اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 2, 2018
19:02 جمعه، 11ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88378

همایش ملی فضای مجازی پاک برگزار می‌شود

دبیر اجرایی همایش ملی فضای مجازی پاک از برگزاری این همایش با حضور وزیر ارتباطات در مشهد خبر داد.
 
حمیدرضا محروقی در نشست خبری همایش ملی فضای مجازی پاک در سالن همایش دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی در 17 اسفند 1390 به دستور مقام معظم رهبری تاسیس شده است. اینکه فضای مجازی چه تهدیدها و فرصت‌هایی را می‌تواند ایجاد کند، چه راهکارهای عملی برای مقابله با آسیب‌های آن وجود دارد و… دغدغه‌هایی است که در شورای عالی فضای مجازی بررسی می‌شوند.
 
وی بیان‌کرد: در سه سال پیش جمعی از مردم که دغدغه‌هایی در حوزه فضای مجازی داشتند، سمنی را تشکیل دادند که در آن مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی بررسی می‌شد. آن‌ها به دنبال راهکارهایی برای مقابله با هرگونه آسیب و استفاده مطلوب از ظرفیت‌های فضای مجازی بودند. این سمن راهکارها را با گفتمان با افراد مختلف پیگیری می‌کرد.
 
دبیر اجرایی همایش فضای مجازی پاک ادامه ‌داد: یکی از راه‌های گفتمان برگزاری همایش‌ها است. در سه سال گذشته دو همایش در دانشگاه‌های صنعتی شریف و شهید بهشتی تهران و یک همایش در دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شده‌است. امسال این همایش در مشهد برگزار خواهد شد.
 
محروقی درباره پنج محور اصلی همایش فضای مجازی پاک افزود: دکترین فضای مجازی پاک و آینده پژوهی تولید و عرضه محتوای پاک، فضای مجازی، آسیب‌ها، تهدیدها و فرصت‌ها، قوانین، سنت‌ها، ارزش‌های ملی و دینی و حقوق تولید و عرضه محتوا در فضای مجازی، فناوری در خدمت فضای مجازی پاک و تولیدات فرهنگی و تدوین استاندارها، نظام رده‌بندی تولید و رگولاتوری عرضه محتوای پاک در فضای مجازی پنج محور اصلی همایش امسال هستند.
 
 وی تصریح کرد: برای همایش امسال حدود 50 مقاله در حوزه فضای مجازی پاک توسط سامانه‌ای از شهرهای مختلف دریافت شده‌ است و در مرحله داوری نهایی است. داوران از سطح استان و کشور انتخاب شده‌اند. جامعه‌شناسان و روانشناسان در این بررسی‌ها نقش موثری دارند. نتایج تا دو روز آینده اعلام و مقاله‌های برگزیده در روز همایش ارائه خواهد شد.
 
دبیر اجرایی همایش ملی فضای مجازی پاک در خصوص مهمانان این همایش بیان کرد: در همایش امسال علاوه بر مهمانان برجسته‌ای همچون دبیر شورای عالی فضای مجازی، وزیر فناوری و ارتباطات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استادید دانشگاه، مهمانان و شخصیت‌های مهم بین‌المللی نیز حضور خواهند داشت.
 
محروقی بیان‌کرد: تلاش ما بر این است که برگزاری این همایش صرفا ارائه گزارش عملکردها و سخنرانی‌ها نباشد و مطالبات‌گرایانه باشد. همچنین از اهداف ما این است که قشر فرهنگی جامعه در بدنه آموزش و پرورش که می‌توانند عملکرد موثری در خصوص بهبود استفاده از فضای مجازی داشته ‌باشند، در این همایش حضور یابند.
 
وی افزود: مستندی در خصوص فضای مجازی پاک نیز ساخته شده که می‌تواند به فضای مطالبه‌گری همایش کمک کند. برگزاری همایش به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که سخنرانی‌ها به صورت چالش‌برانگیز باشد، گفت‌وگوهایی صورت گیرد و به راهکارهای موثری ختم شود.
 
دبیر اجرایی همایش ملی فضای مجازی پاک افزود: سعی شده در همایش امسال مطالب مفیدی ارائه شود اما اگر سخنرانی‌ها تنها در قالب همایش باقی بماند و در جامعه و ارکان‌های مختلف نشر پیدا نکند، نمی‌توان انتظار داشت که موثر واقع شود. رسانه‌ها در انعکاس این مطالب می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. در هر زمان که رسانه‌ها حضور جدی داشتند راه‌حل‌هایی برای مشکلات ارائه شده است، در غیر این صورت تنها در حد طرح مشکلات باقی‌مانده است. تنها برگزاری یک همایش موجب حل مشکلات مربوط به فضای مجازی نمی‌شود اما این همایش‌ها به نوعی ترویج گفتمان است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.