لبه تکنولوژی

March 30, 2018
13:53 جمعه، 10ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89160

شیوه‌های اثرگذاری هوش مصنوعی بر زندگی انسان‌ها

شاید تا همین چند سال پیش کمتر نام و نشانی از هوش مصنوعی به گوش می رسید ولی امروزه AI به پای ثابت بسیاری از فن‌آوری‌های مدرن تبدیل شده است. شرکت‌های مطرح دنیا نیز از گوگل و آمازون گرفته تا نتفلیکس و ال جی به استفاده از این فن‌آوری علاقه بسیاری نشان می‌دهند، این موضوع حتی کسب‌وکارهای کوچک را مشتاق کرده است که با کسب دانش مورد نیاز، خود را از مزایای چنین فن‌آوری ارزشمندی بهره‌مند سازند. وب‌سایت Chief Marketer یافته‌های جالبی در این خصوص منتشر کرده که بخش‌های مهم آن را با هم مرور می‌کنیم:
 
۱. در حال حاضر هوش مصنوعی وارد بطن زندگی اغلب شهروندان آمریکایی شده است.
 
براساس برخی آمارها ۷۹ درصد بزرگسالان آمریکایی به شکلی از هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. ۶۵ درصد نیز تایید می‌کنند که اتوماسیون، تاثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره آنها بر جای گذاشته است.
 
۲. انسان‌ها به هوش مصنوعی بدگمان هستند و با دیده شک و تردید به آن می‌نگرند.
 
این موضوع در حوزه‌های سلامت، ثروت و رفاه بیشتر دیده می‌شود، که البته چندان جای تعجب ندارد. ۶۹ درصد افراد شرکت‌کننده در یک نظرسنجی گفته‌اند که ترجیح می‌دهند تصمیم‌های حوزه‌ی بهداشت و سلامت را به طور شخصی و بدون دخالت هوش مصنوعی صورت دهند.
 
۳. بیش از ۶۰ درصد افراد، مسائل مالی خود را بدون دخالت هوش مصنوعی حل و فصل می‌کنند.
این در حالی است که روز به‌روز بر تعداد مشتریان سرویس‎‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر ماشین همچون Wealthfront و Betterment افزوده می‌شود.
 
۴. به عقیده ۸۱ درصد مردم، اتوموبیل‌های خودرانِ مجهز به هوش مصنوعی در ده سال آینده در خیابان‌ها به وفور مشاهده خواهد شد.
در حال حاضر خودروهای ساخت شرکت تلسا و برخی خودروسان دیگر، به طور محدود به این ویژگی مجهز هستند. این ویژگی را شاید بتوان به نوعی برادر بزرگ‌تر GPS به شمار آورد.
 
۵. هشتاد درصد افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی می‌گویند در آینده، مرسولات پستی به طور خودکار در درب منازل به مشتریان تحویل داده می‌شود. این موضوع به خودی خود فرصتی برای برخی کسب‌وکارهای کوچک به شمار می‌رود.
 
۶. اگر چه در ظاهر «ربات دستیار» ایده جذابی است و بسیار کاربرد دارد ولی آمار چیز دیگری نشان می‌دهد. فقط ۱۵ درصد کاربران آیفون از «سیری»، یکی از شناخته‌شده‌ترین بازیگران این عرصه استفاده می‌کنند. در واقع این موضوع بیانگر آن است که از دید ۸۵ درصد کاربران آیفون، سیری چندان کاربردی نیست.
 
۷. بدبیاری‌های سیری به این نکته ختم نمی‌شود. ۴۶ درصد صاحبان آیفون که از سیری استفاده می‌کنند، معتقدند در مورد قابلیت‌های این ابزار اغراق شده است!
 
۸. هتل Cosmopolitan در لاس وگاس از یک مسئول پذیرش مجازی به نام Rose استفاده می‌کند که متکی به فن‌آوری هوش مصنوعی است. «رُز» کمک کار مشتریان هتل است و تجربه منحصر به فرد تعاملی در اختیار این افراد قرار می‌دهد. از زمان شروع به کار رز، درآمدهای هتل ۳۹ درصد افزایش یافته و ۹۰ درصد مشتری‌هایی که با رز سر و کار داشته‌اند، گفته‌اند آن را به دیگران هم توصیه می‌کنند.
۹. بررسی‌های مرکز تحقیقاتی فارستر نشان می‌دهد که افراد موثر در تصمیم‌گیری‌های سازمانی، علاقه فراوانی به استفاده از هوش مصنوعی در کسب‌وکار خود دارند. ۶۳ درصد مدیران کسب‌وکارها، یا در حال استفاده از هوش مصنوعی هستند یا درصدد استفاده از آن هستند.
 
۱۰. اگر چه بیش از ۶۰ درصد مدیران معتقدند سازمان آن‌ها از تحول دیجیتال فاصله زیادی دارد، ولی در عمل تحرک چندانی از این افراد دیده نمی‌شود. این در حالی است که طبق پیش‌بینی‌های فارستر، این سازمان‌ها دیر یا زود شکست می‌خورند یا توسط شرکت‌های سطح بالا خریداری می‌شوند.
 
۱۱. خرده‌فروش‎ها برای بهره‌مندی از مزایای کارگزارهای هوشمند یا همان ربات‌ها، آمادگی و دانش اندکی دارند. طبق آمار، فقط ۳۳ درصد از خرده‌فروش‌ها اهمیت فوق‌العاده کارگزارهای هوشمند را درک می‌کنند و ۶۷ درصد بقیه فاقد چنین بینشی هستند. این در حالی است که ربات‌ها می‌توانند علاوه بر انجام وظایف معمولی خود، کارهایی همچون «پیشنهاد خرید» و یا «کمک به مشتریان برای تجربه بهتر در خریدهای اینترنتی» را به ارمغان آورند.
 
۱۲. فن‌آوری هوش مصنوعی هنوز در دوران ابتدایی خود به سر می‌برد و رشد و تکامل آن بعضاً عواقب ناخواسته و ناگواری به همراه دارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود در سال جدید میلادی، ۷۵ درصد پروژه‌های هوش مصنوعی کمتر از حد انتظار پیش برود.
البته با افزایش درک مدیران و پرسنل کاری با این فن‌آوری، اشتباه‌های کمتر صورت خواهد گرفت و اوضاع بهتر می‌شود.
 
۱۳. اگر چه هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییر و تحول در کسب‌وکارهای مختلف در گوشه و کنار جهان است ولی اجرا و انجام آن کار ساده‌ای نیست و به زیرساخت‌های قدرت‌مندی نیاز دارد.
 
تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۱۸، بالغ بر ۵۹ درصد تصمیم‌گیران کسب‌وکارها، برای بهره‌مندی از مزایای هوش مصنوعی، در مدل کسب‌وکار خود تغییراتی به وجود آورند.
 
۱۴. وقتی یک فن‌آوری جدید به عرضه می‌شود، تا وقتی که برای مردم جا بیافتد و انسان‌ها با آن خو کنند، قدری زمان نیاز است. این موضوع در مورد هوش مصنوعی نیز صادق است. برای این قضیه دلایل مختلفی بیان می‌شود که یکی از آنها «مشکلات زبانی» است؛ به این معنا که برخی افراد به دلیل تفاوت‌های زبانی، نمی‌توانند تاثیرات هوش مصنوعی را درک کنند.
۳۸ درصد شرکت‌های شرکت‌کننده در یک نظرسنجی گفته‌اند که از هوش مصنوعی در محل کار خود استفاده می‌کنند ولی ۸۸ درصد دیگر گفته‌اند خود را به نوعی، از نتایج هوش مصنوعی بهره‌مند می‌سازند زیرا قادر به درک کامل آن نیستند.
 
۱۵. الگوریتم‌های اختصاصی، ستون فقرات پلتفرم‌هایی همچون فیس‎بوک، آمازون و گوگل به شمار می‌رود، و ناتوانی در درک این الگوریتم‌ها می‌تواند یک چالش جدی پیش روی کمپین‌های بازاریابی تلقی گردد. به همین دلیل ضروری است که بازاریاب‌های حرفه‌ای با خم و چم هوش مصنوعی آشنا شوند.
این در حالی است که طبق بررسی‌های فارستر، ۲۵ درصد مدیران ارشد بازاریابی از انجام چنین کاری ناتوان هستند و این موضوع به خودی خود، افول نام و آوازه برند آن‌ها را به همراه خواهد داشت.
 
۱۶. معمولاً هر نوع فن‌آوری در آغاز، ترس و نگرانی را به همراه می‌آورد. حال این پرسش وجود دارد که هوش مصنوعی به چه شکل کسب‌وکار، اقتصاد و زندگی ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ بالا رفتن سطح اتوماسیون باعث شده افراد زیادی نگران آینده شغل خود باشند. برای نمونه، با توجه به این واقعیت که یکی از حوزه‌های پرکاربرد هوش مصنوعی در آینده، در اتوموبیل‌های خودران و بدون راننده نمود دارد، این موضوع زنگ خطر را از هم اکنون برای فعالان صنعت خودروسازی به صدا در آورده است. طبق آمارهای انجمن کامیون‌دارهای آمریکا، در حال حاضر ۳.۵ میلیون راننده کامیون در آمریکا وجود دارد که احتمالاً فن‌آوری اتوماسیون خودرو باعث می‌شود ۷۹ درصد این افراد شغل خود را از دست بدهند.
 
۱۷. این ترس فقط به یک صنعت محدود نمی‌شود. تقریباً یک سوم از افراد شرکت‌کننده در یک نظرسنجی، از این که شاید در آینده، اتوماسیون باعث حذف یا نابودی شغل آنها شود ابراز نگرانی کرده‌اند.
۱۸. ترس از هوش مصنوعی به دیگر جنبه‌های زندگی نیز کشیده شده است؛ از جمله حریم خصوصی یا همان Privacy.
۴۵ درصد شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، بر این باورند که هوش مصنوعی و اتوماسیون ممکن است یک ریسک برای حریم خصوصی آن‌ها به شمار رود.
۱۹. از این عده، ۵۷ درصد نگرانی خود را نسبت به تاثیرات ناگوار احتمالی هوش مصنوعی بر اقتصاد جهانی طی ده سال آینده ابراز کرده‌اند.
 
۲۰. در دنیای امروز که مردم زیر بمباران انواع اطلاعات نوشتاری، شنیداری و دیداری قرار دارند، آرامش و سکوت حکم کیمیا را دارد. تخمین زده می‌شود یک درصد جمعیت آمریکا بالغ بر ۲۴ میلیارد دلار هزینه می‌کنند تا بتوانند با استفاده از سرویس‎‌های هوش مصنوعی، پیام‌های نامرتبط و رسانه‌های ناخواسته را فیلتر کنند.
 
منبع: chiefmarketer.com
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.