تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 26, 2018
13:52 دوشنبه، 7ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88276

تب بیت کوین و افزایش قیمت دلار در ایران قیمت تجهیزات کامپیوتری را بالا برد/ فروش سیستم‌های استخراج ارزهای دیجیتالی از ۱۸ تا ۳۵ میلیون تومان

قیمت تجهیزات حرفه‌‎ای کامیپیوتر به خصوص کارت گرافیک و منبع تغذیه در بازار افزایش چشمگیری پیدا کرده است که برخی دلیل آن را افزایش تقاضا برای سیستم‌های ماینینگ می‌دانند و برخی دیگر این مسئله را ناشی از احتکار تجهیزات سخت افزاری به دلیل افزایش قیمت ارز عنوان می‌کنند.

بازار تجهیزات کامپیوتری علی‌رغم چند ماه رکود حالا در چند هفته اخیر با افزایش قیمت دلار روزهای متلاطمی را تجربه می‌کند؛ این در حالی است که با افزایش دانش درباره بستر بلاک چین و ارزهای رمز نگاری شده از جمله بیت کوین و ایتریوم در ایران، حالا بسیاری به دنبال استخراج این ارزهای مجازی هستند و همین مسئله باعث شده تا سیستم‌های ماینینگ و قدرتمند برای استخراج با قیمت‌هایی بالا در بازار به فروش برسد.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایلنا از بازار کامپیوتر پایتخت و ولیعصر، تجهیزات سخت افزاری حرفه‌ای از جمله کارت‌های گرافیک و پاورهای قدرتمند در حدود دو برابر قیمت گذشته شده است که دلیل آن از سوی برخی فروشندگان افزایش تقاضا برای سیستم‌های ماینینگ و خرید بیشتر تجهیزات توسط مردم با روند افزایش قیمت دلار عنوان می‌شود؛ البته در این میان چند تن از فروشندگان مدعی هستند که به دلیل افزایش قیمت دلار و تقاضای زیاد در بازار، برخی تجهیزات از جمله کارت‌های گرافیک و پاورها توسط شرکت‌های وارد کننده و فروشندگان بزرگ فیزیکی و آنلاین احتکار شده است تا بعد از عید 97 کالاها با قیمت بیشتری فروش رود که سود بیشتری را برای احتکارکنندگان به دنبال دارد.

در حال حاضر سیستم‌های استخراج ارزهای دیجیتالی از ۱۸ تا ۳۵ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

در همین خصوص، سعید حسینی، یکی از فعالان صنف تجهیزات کامپیوتری و شبکه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل گرانی اخیر برخی قطعات کامپیوتری از جمله کارت گرافیک، پاور و رم گفت: بازار ماینینگ ارزهای دیجیتالی به خصوص بیت کوین در دنیا و ایران داغ شده و این احتمال وجود دارد تا تب بیشتری در آینده در این بازار وجود داشته باشد؛ یکی از ملزومات استخراج ارزهای دیجیتالی که طرفدار زیادی در ایران نیز دارد، سیستم‌های قدرتمند ماینینگ از پردازنده قدرتمند، حافظه ذخیره سازی قدرتمند و پرسرعت، حافظه رم پرسرعت، مادربورد قدرتمند، پاورهای با وات بالا و حرفه‌ای و تعدادی کارت گرافیک قدرتمند و گیمینگ تشکیل می‌شوند و هزینه یک سیستم ماینینگ از حدود 18 تا 35 میلیون تومان است.

حسینی ادامه داد: قیمت کارت گرافیک نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا افزایش پیدا کرده است. یکی از دلایل افزایش قیمت کارت‌های گرافیک علاوه بر بیشتر شدن تب ماینینگ و دلار در سفارش‌های جدید را می‌توان افزایش قیمت ارز مجازی ایتریوم که ارزی بی انتها در استخراج محسوب می‌شود عنوان کرد که در نهایت مقرون به صرفه‌تر شدن ماینینگ را به دنبال داشت و بازار کارت گرافیک را ناموجود و قیمت‌ها را نجومی کرد.

این فعال صنف تجهیزات کامپیوتری با اشاره به  گرانی پاور اظهار داشت: پاورهای قدرتمند با ظرفیت وات بالا که عمدتا مورد استفاده گیمرها است، در تمام دنیا  و ایران به دلیل ماینینگ و نیاز این سیستم‌ها به مصرف برق بالا کمیاب شده و همین مسئله افزایش قیمت  منبع تغذیه را به دنبال داشته است. یکی از چالش‌های اصلی واردات تجهیزات کامپیوتری مسئله سفارش و قیمت‌های متفاوت در مبدا خرید با امارات است، برای مثال یک کالا 500 دلاری با دلار 4 هزار تومانی سفارش داده می‌شود اما وقتی به انبار شرکت در دبی می‌رسد عنوان می‌شود که کالا افزایش قیمت پیدا کرده و 600 دلار شده و در عین حال دلار نیز به 4 هزار و 500 تومان رسیده است، آیا افزایش قیمت در بازار ایران به این گونه منطقی نیست؟

وی گفت: قیمت تمام شده برای یک سیستم کامپیوتر معمولی و نیمه‌حرفه‌ای در حال حاضر با بعد از عید تفاوت چندانی ندارد اما  در صورت ادامه تب بالای ارزهای مجازی  قابل استخراج با کارت گرافیک در ایران و جهان و عدم ارائه یک تکنولوژی سخت افزاری مخصوص توسط کمپانی‌های فعال در حوزه سخت افزار برای سیراب کردن عطش استخراج کنندگان ارزهای مجازی در زمینه سیستم‌های کامپیوتری باید انتظار داشت که  قیمت تمام شده برای یک سیستم حرفه‌ای و گیمینگ گران شود.

حسینی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های فعال و بزرگ بازار تجهیزات کامپیوتر ایران از وضعیت پر تلاطم بازار خسته شده‌اند و حتی برخی به دنبال خروج از بازار ایران هستند.

این فعال صنف تجهیزات کامپیوتری درباره عدم کاهش خرید سیستم‌های ماینینگ ارزهای دیجیتالی با وجود کاهش قیمت بیت کوین در چند وقت اخیر گفت: ماینرها در سراسر جهان انسان‌هایی مطلع هستند و نگاه به آینده دارند به دلیل همین مسئله است که در لحظه اقدام به فروش ارز استخراح شده نمی‌کنند چرا که نگه‌داری ارز استخراج شده مهمترین مسئله در کسب سود در زمینه ماینینگ ارزهای مجازی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.