لبه تکنولوژی

April 4, 2018
14:48 چهارشنبه، 15ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89324

سریع‌تر از وای‌فای/ وای‌گیگ فناوری‌های امروزی را بازنشسته خواهد‌ کرد؟

وای‌فای در حال حاضر مرسوم‌ترین فناوری برای انتقال اطلاعات در مکان‌های کم وسعت و محدود است و تا به حال نیز به خوبی نیاز کاربران را برطرف کرده است. اما به دلیل افزایش دستگاه‌های بی‌سیم فرکانس استفاده شده برای این فناوری به سرعت در حال اشغال است که این عامل می‌تواند مشکلاتی را به وجود آورد.
 
از سوی دیگر وای‌فای سرعت محدودی را پشتیبانی می‌کند و با توسعه شبکه اینترنت و سرعت روبه رشد آن، در آینده‌ای نه چندان دور تکنولوژی منسوخ شده‌ای به حساب خواهد آمد. به همین دلیل محققان در حال توسعه و آزمایش فناوری‌های جدیدی هستند تا جایگزین وای‌فای امروزی شود.
 
تا به حال روش‌های جدیدی معرفی شده است که می توانند جایگزین‌های مناسبی برای وای‌فای باشند؛ اما فناوری وای‌گیگ (WiGig) بیش از همه به واقعیت نزدیک شده و قرار است به زودی به تلفن‌های هوشمند راه پیدا کند.
 
وای‌گیگ سرعتی بیش‌از 8 گیگابیت بر ثانیه دارد که این عدد به هیچ وجه با روش های مرسوم امروزی قابل مقایسه نیست. این فناوری در باند‌های ۲.۴ و ۵ و ۶۰ گیگاهرتز فعالیت می کند.
 
با وجود اینکه استفاده از این تکنولوژی کاربرد‌های بسیاری در استریم کردن ویدیو‌های 4K، استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی و گوشی ولپ تاپ‌ها می‌تواند داشته باشد؛ اما این تجربه با موانع و مشکلاتی نیز همراه است. یکی از مهمترین مشکلات این فناوری کوتاه برد بودن آن است، که در حدود ۱۰ متر برآورد شده و همین موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی در استفاده از وای‌گیگ داشته باشد؛ زیرا این میزان از مسافت پشتیبانی شده همانند محدوده‌ کاری بلوتوث خواهد بود.
 
محدودیت‌‌های دیگری نیز در طیف 60 گیگاهرتز وجود دارد. زمانی که فرکانس بالا باشد امواج نمی‌‌توانند از دیوار و موانع عبور کنند و دستگاه فرستنده و گیرنده هر دو باید در یک اتاق و در یک خط دید باشند.
 
محدودیت‌‌های یاد شده به ما نشان می‌‌دهد که برای بهره بردن از سرعت وای‌گیگ باید مودم و گجت مورد نظر در یک اتاق با فاصله کوتاه از هم قرار بگیرند. برای حل مشکل کوتاه‌برد بودن وای‌گیگ مودم‌‌ها و گجت‌‌ها باید در هر سه باند 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 60 گیگاهرتز کار کنند. همچنین باید توانایی ارسال در حالت Beamforming هم وجود داشته باشد که برای مصرف انرژی کمتر است. به دلیل محدودیت‌‌های ذکر شده وای‌گیگ هنوز جایگزین پروتکل وای‌‌فای سنتی نشده است ولی به‌هرحال برای اپلیکیشن‌‌هایی که داده‌‌های حجیم در برد کوتاه ارسال می‌‌کنند، مناسب است.
 
امنیت در این روش مانند دیگر روش های بی سیم است، با این تفاوت که چون سرعت به میزان قابل توجهی افزایش یافته انتقال بدافزارهای حجیم با سرعت بیشتری انجام می شود و اگر دستگاه کاربران به نرم افزار‌های ضدویروس مجهز نباشند بد افزارها با سرعت بیشتری در شبکه‌ها تکثیر خواهند شد و هکرها نیز با سرعت بیشتری به شبکه‌های رایانه‌ای نفوذ پیدا می‌کنند .
 
این فناوری همچنان در حال توسعه است و شاید روزی برسد که موانعی که حالا بر سر راه آن وجود دارد برطرف شده و به سرعت توسعه یابد و فناوری‌های انتقال اطلاعات امروزی را منسوخ کند و جای آن‌ها بنشیند.
 
 البته با همه محدودیت‌هایی که در حال حاضر پیش‌روی وای‌گیگ قرار دارد باید بگوییم که بعضی از تولید‌کنندگان تلفن‌همراه به استفاده از آن علاقه‌مند شده‌‌اند و قرار است از این فناوری در محصولات جدید خود بهره بگیرند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.