لبه تکنولوژی

February 5, 2018
11:26 دوشنبه، 16ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87798

افزایش 98 درصدی واردات رسمی گوشی

رییس کل گمرک اعلام کرد میزان واردات رسمی گوشی در طول 10 ماهه ابتدایی سال 98 درصد رشد داشته است.

فرود عسگری در نشست خبری که در گمرک فرودگاه مهرآباد برگزار شد اعلام کرد که واردات تلفن همراه در ۱۰ ماهه نخست امسال با رشد قابل توجهی همراه بوده و میزان واردات از چین نیز ۲۱ درصد رشد داشته
است.
وی با بیان اینکه در زمینه گوشی های مسافری معافیت مالیاتی ۸۰ دلاری در نظر گرفته شده است، گفت: گمرک هیچ برنامه ای برای ثبت تلفن های همراه قاچاق ندارد. عسگری با بیان اینکه تعرفه واردات موبایل ۱۶ درصد است و ترخیص موبایل در صورت اخذ مجوزهای لازم در یک روز و نیم انجام می شود، گفت: حتی برای برندهای مشمول رجیستری این عملیات در کمتر از ۴ ساعت محقق می شود.
عسگری اعلام کرد که از زمان اجرای طرح تا به امروز بیشتر از ۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه به صورت مسافری با پرداخت حق گمرکی ثبت شده است.
وی همچنین درباره تخلف برخی شرکت های واردکننده لوازم خانگی کره ای و جریمه ای که گمرک برای یکی از این شرکت ها در نظر گرفته بود، گفت: رسیدگی به این تخلف در گمرک انجام شده و گمرک موارد مربوط را محاسبه کرده است؛ اما در این مورد اختلاف نظری بین ما و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش آمد که این وزارتخانه خود را متولی طبقه بندی کالاها می دانست.
همچنین در راستای مشمول شدن برند ال جی تحت اجرای طرح رجیستری، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزییات را بیان کرد.
حسین فلاح جوشقانی درباره تغییر زمانبندی اعلام برند جدیدی که مشمول طرح می شود، گفت: برندهایی که پیش از این مشمول طرح رجیستری قرار گرفته اند از نظر تعداد، سهم زیادی در بازار نداشتند اما لازم بود پیش از اعلام سایر برندها که سهم بیشتری در بازار گوشی تلفن همراه دارند، درباره فرایندهای فعال سازی و انتقال مالکیت در سامانه مربوط به این طرح اطلاع رسانی کافی به مردم انجام می شد.
وی ادامه داد: فاصله زمانی دو هفته ای برای مشمول شدن برند جدید هم به منظور ارایه اطلاعات مورد نیاز به مردم پیش بینی شده و این فرایندها در راستای حفظ حقوق مشترکان و جلوگیری از فروش گوشی های قاچاق به جای گوشی های قانونی به مردم
است.
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره فرایندهایی که کاربران گوشی تلفن همراه باید از آن مطلع شوند، افزود: پیش از این کاربران هنگام خرید گوشی تلفن همراه مشمول طرح رجیستری، با شماره گیری کد دستوری *۷۷۷۷# شناسه بین المللی (IMEI) گوشی را استعلام می کردند و اگر پاسخ آن مثبت بود با اطمینان از قاچاق نبودن گوشی، آن را خریداری می کردند.
در حال حاضر نیز کاربران هنگام خرید گوشی باید حتماً دقت کنند که علاوه بر استعلام IMEI، روی جعبه یا کارت گارانتی کد فعال سازی گوشی درج شده باشد و درصورت نبودن کد فعال سازی از خرید گوشی خودداری
کنند.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: فرایند دیگری که خریداران باید انجام دهند فعال سازی گوشی است که برای انجام آن باید در سامانه *۷۷۷۷# گزینه دوم با عنوان «فعال سازی» را انتخاب کرده و به ترتیب شناسه IMEI گوشی و شماره سیم کارتی که از آن روی این گوشی استفاده خواهد شد و کد فعال سازی را وارد کنند. پس از آن کاربر پیغامی را با این مضمون که در حال فعال سازی چه نوع گوشی با چه مشخصاتی است دریافت می کند که درصورت تایید کاربر، گوشی در شبکه برای وی فعال
می شود.
فلاح افزود: یکی دیگر از فرایندهای ضروری که کاربران باید از آن اطلاع داشته باشند «انتقال مالکیت» است که این فرایند برای واگذاری گوشی های دست دوم پیش بینی شده و فروشنده باید IMEI گوشی را به همراه شماره تلفن خریدار در سامانه *۷۷۷۷# وارد کنند تا کد فعال سازی برای خریدار صادر شود.
وی با بیان اینکه تمامی فروشندگان گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم کارت موظف هستند فرایندهای ثبت و فعال سازی را در قالب بروشور و تراکت در فروشگاه های خود اطلاع رسانی کنند تاکید کرد: گوشی ها و تجهیزاتی که پیش از این در شبکه فعال بوده اند مشمول این طرح نمی شوند و طرح رجیستری صرفاً برای برند گوشی ها و تجهیزات دارای سیم کارتی است که پس از اعلام طرح از سوی کاربران خریداری می شوند. البته اگر گوشی فعالی به شخص دیگری واگذار شود باید فرایند تغییر مالکیت و فعال سازی آن طبق فرایندی که اعلام شد صورت پذیرد.
 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.