تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 7, 2018
19:22 شنبه، 18ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89405

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین اتاق ایران: استارت آپ ها سال سختی پیش رو دارند

رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب وکارهای نوین اتاق بازرگانی ایران معتقد است که کسب وکارهای جدید در سال 97 از فضای گلخانه ای فاصله گرفته و وارد فضای واقعی شده و لذا با تمام مشکلات حوزه کسب وکار مواجه خواهند شد. اما شرکت هایی که در حال رشد سریع بوده و موفق هستند، شامل این قاعده نمی شوند.
افشین کلاهی معتقد است که اگر شرایط فعلی در سال 97 ثبات داشته باشد، با رشدی بین دو تا سه درصدی مواجه خواهیم بود. اما اگر مناسبات سیاسی بین المللی مسیر جدیدی را آغاز کند و آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد، قطعا شرایط بدتر شده و حتی احتمال رشد اقتصادی منفی وجود دارد. 
چند هدف بزرگ اقتصادی در برنامه ششم توسعه در دستور کار است که تحقق رشد 8 درصدی سالانه اقتصادی از جمله آن است و باید حدود یک میلیون فرصت شغلی در هر سال ایجاد شود.
کلاهی معتقد است زمانی که برنامه ششم در حال تصویب بود، برجام تازه امضا شده بود، نسبت به وضعیت اقتصادی کشور امیدواری وجود داشت و احتمال اینکه سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور باشد زیاد بود.
او تصریح کرد: در آن زمان این برداشت وجود داشت که به چنین رشدی دست می یابیم، اما اتفاقاتی مانند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، رسیدن به هدف تعیین شده را در هاله ای از ابهام فرود برد.
کلاهی درباره وضعیت بنگاه های اقتصادی می گوید: می توان گفت با تجربه رشد چهار درصدی در سال 96 مقداری از رکود بنگاه ها کاسته شد، اما به دلیل مشکل های انباشته این شرکت ها و بنگاه های اقتصادی شاهد ورشکستگی بیشتری بوده و هستیم، به خصوص شرکت های جوان و استارت آپ ها در سال جدید خروج از کار بیشتری خواهند داشت.
به گفته رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب وکارهای نوین دانش بنیان اتاق ایران سال 97 برای استارت آپ های موفق سالی روشن است.
او همچنین معتقد است سال 96 برای استارتاپ ها سال بدی نبود، خصوصا حمایت دولت و اتاق بازرگانی از کسب وکارهای جدید باعث شد در فضای گلخانه ای رشد نسبتا خوبی داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.