجرا بودن مصوبات کمیسیون
عضو هیات مدیره قبلی سازمان نظام صنفی رایانه‎ای تهران همچنین با بیان اینکه کمیسیون‎ها تا پیش از این نمی‎توانستند در مورد مسایل مهم موضع‎گیری کنند، گفت: با تغییر آیین‎نامه کمیسیون‎ها حق نامه‎نگاری دارند و می‎توانند مصوبات خود را داشته باشند. همچنین می‎توانند از هیات مدیره بودجه بگیرند.
وی تصریح کرد: کمیسیون‎ها باید با بدنه صنف در تعامل باشند و برای خود یک خبرنامه داشته باشند و مرتب در مورد موضوعات اظهار نظر کنند. پورنقشبند گفت: طبق آیین‎نامه جدید اعضای کمیسیون‎ها باید افرادی کلیدی باشند و اگر چند جلسه متوالی در جلسات حاضر نشدند، خود به خود عضویت آنها ملغی شود.
وی اضافه کرد: در واقع با این تغییرات اعضای کمیسیون‎ها فعال‎تر خواهند شد و می‎توانند مطالبات خود را پیگیری کنند.
به گفته پورنقشبند این تغییرات اگر به درستی اجرا شوند، خیز بزرگی در سازمان ایجاد خواهد کرد. وقتی کمیسیون‎ها قوی شوند هر کدام مانند یک اتحادیه عمل خواهند کرد و جلوی اعمال نظر هیات مدیره نیز گرفته خواهد شد.
وی در پایان توصیه کرد: با این تغییرات جای غرزدن باقی نمی‎ماند. راه باز است و ما از اعضا می‎خواهیم مشارکتی جدی داشته باشند. اگر پای کار هستید، این  گوی و این میدان.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.