امنیت

January 31, 2018
8:30 چهارشنبه، 11ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87638

نخست وزیر بریتانیا خواستار حذف پیام ر سان های رمزگذاری شده

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا با این استدلال که اپلیکیشن های پیام رسان رمزگذاری شده، پناهگاه امنی برای تروریست ها و افراد افراط گرا شده است، خواستار متوقف شدن چنین اپلیکیشن هایی شد. وی معتقد است که اگر خود توسعه دهندگان این برنامه های کاربردی اقدامات لازم را انجام ندهند، دولت وارد عمل می شود.

جالب است بدانید که ترزا می در نشست داووس این سخنان انتقادی از پیام رسان ها را بیان کرد و به ویژه از شبکه پیام رسان تلگرام به علت اجرا نکردن مسوولیت های شان انتقاد کرد.
باید بگوییم که خصومت نخست وزیر بریتانیا با برنامه های پیام رسان از همان ابتدا نمود داشته است. در ادامه تایم لاینی از این بازخوردها را می خوانید:
این در حالی است که در سال 2015، ترزا می به عنوان وزیر کشور از مسوولان خواست که تروریست ها را از فضاهای امن برای برقراری ارتباط با یکدیگر محروم کنند و اعلام کرد که دولت محافظه کار آینده باید قانونی وضع کند تا توانایی دولت بریتانیا را برای محدود کردن ارتباطات به دست آورد.
در ماه مارس 2017 نیز می با تماسی تلفنی با امبر راد، وزیر کشور بریتانیا، از وی خواست تا از طریق پلیس و سرویس های اطلاعاتی به اطلاعات پیام های رمزگذاری شده در سرویس هایی مثل واتس اپ دسترسی پیدا کند. سخنگوی نخست وزیر در این باره گفت: مواردی وجود دارد که در آن سازمان های اجرای قانون مایل به دسترسی به پیام هایی هستند که برای تحقیقات و بررسی های آنها مهم است و آنها باید قادر به این کار باشند.
در ماه ژوئن هم ترزا می پس از حمله تروریستی وست مینستر اعلام کرد که دیگر کافی است و خطاب به مطبوعات گفت که شرکت های اینترنتی نباید اجازه حضور در فضاهای مجازی را به افراد افراط گرا بدهند. وی همچنین افزود: ما نمی توانیم اجازه دهیم ایدئولوژی فضای امن گسترش پیدا کند و این در حالی است که اینترنت و شرکت های بزرگ اینترنتی خدمات مبتنی بر شبکه خود را بر این مبنا گذارده اند.
در ماه سپتامبر گذشته نیز در مذاکراتش با سازمان ملل متحد گفت که شرکت های فناوری باید بیشتر و سریع تر در حذف محتوای افراط گرایی اقدام کنند.
می در نهایت اواخر هفته گذشته نیز فراخوانی برای مشارکت غول های بزرگ فناوری داد تا به صورت داوطلبانه در این موضوع مهم مشارکت کنند. او گفت: این شرکت ها تا زمانی که پلت فرم های آنها برای ترویج سوءاستفاده از کودکان، برده داری مدرن یا گسترش محتوای تروریست و افراط گرایی مورد استفاده قرار می گیرد، به حیات خود ادامه دهند.
نخست وزیر انگلیس در نشست داووس، علاوه بر انتقاد از کوتاهی مدیران شبکه تلگرام در حذف موارد مربوط به ترویج تروریسم، از سرمایه گذاران خواست تا زمانی که مسوولان شبکه های اجتماعی و موتورهای جست وجوگر از قبیل گوگل، فیس بوک و توییتر، به مسوولیت های خود توجه نکرده اند، از سرمایه گذاری در این شبکه ها خودداری کنند. وی گفت: اکنون مواردی از آموزش و ترویج تروریسم، سوء استفاده جنسی از کودکان و قاچاق انسان در اینترنت رواج دارد و مدیران شبکه های اینترنتی به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند.
وی از شرکت مسافربری اوبر، به عنوان نمونه ای از کاربرد نادرست از فناوری ارتباطی نام برد و همچنین، کاربرد تفکرات راست افراطی و چپ افراطی را در حل مشکلات جاری جهان رد کرد.
ترزا می در بخش دیگری از اظهارات خود در اجلاس داووس با بیان ضرورت توجه به مهارت های دیجیتال در قرن بیست و یکم گفت: انگلیس در نظر دارد کماکان پیشتاز فناوری هوش مصنوعی در جهان باقی بماند.
نخست وزیر انگلیس با بیان حمایت دولتش از راه اندازی شرکت های دانش بنیان گفت: باید به آزادی تجارت جهانی توجه شود و دولت ها از حمایت یک جانبه از صنایع داخلی در برابر شرکت های خارجی دست بردارند.
دستور بریتانیا برای دسترسی نهادهای امنیتی به پیام های خصوصی کاربران
امبر راد، وزیر کشور بریتانیا، در ماه مارس گذشته خواستار دسترسی نهادهای امنیتی این کشور به پیام های رمزگذاری شده برنامه های پیام رسان اینترنتی به منظور جلوگیری از وقوع حملات تروریستی شد.
وی هشدار داد برخی از این سامانه های پیام رسان به محلی برای «مخفی شدن تروریست ها» تبدیل شده است.
بر اساس گزارش ها، خالد مسعود، مهاجم حمله تروریستی ماه مارس در لندن، دو دقیقه پیش از انجام این حمله که به کشته شدن چهار تن و زخمی شدن 50 نفر انجامید، با افراد ناشناس از طریق پیام رسان واتس اپ در ارتباط بوده است.
وزیر کشور بریتانیا گفت: اینکه تروریست ها با استفاده از این برنامه ها «جایی برای پنهان شدن» پیدا کرده اند، «کاملا غیرقابل قبول» است. وی افزود: ما باید اطمینان یابیم که شرکت هایی چون واتس اپ و امثال آن محلی مخفیانه برای ارتباط تروریست ها با یکدیگر فراهم نکنند.
واتس اپ که اکنون متعلق به شرکت فیس بوک است و حدود یک میلیارد کاربر دارد، از مدتی پیش سامانه کدگذاری پیام ها را به کار گرفته است. واتس اپ مدعی است با این سامانه فقط فرستنده و گیرنده می توانند پیام اصلی را ببینند و حتی خود این شرکت و نهادهای امنیتی هم نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند.
راد گفت: شرکت های سازنده چنین برنامه هایی که از سیستم رمزگذاری پیام های کاربران استفاده می کنند، موظفند در صورت درخواست دولت ها، محتوای پیام های کاربران را برای آنها فاش کنند.
وی همچنین گفت: ما باید شرایطی فراهم کنیم که سرویس های اطلاعاتی ما بتوانند به محتوای پیام های تروریست ها دسترسی داشته باشند. راد صاحبان شرکت هایی همچون فیس بوک، گوگل و تلگرام را به همکاری برای مقابله با تروریست ها فراخواند و افزود: این افراد نیز خانواده و فرزندانی دارند. آنها باید به ما کمک کنند.
پس از انتشار اظهارات راد، بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در مقاله ای در روزنامه ساندی تایمز نوشت شرکت های اینترنتی باید نرم افزاری تهیه کنند که پیام های حاوی مطالب افراط گرایانه را حذف کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.