امینت

تلفن همراه

February 27, 2018
14:37 سه شنبه، 8ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88310

هشدار پلیس فتا درباره رواج اپلیکیشن های جعلی

رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا درباره سرقت اطلاعات هم وطنان از طریق اپلیکیشن های جعلی هشدار داد.

مهدی شکیب گفت: از آنجایی که استفاده از تلفن های هوشمند و همچنین اینترنت همراه در بین کاربران به امری عادی تبدیل شده و اکثر هم وطنان در طول روز و برای انجام کارهای روزمره خود از آن استفاده می کنند، اپلیکیشن های کاربردی نقشی غیرقابل انکار در این زمینه خواهند داشت. اما برخی از این اپلیکیشن ها به دنبال سوءاستفاده از کاربران و سرقت اطلاعات مهم و خصوصی آن ها هستند.
وی درباره اهداف این گونه اپلیکیشن ها گفت: یکی از مهم ترین اهداف طراحان این برنامه ها (اپلیکیشن های جعلی)، سرقت اطلاعات خصوصی و مهم کاربران است. هرچند ارسال بدافزار نیز می تواند جزء اهداف مهم آن ها باشد.
شکیب افزود: مهم ترین نکته ای که باید به آن پرداخت این است که کلاه برداران سایبری با استفاده از شیوه های مهندسی اجتماعی به صورت تلفنی، پیامکی یا بارگزاری محتوای جذاب در کانال ها و گروه های مختلف، سعی دارند اعتماد کاربران را به خود جلب کرده و در ادامه از آنان کلاه برداری کنند. بنابراین هم وطنان عزیز دقت داشته باشند در مواجهه با تبلیغات و آگهی های جذاب و وسوسه انگیز، کمی حساس تر بوده و با دقت بیشتری در این فضا فعالیت کند.وی ادامه داد: برخی از این اپلیکیشن ها حتی به ارایه خدماتی می پردازند که وجهه قانونی نداشته و تنها به دنبال کسب منافع خود هستند. به عنوان مثال می توان به برنامه های همسفریاب، همسریاب و … پرداخت که معمولاً بدون مجوز بوده و هدفی جز سرقت اطلاعات ندارند. لذا هم وطنان عزیز باید مراقب این گونه نرم افزارها باشند و به آن ها اعتماد نکنند.رییس اداره پیشگیری از جرایم سایبری افزود: از آنجایی که کسب منافع مالی از مهم ترین اهداف سودجویان سایبری است لذا پیش بینی می شود، طراحی اپلیکیشن های جعلی بانکی، اپلیکیشن های جعلی USSD و غیره بیش از پیش صورت گرفته و با ارسال پیغام هایی مبنی بر به روزرسانی حساب بانکی، افزودن قابلیت های دریافت و پرداخت به اپلیکیشن ها، سازگار بودن نسخه جدید با برخی دیگر از برنامه ها و … به دنبال جلب اعتماد قربانیان و در نهایت سرقت رمزهای عبور و اطلاعات بانکی کاربران باشند. 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.