رسانه‌های اجتماعی

January 25, 2018
13:57 پنجشنبه، 5ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87532

مشکل پیام‌رسان‌های داخلی چیست؟

مدیر یک پیام‌رسان داخلی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی موضوع مالی نیست، گفت: پیام‌رسان‌های ما باید به‌روز باشند و امکاناتشان رفاه و آسودگی را برای کاربر به همراه داشته باشد. موضوع دیگر نیز بی‌اعتمادی نسبت به حریم خصوصی و امنیت پیام‌رسان‌هاست.

محمدرسول کاظمی در پاسخ به اینکه آیا بزرگ‌ترین مشکل پیام‌رسان‌های داخلی موضوع مالی است؟ اظهار کرد: حمایت مالی شاید بتواند پنج درصد از مشکلات ما را حل کند، اما ۹۵ درصد مشکلات دیگری است که ربطی به مسائل مالی ندارد. برای مثال ما در بخش انتقال پیام‌ خود با اپراتورها مشکل داریم. تسهیل این موارد برای ما خیلی اهمیت دارد. برخی نمایندگان برای رفع فیلتر تلگرام نامه می‌زنند، اما کدام یک از آنها در یک پیام‌رسان داخلی عضو هستند که انتظار دارند مردم بیایند؟ ابتدا باید از خود شروع کنیم و بعد از مردم انتظار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حمایت پنج میلیاردی از پیام‌رسان‌های داخلی از سه ماه پیش مطرح شده بود، افزود: با وجود این، تا یک هفته پیش بانک واسط که قرار بود حمایت کند به ما نامه‌ای نداده بود. از طرفی آنچه در رسانه‌ها منتشر می‌شود با این حمایت کاملا متفاوت است. حمایت اصلا بدون بهره و بدون سفته و وثیقه بانکی نیست. بانک اعلام کرده برای گرفتن پنج میلیارد تومان وام، باید شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه در رهن بانک بگذاریم. دولتی‌ها شاید بتواند وثیقه را تامین کنند، اما شرکت خصوصی نمی‌تواند به تنهایی وثیقه بگذارد و با آن بازپرداخت‌های سنگین هم اصلا منطقی نیست که به سمتش برویم.

مدیر پیام‌رسان آی‌گپ در پاسخ به اینکه امتیاز مثبت پیام‌رسان‌های داخلی برای جلب مخاطب چیست، گفت: تماس صورتی می‌تواند یک گزینه باشد. گزینه دیگر همان تعرفه یک‌سوم است، بدین‌ترتیب اگر شما در پیام‌رسان داخلی سه گیگابایت استفاده کنید، مساوی با یک گیگابایت خارجی است که از نظر اقتصادی به مردم ایران خیلی کمک می‌کند. بحث دیگر که همه کسانی که تجارت‌شان را روی تلگرام انجام می‌دهند باید به آن فکر کنند این است که اگر به یک پیام‌رسان داخلی شیفت کنند، اطمینان خاطر بیشتری دارند و از تحریم سرویس توسط همان شرکت و یا فیلتر آن از داخل نگرانی ندارند.

نیاز کاربران به‌روز شده است

کاظمی با اشاره به تجربه کاربری مخاطبان پیام‌رسان‌ها بیان کرد: ما مشکل کاربری داریم. کاربران ما با سیستمی مثل تلگرام آشنا شدند که از ۱۰ سال پیش کارش را آغاز کرده، درحالی که ما از سه سال پیش شروع کردیم. تلگرام در این مدت مولتی‌اکانت ارائه داده و کاربر اکنون از ما همین انتظار را دارد، چون این کاربر نیازهایش را به‌روز کرده و باید برای آن فکری کرد. این مشکلی است که همه پیام‌رسان‌های داخلی دارند.

وی ادامه داد: پیام‌رسان‌های ما باید به‌روز باشند و امکانات‌شان رفاه و آسودگی را برای کاربر به همراه داشته باشد. کاربری که راحت کارهایش را انجام می‌داده دیگر نباید برای انجام همان کارها دچار سختی شود. بنابراین ما سعی کردیم با الگو گرفتن از سرویس‌های خارجی آن نیازها را برطرف کنیم و آن مدلی برخورد کنیم که کاربر دوست دارد.

او با اشاره به بی‌اعتمادی کاربران به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: موضوع دیگر بی‌اعتمادی نسبت به حریم خصوصی و امنیت پیام‌رسان‌هاست که مسئولان ایجاد کردند. ما سعی کردیم با موضوع رمزنگاری و تماس P۲P (کاربر به کاربر) و بدون دخالت سرور این اطمینان را برای کاربر به ارمغان بیاوریم که امنیتش تامین است. به زودی هم سکرت‌چت و تماس تصویری را اضافه می‌کنیم که کاملا P۲P و بدون دخالت سرور است تا این موضوع اعتمادسازی هم برطرف شود.

فضا نباید یک‌جانبه رقابتی باشد

کاظمی با ابراز مخالفت خود نسبت به فیلتر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها بیان کرد: فضا نباید یک‌جانبه رقابتی باشد، در غیر این صورت پیشرفت محسوس نخواهد بود. آی‌گپ از سه سال پیش کار خود را شروع کرد. تا قبل از فیلتر تلگرام بازار هدف ‌ما اصلا بازار ایران نبود و برای خارج از ایران کار می‌کردیم. ما حدود ۱۲۰ هزار کاربر داشتیم که ۴۰ هزار کاربر خارج از ایران بودند. ۲۰ هزار آلمانی، ۱۰ هزار از کشورهای مختلف عربی و سایر کشورها. اگرچه ما شدیدا مخالف فیلتر تلگرام بودیم با وجود این، پس از اختلال و فیلتر تلگرام، سیل مردم به سمت همه پیام‌رسان‌ها رفت و ما بدون هیچ تبلیغاتی به نیم میلیون کاربر فعال رسیدیم.

وی ادامه داد: البته اگر این روال ادامه پیدا می‌کرد ما رشد سریع‌تری داشتیم. هر روز رشد ما بیش‌تر می‌شد، زیرا هرچه تعداد بیشتری کاربر روی پیام‌رسان ما می‌آمد همان‌ها به بقیه پیشنهاد می‌دادند که آی‌گپ را نصب و از آن استفاده کنند. البته اگر در زمان فیلتر، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار کاربر داشتیم به روزانه ۲۰ هزار کاربر جدید رسیده است. با وجود این، پس از حل فیلتر روند کند نشده زیرا مردم با یک پیام‌رسان داخلی آشنا شدند.

او در پاسخ به اینکه چرا این پیام‌رسان کاربر زیادی در ایران ندارد، گفت: آی‌گپ داخل ایران تولید شده، اما بومی نیست. ما تولید شدیم که در کل دنیا کار کنیم. البته ما تبلیغات زیادی در زمینه پیام‌رسانی نداشتیم. مدل کاری ما این است که یک شرکت برنامه‌نویسی هستیم و در کنار پروژه‌های دیگر و برنامه‌نویسی برای شرکت‌ها که کسب درآمد ماست، پروژه آی‌گپ را داریم.

کاظمی با بیان اینکه  این شرکت کاملا خصوصی است، افزود: تا سه ماه پیش دولت اصلا از وجود شرکت ما خبردار نبود. با مصوبه شورای عالی فضای مجازی که پیام‌رسان‌های داخلی آنالیز شده بودند، ما در لیست پیام‌رسان‌ها قرار گرفتیم. از همان زمان به ما قول تجهیزات و وام دادند و این‌که تعرفه پیام‌رسان‌های داخلی یک سوم شود که تنها موضوع تعرفه پیام‌رسان‌ها تاکنون محقق شده است.

وی با بیان اینکه از زمان فیلتر تلگرام‌ این پیام‌رسان چندین به‌روزرسانی بر اساس نیاز کاربران داشته است، گفت: در این مدت که کاربران شوق نشان دادند در پیام‌رسان ایرانی فعالیت کنند، می‌خواهیم نیازهایشان را برطرف کنیم. بسته به نوع نوشتار ساختار اصلی برنامه‌ها، برنامه‌نویسی ما از سمت سرور و از نظر ساختاری، خطی است؛ یعنی با افزایش سرور و تجهیزات می‌توانیم تا ۴۰ میلیون کاربر را هم پوشش دهیم. بنابراین اینطور نیست که در حال حاضر بتوانیم این تعداد کاربر را پوشش دهیم، اما هرچه سخت‌افزار مورد نیاز تهیه شود، همه کاربران می‌توانند استفاده کنند و از این جهت مشکل فنی نداریم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.