تجارت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

March 10, 2018
23:17 شنبه، 19ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88712

بانک مرکزی در مورد ارز مجازی تلگرام تصمیم بگیرد

تلگرام همچنان در حال جذب سرمایه برای «عرضه پول دیجیتالی» است و بر اساس گزارش‌ها در دور اول موفق به جذب سرمایه ۸۵۰ میلیون دلاری شده بود. نام پروژه جدید این کمپانی «شبکه باز تلگرام» (Telegram Open Network)‌ یا به اختصار TON است که از پروتکل چندمنظوره مبتنی بر فناوری بلاکچین بهره می گیرد و با چندین پروژه دیگر در این حوزه به رقابت می پردازد.
 
اما تلگرام بیش از ۴۰ میلیون کاربر در ایران دارد و از سوی دیگر کش‌وقوص‌های فراوان ارزش ارز‌های مجازی مثل بیت‌کوین هم باعث شده تا مردم ایران بیشتر از پیش با رمزپول‌ها آشنا شوند و حتی علاقه به سرمایه‌گذاری در آنها داشته باشند.
 
آذری جهرمی در نشست خبری امروز خود در همین رابطه گفت: «زمانی که تماس صوتی تلگرام فعال شد، مراجع امنیتی و دستگاه قضایی نظرشان این بود که این ویژگی مخالف اصول امنیتی ماست و نباید راه‌اندازی شود. در همان مقطع حکم قانونی دادند و جلوی فعالیت آن گرفته شد.»
 
وزیر ارتباطات در مورد پول مجازی تلگرام، بانک مرکزی را مسئول تصمیم‌گیری می‌داند و می‌گوید: «در این عرصه هم اگر بانک مرکزی به این نتیجه برسد که فعالیت ارز مجازی تلگرام مخرب باشد و همچنین مراجع قانونی درخواست جلوگیری از فعالیت آن را داشته باشند، ما هم با تمام وجود دستور قانونی را اجرا خواهیم کرد.»
 
آذری جهرمی یک بار دیگر بانک مرکزی را تصمیم‌گیرنده و کارشناس اصلی در خصوص موارد ارزی عنوان می‌کند و اشاره دارد که این بانک باید نظرش را به کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، دستگاه قضایی، شورای عالی فضای مجازی و یا شورای عالی امنیت ملی اعلام کند.
 
تلگرام امروز ۱۸۰ میلیون کاربر دارد و قرار است پلتفرم مبتنی بر بلاک‌چین خود را با نام «شبکه بازتلگرام» یا TON عرضه کند؛ پلتفرمی که امکان اجرای تراکنش‌های مالی را در داخل اپلیکیشن ارائه می‌دهد و کاربر را از داشتن کیف‌پول‌های پیچیده برای نگه‌داری ارز مجازی بی‌نیاز می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.