لبه تکنولوژی

February 9, 2018
13:03 جمعه، 20ام بهمنماه 1396
کد خبر: 87905

وعده‌هایی به اهالی رسانه؛ از خدمات ابری تا برداشتن فیلتر

فراهم کردن زیرساخت‌های ابری و ارائه این خدمات با هزینه مناسب‌تر و کیفیت بهتر و نیز رفع فیلتر و محدودیت‌های اینترنت، از وعده‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اهالی رسانه و خبرنگاران است.

رایانش ابری یا Cloud Computing به بیانی ساده، به معنای ذخیره و دستیابی به داده‌ها و برنامه‌ها از طریق اینترنت به جای استفاده از هارددرایوهای کامپیوتری است. درواقع در این عبارت، «ابر» استعاره‌ای از اینترنت است که با شیوه‌هایی از محاسبات رایانه‌ای در فضای اینترنتی به کاربر امکان می‌دھد بدون نیاز به تخصص یا کنترل زیرساخت‌ھای فناوری، به سرویس‌ھای مبتنی بر فناوری در اینترنت دسترسی داشته باشد.

بنابراین سرویس‌های رایانش ابری برنامه‌های کاربردی را به صورت آنلاین فراهم می‌کنند که قابل دسترسی با مرورگرهای اینترنتی هستند، درحالی‌که نرم‌افزار و داده برروی سرورها ذخیره شده‌اند.

در این باره وزیر  ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت‌های ابری برای رسانه‌ها بیان کرد: بر اثر اتصالاتی که با IXPها (مراکز تبادل ترافیک اینترنتی) وجود دارد، برای رسانه‌ها تسهیلاتی ایجاد کردیم از جمله اینکه سازمان فناوری اطلاعات یک زیرساخت ابری برای رسانه‌ها فراهم کند. بدین صورت که با کمک به شرکت‌های ابری که چنین خدماتی به رسانه‌ها ارائه می‌دهند و CMS (سیستم مدیریت محتوا) رسانه‌ها را درست می‌کنند.

محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به گلایه رسانه‌ها مبنی بر بالا بودن هزینه خدمات اینترنتی، گفت: مطالبه رسانه‌ها از ما این است که وزارت ارتباطات وارد این موضوع شود، اما از آنجایی که دولت نگهداری‌کننده و سرویس‌دهنده خوبی نیست، به سازمان فناوری اطلاعات گفتیم که جلسه‌ای با ارائه‌دهندگان سابقه‌دار این عرصه که خدمات CMS ارائه می‌دهند، تشکیل دهند و تسهیلاتی برای اهالی رسانه قرار داده شود که هزینه تمام‌شده آنها کاهش یابد و این خدمات با هزینه مناسب‌تر و کیفیت بهتر به رسانه‌ها ارائه شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بهبود این خدمات را در راستای ارتقای تولید محتوا در شبکه ملی اطلاعات دانست و تاکید کرد: رسانه‌های ما تولیدکننده محتوا در شبکه ملی اطلاعات هستند، بنابراین باید با بسته‌های حمایتی از جانب ما مواجه باشند و خدمات خود را با دغدغه کمتر دریافت کنند.

چه خبر از اینترنت بدون فیلتر خبرنگاران؟

یکی دیگر از مطالبات اهالی رسانه و خبرنگاران، لغو محدودیت‌های فیلترینگ اینترنت از جمله در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر است. با توجه به اینکه در حال حاضر برخی از مسوولان از این فضا برای خبررسانی استفاده می‌کنند، جهرمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره شرایط لغو فیلتر توییتر برای خبرنگاران، نسبت به این موضوع در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.

جهرمی پیش از این نیز در این باره اظهار کرده بود: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مصوبه‌ای را تایید کرده است تا خبرنگاران بتوانند به اینترنت بدون فیلتر دسترسی داشته باشند که متولی اجرای آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و آن نهاد باید تصمیم بگیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرده بود: ما معتقدیم اینترنتی باید در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد که بتوانند از منابع اطلاعاتی بدون محدودیت استفاده کنند و آمادگی داریم زیرساخت فنی آن را برای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده کنیم اما باید این موضوع را از وزارت ارشاد مطالبه کنیم.

همان‌طور که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندین بار تاکید کرده است، برای ورود به شبکه‌های ارتباطی از فیلترشکن استفاده نمی‌کند، زیرا مسوولان در چارچوب مقررات می‌توانند درخواست رفع فیلترینگ از کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برای خود داشته باشند.

آذری جهرمی اما درباره عضویت خود در شبکه توئیتر نیز گفته بود: بنابر قانون فعالیت توئیتر در ایران ممنوع شده است چون قانون‌گذار می‌تواند حکم بدهد که فعالیت شرکت خارجی در ایران ممنوع شود اما فعالیت ایرانیان در توییتر ممنوع نیست چون هیچ قاضی و هیچ دستگاهی نمی‌تواند حکم عمومی بدهد مگر اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی باشد.

البه هنوز خبری از لغو این محدودیت‌ها برای اهالی رسانه نشده است، اما با توجه به وعده‌های داده‌شده که خصوصا در ماه‌های اخیر چندین بار مطرح شده، این انتظار وجود دارد که این وعده به زودی محقق شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.