لبه تکنولوژی

February 6, 2018
9:31 سه شنبه، 17ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87825

سوءاستفاده جنسی از کودکان؛ علت حذف تلگرام از اپ استور

اپل علت حذف ناگهانی اپلیکیشن تلگرام از فروشگاه اپ استور خود را انحرافات اخلاقی و سوءاستفاده جنسی از کودکان اعلام کرده است.

هفته گذشته بود که اپل به طور کاملا ناگهانی و غیرمنتظره اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام را از فروشگاه  اینترنتی و آنلاین اپ استور حذف کرد. حالا این شرکت در پاسخ به یکی از ایمیل‌های وب سایت معروف ۹to۵Mac، علت این اقدام را محتوای نامناسب، انحرافات اخلاقی و در راستای جلوگیری از سوءاستفاده جنسی از کودکان تشریح و بیان کرده است.

این شرکت که از سیاست‌گذاری‌های سخت‌گیرانه‌ای تبعیت می‌کند، تاکید کرده که بلافاصله پس از مشاهده هرگونه محتوای نامناسب و متضاد با سیاست‌های فروشگاه اینترنتی اپ استور، هر اپلیکیشنی که باشد باید به سرعت حذف شده و از دسترس کاربران خارج شود.

طبق گزارش‌های بدست آمده، این شرکت پس از آنکه در اقدامی سریع و بدون توضیح، اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام و تلگرام‌ایکس را از اپ استور حذف کرد، با انتشار یک هشدار به قانون گذاران و مقامات ایالات متحده آمریکا و همچنین به کاربران اعلام کرده است که بسیاری از افراد سودجو و مجرمان سایبری به انتشار محتوای نامناسب و غیراخلاقی برای کودکان در فضای این پیام‌رسان اقدامات تخلف آمیزی کرده بودند و آنها را در معرض سوءاستفاده جنسی قرار می‌دادند.

پاول دوروف  – مدیر عامل پیام رسان تلگرام – که هفته گذشته با این اقدام غیر منتظره اپل غافلگیر شده بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد:" پس از آنکه شرکت آمریکایی اپل ما را از چنین اتفاقی آگاه و مطلع کرد، با اینکه در ساعات اولیه هنوز دقیقا مشخص نبود که دلیل این کار چیست، ما تصمیم گرفتیم که با ابزارهای تخصصی و محافظتی امنیت سایبری پیام‌رسانمان را افزایش داده و جلوی تخلفات برخی را از این فضای مجازی بگیریم".

یک روز بعد از بیانیه فوق، هر دو اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام و تلگرام‌ایکس به فروشگاه آنلاین و اینترنتی اپ استور اپل بازگشتند.

البته تلگرام نخستین اپلیکیشنی نیست که به چنین مسائلی متهم می‌شود، بلکه در سالهای اخیر تحت تاثیر جریان‌های مختلف سیاسی و اخلاقی بسیاری که در فضای باز شبکه‌های اجتماعی رخ داده است، به نظر می‌رسد دقت و توجه بیشتری هم از سوی دولت‌ها و هم سوی خود شبکه‌های اجتماعی و غول‌های تکنولوژی در جهان برروی فعالیت‌های مجرمانه و تخلف آمیز صورت گرفته است و به عبارتی دیگر می‌توان گفت که تمامی شبکه‌های اجتماعی زیر ذره‌بین منتقدان، دولت‌ها و غول‌های تکنولوژی قرار گرفته‌اند.

اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام همچون برخی دیگر از پیام‌رسان‌های امن در جهان از آنجا که از سیستم‌های فناوری رمزنگاری پیشرفته‌ای بهره می‌برند، کاربران و جریان‌های بسیاری با سوءاستفاده از این فضای باز و امن اجتماعی به فعالیت‌های غیراخلاقی و ترویج خشونت جنسی علیه کودکان اقدام می‌کنند.

کمتر از یک ماه پیش بود که گوگل، بیش از ۶۰ اپلیکیشنی را که کودکان را در معرض تصاویر غیراخلاقی و سوءاستفاده جنسی از آنها قرار می‌داد، از فروشگاه اینترنتی پلی استور خود حذف کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.