رگولاتوری

January 23, 2018
10:09 سه شنبه، 3ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87458

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات: اعدام شبکه‌های اجتماعی حکم می‌خواهد!

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی را به اعدام آنها تشبیه کرد و درباره حمایت‌های مالی از آنها گفت: اصلی‌ترین مشکل پیام‌رسان‌های داخلی مساله اعتماد است و با تزریق پول این اعتماد ایجاد نمی‌شود.

با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی پیام‌رسان‌های داخلی پول نیست، اظهار کرد: در کشور ما برای حل هر مشکلی از همان ابتدا می‌خواهیم پول بدهیم. در حالی که اصلی‌ترین مشکل پیام‌رسان‌های داخلی افزایش و حفظ اعتماد است و این اعتماد در چند بخش مطرح می‌شود. یک بخش اعتماد سرمایه‌گذاری است. با تزریق پول این اعتماد ایجاد نمی‌شود و اگر این اعتماد ایجاد شود، مردم سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اگر اعتماد وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد، افزود: آنگاه ما مجبوریم دولت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم و این مفهوم پیام‌رسان را زیر سوال می‌برد. اگر امنیت وجود داشته باشد، چرا صداوسیما باید بخواهد سرمایه‌گذاری کند؟ بخش خصوصی وارد می‌شود. بنابراین حمایت مالی اصلا تاثیرگذار نیست، زیرا موضوع اصلی که نداشتن پول نیست، سرجایش مانده است. اگر موضوع اصلی مالی بود، بخش حاکمیتی می‌توانست سرمایه‌گذاری کند.

او با بیان اینکه اگر اعتماد وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: آنگاه ما مجبوریم دولت را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنیم و این مفهوم پیام‌رسان را زیر سؤال می‌برد. اگر امنیت وجود داشته باشد، چرا صداوسیما باید بخواهد سرمایه‌گذاری کند؟ چرا فلان نهاد و ارگان بخواهد سرمایه‌گذاری کند؟ از همین‌جا بی‌اعتمادی شروع می‌شود؛ با وجود اعتماد، بخش خصوصی وارد می‌شود، بنابراین حمایت مالی اصلاً تأثیرگذار نیست، زیرا موضوع اصلی نداشتن پول نیست، اگر موضوع اصلی مالی بود، بخش حاکمیتی می‌توانست سرمایه‌گذاری کند.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات اعتماد کاربر را بخش دیگری از این اعتمادسازی دانست و افزود: اگر شما بهترین پیام‌رسان را هم داشته باشید و کسی نخواهد استفاده کند، کافی نیست. بنابراین اعتماد کاربر باید به نحوی جلب شود که از پیام‌رسان استفاده کند. جلب این اعتماد نیز روش‌های مختلف دارد. یک بخش به مقوله فنی برمی‌گردد. کافی است سراغ یک پیام‌رسان داخلی بروید و ببینید چند خدمت می‌دهد و آیا با پیام‌رسان‌های خارجی قابل مقایسه است؟ پشتیبانی از کاربران هم موضوع دیگر است اما از آنجا که این پیام‌رسان‌ها هنوز به تعداد بالایی کاربر نرسیدند، نمی‌توان این موضوع را در نظر گرفت و ممکن است بخش عمده‌ای از پیام‌رسان‌ها این قابلیت را داشته باشند.

رفتارهای خوبی با فضای مجازی نشده است

سلجوقی ادامه داد: بخش دیگر این است که مردم اعتماد ندارند و اتفاقی که می‌افتد پایدار است. اطلاعات امنیتی هم سر جای خودش است. این‌که برخی نگرانی دارند واحدهای نظارتی و امنیتی اطلاعاتشان را بگیرند و علیه خودشان استفاده کنند. همین نگاه‌ها مانع است. در کشور ما قوه قضاییه و بخش‌های امنیتی رفتارهای خوبی با فضای مجازی نداشتند، برای مثال ما در وبلاگ‌نویسی جزو چند کشور اول مطرح در دنیا بودیم، اما برخوردهای نامناسب موجب شد این اعتماد از بین برود. اکنون این اعتماد باید برگردد که کار دولت هم نیست و یک کار چند نهادی است.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباره پیام‌رسان‌ها بیان کرد: در این مصوبه به معاون اول قوه قضاییه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صداوسیما و بانک مرکزی اشاره شده است. یکی از اقداماتی که قوه قضاییه می‌تواند انجام دهد این است که بخشنامه صادر کند هیچ قاضی اجازه بستن موقت و غیرموقت شبکه‌های اجتماعی را ندارد، مگر این‌که در دادگاه اثبات شد تخلفی صورت گرفته و حکم محکومیتش صادر شده و رئیس قوه قضاییه آن را تأیید کند، یعنی باید چند مرحله طی شود. چنین مصوبه‌ای اعتماد زیادی ایجاد می‌کند. همانند رفتار با یک اعدامی است که در خصوص احکام اعدام نیاز به تأیید رییس قوه وجود دارد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی را در حکم اعدام آنها دانست و گفت: در بند شش مصوبه شورای عالی فضای مجازی نوشته شده قوه قضاییه موظف است به منظور صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، امنیت عمومی، اعتمادسازی، آیین‌نامه‌ای را در راستای حمایت حقوقی از تداوم کسب‌وکار و فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و بازبینی مصادیق محتوای مجرمانه ظرف مدت یک ماه تدوین و به شورا ارائه کند. تاریخ این مصوبه ۲۱ مرداد سال جاری است. اکنون قوه قضاییه باید بگوید در این زمینه چه کار کرده است. همین‌طور سایر دستگاه‌ها و نهادها پاسخگوی اقدامات مصوبه ۲۱ مردادماه باشند که باید ظرف مدت یک ماه اقدام می‌کردند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.