اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

March 12, 2018
13:58 دوشنبه، 21ام اسفندماه 1396
کد خبر: 88801

رییس مرکز ملی فضای مجازی: همه خدمات ابری ما باید ایرانی شود

رییس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ما اکنون در هیچ یک از خدمات خود در فضای مجازی خودکفا نیستیم، گفت: موتور جست‌وجو و نظام ارتباطی ما باید حتما ایرانی شود.
 
سیدابوالحسن فیروزآبادی در همایش علمی تخصصی افتا درباره کلان داده و اینترنت اشیاء که امروز در مرکز همایش‌های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با تاکید بر لزوم ملی شدن خدمات فضای مجازی و اینکه در صورت خودکفایی در این حوزه به عنوان یک ملت هویت خواهیم داشت، اظهار کرد: در غیر این صورت به اتباع ملت‌های دیگر تبدیل می‌شویم و به جای افراد ایرانی، افراد تلگرامی و واتس‌اپی ایجاد می‌شوند. موتورهای جست‌وجو، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، شبکه ارتباطی ای‌میل و خدمات ابری باید حتما ملی شوند.
 
وی با بیان اینکه ما در حوزه خدمات ابری اولویت را بر پلت‌فرم‌ها گذاشتیم، افزود: ما در هیچ یک از خدمات ابری خودکفا نیستیم. حتی در شبکه اجتماعی سرگرمی هم برروی یک شبکه عقب‌افتاده مانند تلگرام هستیم. عقب‌افتاده از این جهت که مربوط به پیش‌ از شکل‌گیری فضای مجازی است و از امکانات الکترونیکی استفاده می‌کند، نه هویت مشخصی دارد و در کانال‌هایش اجازه می‌دهد مطالب به بحث گذاشته شود.
 
به گفته او در فضای جدید مجازی ما مجبوریم از سکوهای بومی (پلت فرم ها)، ماشین های جست و جوی بومی و پیام رسان های ایرانی استفاده کنیم. دولت مصمم است تا سازوکار حمایت از تولید پلت فرم های خدمات پایه را فراهم کند تا با مشارکت آگاهانه مردم و بخش خصوصی این سکوهای ارتباطی تولید شود.
 
وی در ادامه گفت: با گسترش شبکه های مجازی و شرکت هایی همچون گوگل، فیسبوک و تلگرام مرزهای جغرافیایی و حتی ملت ها تضعیف شده اند و اگر قرار است هویت ایرانی بودن خود را حفظ کنیم، خود باید تولیدکننده دانش و ابزارهای مورد نیاز خود در عرصه فضای مجازی باشیم.
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه امنیت یک امر اجتماعی است که باید با نوآوری همراه باشد افزود: اگر نوآوری وجود نداشته باشد با گسترش و توسعه‌ای که فضای مجازی و دنیای کلان داده و اطلاعات دارد، دولت‌های فاقد نوآوری روز به روز کوچکتر و منفعل‌تر شده و به سمت نابودی می روند.
 
فیروزآبادی با تاکید براینکه حضور در فضای مجازی نیازمند رابطه دوطرفه کاربران و ارائه دهندگان محتواست،گفت: باید همه هویت ها مشخص شود تا از حریم خصوصی و امنیت به طور عام پاسداری شود.
 
رییس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در جلسات متعددی در این مرکز با حضور ۲۴ دستگاه اجرایی کشور ، اصول لازم برای استفاده از اینترنت اشیا استخراج و مدون شده است تا هم حریم خصوصی هموطنان عزیز و هم امنیت عمومی رعایت شود.
 
وی یادآور شد: حتی بنگاههای جهانی خصوصی تولید کننده کلان داده ( Big Data) نیز برای حفظ حریم خصوصی مردم اهمیت فراوانی قایل هستند.
 
وی همچنین افزود:با تقویت پیام رسان های بومی و تصویب قوانین مهم در حوزه فضای مجازی باید شرایطی فراهم کرد که کاربران ایرانی بدون نیاز به فیلترکردن تلگرام از آن به پیام رسان‌های ایرانی مهاجرت کنند.
رییس مرکز ملی فضای مجازی در پایان گفت: سیاست‌های حمایتی و هدایتگرانه دولت همراه با حکمرانی چالاک و مقررات گذاری به موقع می تواند هم مقررات دست و پاگیر قبلی را بردارد و هم فضای سالم رقابتی در عرصه فضای مجازی بوجود آورد.
 
آموزش و دانش لازمه حضور در فضای مجازی
 
رییس مرکز مدیریت راهبردی افتا هم در ادامه همایش اعلام کرد که ۸۰ درصد حملات در فضای مجازی به دلیل نداشتن اطلاع و دانش کافی در این حوزه است.
 
رضا جواهری با اشاره به اینکه حضور در فضای مجازی مستلزم آموزش و آگاهی‌رسانی است گفت: دانلود و استفاده از نرم‌افزارهای کِرَک شده، قفل شکسته و رایگان موجب شده است تا حملات در فضای مجازی افزایش یابد.
 
وی با بیان اینکه فضای مجازی محل انتشار اسناد محرمانه و خصوصی نیست گفت: بدافزارها و ویروس ها در فضای مجازی به راحتی با استفاده از فلش ها و USB ها جابجا می شوند و سازمان ها و مردم باید بسیار مراقب این موضوع باشند.
 
جواهری یادآور شد: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی کشور، مرکز مدیریت راهبردی افتا موظف است کلیه حوادث فضای مجازی را در حوزه دستگاه های زیرساختی بررسی و رسیدگی کند.
 
زارع – معاون اجرایی مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری- نیز با اشاره به نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی گفت: مرکز افتا برای آموزش کارکنان و مدیران دستگاه‌های اجرایی و سازمان های کلان کشوری دوره‌های آموزشی تخصصی را در نظر گرفته است که بخشی از آن امسال برگزار شد و سال آینده با برنامه ریزی بیشتری این دوره ها برگزار خواهد شد.
 
در همایش علمی تخصصی افتا با عنوان"کلان داده و اینترنت اشیا" جمعی از مدیران و کارشناسان آی تی و حراست دستگاه ها و سازمان های دولتی کشور حضور داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.