رسانه‌های اجتماعی

February 17, 2018
15:56 شنبه، 28ام بهمنماه 1396
کد خبر: 88083

دریچه‌ای جدید رو به دنیای ادبیات؛ داستان نویسی در توییتر

نخستین رمان توییتر سال 2008 نوشته شد و از همان زمان اصطلاحات زیادی درباره داستان نوشتن در توییتر باب شد. از جمله این اصطلاحات می توان به Twitterature پرداخت که تلفظ سختی هم دارد. علاوه بر این اصطلاح، کلمات دیگری مانند twiction ، tweet fic ، twiller و phweeting نیز باب شد که هر کدام نشان دهنده

داستانی بودن توییتر و غیرواقعی بودن آن است.
Twittertar از اواخر 2008 تبدیل به یک سبک ادبی شد که شامل ژانرهای مختلف و سازگار با رسانه های اجتماعی می شود؛ داستان های تجربی، ترسناک، عاشقانه، تخیلی و غیره بسیاری از رسانه ها در بخش هنر و فرهنگ خود بخشی را به رمان توییتر و مسایل مربوط به آن اختصاص دادند که گاردین از پیشروان آنهاست. یک سایت سوئدی نیز سال 2011 به نام Nanoismer.se در سال 2011 راه اندازی شد تا مردم را برای نوشتن در توییتر به چالش بکشد. این رسانه از بسیاری نویسندگان سنتی دعوت کرد داستان توییتری خود را منتشر کنند سپس نتایج را در یک صفحه به نمایش گذاشت. نتیجه این دعوت نوشتن داستان معروف جعبه سیاه شد که طی 500 توییت منتشر شد و اکنون به عنوان نمونه ای موفق از رمان توییتری مورد توجه قرار دارد. برخی از نویسنده ها نیز به بازخوانی بزرگترین کتاب های جهان از طریق توییتر پرداختتند. برخی از آنها در سال 2011 داستان ورومئو و ژولیئت را در توییتر منتشر کردند. اولین رمان توییتر نیز smallplaces@ نام دارد که می توانید در توییتر آن را بخوانید.
موج داستان نویسی در توییتر و پرداختن به این جنبه از ظرفیت توییتر در ایران دیرهنگام آغاز شده است. دو هفته پیش بود که خبر اولین جایزه ادبی توییتر (یادواره مرحوم غلامحسین ساعدی) منتشر شد. کاربران ایرانی کم کم در توییتر با انتشار داستان های کوتاه یک توییتی یا چند توییتی با هشتگ #رمان جیک علاقه خود را به نوشتن داستان در این بستر نشان می دهند.
استفاده از تجربیات نویسنده های آمریکایی که سال هاست در این زمینه فعالیت می کنند می تواند برای بسیاری از ما آموزنده باشد. رمان توییتری را می توان با صدها توییت طی چند ماه یا چند روز روایت کرد. برخی از نام شخصیت اصلی داستان برای ساخت اکانت توییتر استفاده می کنند برخی از نام داستان بهره می برند. بعضی از نویسنده ها روز و ساعت خاصی برای انتشار توییت های داستان شان مشخص می کنند؛ مثلا یکشنبه شب ها ساعت 8 شب. کافی است شما بتوانید شخصیتی خلق کنید و برای او داستانی بسازید. می توانید مهیج ترین داستان های تخیلی و جنایی و پر رمز و راز را در توییتر بنویسید و کاربران را وارد لحظه به لحظه داستان خود کنید. فقط به خاطر داشته باشید تا پایان داستان از تعامل و گفت وگو با کاربران دیگر بپرهیزید تا میان داستان خللی ایجاد نشود. از عکس کاور و پروفایل مناسب حال و هوای داستان تان استفاده کنید. می توانید در صورت لزوم هشتگی مختص به داستان خود داشته باشید تا کاربران داستان شما را زودتر پیدا کنند. هنگامی که در توییتر داستان می نویسید و خواننده را با خود همگام می کنید، واکنش ها و انتقاداتی می بینید که ممکن است باعث شود تصمیم بگیرید سیر داستان را تغییر دهید، پس با تعصب ننویسید. 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.