رگولاتوری

February 19, 2018
12:40 دوشنبه، 30ام بهمنماه 1396
کد خبر: 88127

تدوین لوایح پنجگانه حوزه ICT برای ارائه به مجلس

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تدوین لوایحی پنجگانه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای پوشش خلاهای این حوزه و حوزه فضای مجازی از همه فعالان و صاحبان کسب و کارها دعوت کرد تا در یک همایش با همین موضوع شرکت کنند.

رضا باقری اصل در مورد برنامه نظارت ارتباطات برای حمایت از استارت آپ‌ها با بیان اینکه در روزهای پنجم و ششم اسفند ماه سال جاری همایشی را با حضور صاحبان کسب و کارهای نوپا خواهیم داشت، اظهار کرد: در این همایش اگر احساس کنیم به لحاظ حقوقی در این حوزه خلایی وجود دارد، از صاحبان کسب و کارها برای رفع آن خلاها نظر خواهی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه نبود قانونی مدون در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی یک چالش محسوب می‌شود، اظهار کرد: راهکار حل این چالش تصویب مقرراتی است که ما در پنج لایحه این خلاهای قانونی را برطرف کرده‌ایم. این لوایح عبارتند از حمایت از داده‌ها، تراکنش‌های الکترونیک، حکمرانی الکترونیک، شناسه‌های الکترونیک (در حوزه تجارت الکترونیک و امضای الکترونیک) و حقوق مسئولیت ارائه دهندگان خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات.

باقری با اشاره به لایحه تراکنش‌های الکترونیک اظهار کرد: وقتی قانون تجارت الکترونیک تصویب شد انتظار این بود که قانونی ویژه برای امضای الکترونیک هم داشته باشیم. در حالیکه این قانون عملا وجود ندارد. ما با بحث قانون تراکنش الکترونیک در صدد هستیم تا خلاهای مصوبه قبلی در این زمینه را پوشش دهیم که این روند با کسب نظر عمومی فعالین و دستگاه‌ها انجام خواهد شد.

معاون سازمان فناوری اطاعات با بیان اینکه ما در حالیکه حقوق صنعتی را به طور کامل نگذرانده بودیم وارد عصر ارتباطات و فضای مجازی شدیم بیان کرد: چون آن چالش‌ها حل نشده باقی مانده بود وارد چالش دیگری شدیم که برای حل آن قانونی مدون در نظر گرفته نشده بود. هر چند قوانینی مانند قوانین مسئولیت و حق مالکیت معنوی را در این حوزه‌ها داشتیم، اما این قوانین به صورت اختصاصی برای حوزه ICT تعریف نشده بودند.

وی با اشاره به برگزاری پنلی با موضوع تصویب لوایح پنجگانه قانونی در حوزه ICT ادامه داد: در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز ما مجموعه مطالعات حقوقی داشته‌ایم که در حوزه هوش مصنوعی در لوایح پنج گانه در نظر گرفته شده است. در این لوایح پنجگانه برخی از بخش‌هایی که در آنها دچار عقب ماندگی‌های قانونی و مقرراتی هستیم را در نظر گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: این لوایح با تطبیق دادن با قوانین حدود ۴۰ کشور مورد بررسی قرار گرفته است. هر چند معتقدیم که همه مسائل را لزوما نمی‌توان در قوانین گنجاند در عوض می‌توان از طریق مصوبات شورای عالی فضای مجازی و همچنین دیگر مجاری قانونی موجود آنها را جای داد. علت هم این است که همه مسائل موجود در حوزه فضای مجازی در حیطه ICT جای نمی‌گیرد.

باقری اصل در ادامه با بیان اینکه در این لوایح پنجگانه و مخصوصا لایحه حمایت از حریم خصوصی همه نیازهای امنیتی هم در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: یک کمیسیون حمایت از داده‌ها وجود دارد که در رابطه با بررسی‌هایی که قانون در آن صراحت ندارد ساز و کارهایی را مدام تعریف می‌کند.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در پایان از همه فعالین حوزه ICT و همچنین کسب و کارهای نوپا دعوت کرد تا در همایش مربوط به تدوین لوایح پنجگانه حوزه فناوری اطلاعات شرکت کنند و نظرات خود را برای پر کردن خلاهای احتمالی این حوزه و این لوایح ارائه دهند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.