امنیت

فناوری اطلاعات

April 9, 2018
12:12 دوشنبه، 20ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89448

هکرها در گفت‌وگو با MOTHERBOARD مدعی شدند هدف حمله سایبری ایران و روسیه بوده

فناوران: نشریه امریکایی MOTHERBOARD مدعی شد هدف اصلی هکرهای عامل حمله سایبری جمعه شب، ایران و روسیه بوده است.
 
ساعت 12 و 15 دقیقه جمعه شب بود که حملات گسترده ای به مراکز داده در ایران و نقاط دیگر جهان انجام شد. در بررسی اولیه مشخص شد این حملات شامل تجهیزات روتر و سوئیچ متعدد شرکت سیسکو بوده که تنظیمات این تجهیزات مورد حمله قرار گرفته و کلیه پیکربندی های این تجهیزات (شامل running–config و startup–config) حذف شده 
است.
براساس اعلام مرکز ماهر دلیل اصلی مشکل، وجود حفره امنیتی در ویژگی smart install client تجهیزات سیسکو است و هر سیستم عاملی که این ویژگی روی آن فعال باشد در معرض آسیب پذیری مذکور قرار داشته و مهاجمان می توانند با استفاده از اکسپلویت منتشر شده نسبت به اجرای کد از راه دور روی روتر/سوئیچ اقدام کنند.
در عین حال رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا ناجا نیز اعلام کرد که هیچگونه نشت اطلاعاتی در پی حمله اخیر سایبری رخ نداده است.
علی نیک نفس با بیان اینکه اختلال در سرویس اینترنت کشور صرفاً قطعی و کندی ارتباطات را در پی داشته و هیچگونه دسترسی غیرمجاز یا نشت اطلاعات رخ نداده است، گفت: این حمله سایبری ناشی از آسیب پذیری امنیتی در سرویس پیکربندی از راه دور تجهیزات سیسکو بوده و با توجه به اینکه روترها و سوئیچ های مورد استفاده در سرویس دهنده های اینترنت و مراکز داده نقطه گلوگاهی و حیاتی در شبکه محسوب می شوند ایجاد مشکل در پیکربندی آنها تمام شبکه مرتبط را به صورت سراسری دچار اختلال کرده  و قطع دسترسی کاربران این شبکه ها را در پی داشته است.
شرکت افرانت نیز در بیانیه ای اعلام کرد که مرکز داده این شرکت دچار آسیب پذیری چندانی نشده و هدف این حمله جهانی بوده است.
با این حال نشریه آمریکایی MOTHERBOARD مدعی شد: هدف حمله سایبری ایران و روسیه بوده است و هکرها قصد سرقت اطلاعات را نداشتند.
براساس این گزارش هکرها در گفت وگو با این نشریه مدعی شده اند که هدف از این حملات تنها انتقال یک پیام بوده است (آنها با انتشار پرچم آمریکا نوشته بودند که در انتخابات ما خرابکاری نکنید). 
هکرها همچنین مدعی شده اند که بسیاری از سیستم های آسیب پذیر در کشورهای مختلف از جمله در امریکا، انگلستان و کانادا را شناسایی کرده اما تنها به روسیه و ایران حمله کردند. هکرها گفته اند: «بر اثر تلاش های ما، تقریبا هیچ سیستم آسیب پذیر دیگری در جهان باقی نمانده است».
 
 توصیه مرکز آپای اصفهان
 مرکز «آپای» دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام نیز اعلام کرد: با توجه به حمله سایبری اخیر، تشکیل گروه های «واکنش هماهنگ رخداد» در همه سازمان های بزرگ، مراکز داده و زیرساخت در کشور ضروری است.
براساس اطلاعیه این مرکز، حمله سایبری اخیر، هشداری برای کارشناسان امنیت اطلاعات و مراکز داده و زیرساخت های آن است تا برای تشکیل گروه های واکنش سریع، هماهنگ و جلوگیری از وقوع چنین رخدادهایی اقدام کنند. 
گروه واکنش هماهنگ رخداد (CERT ) علاوه بر پاسخگویی به کلیه رخدادهای صورت گرفته در فضای تولید و تبادل اطلاعات یک سازمان، وظیفه هماهنگی با مرکز مدیریت، امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای و کمک رسانی در جهت افزایش سرعت تشخیص، تحلیل، کاهش اثر و رفع یا جلوگیری از گسترش رخدادهای احتمالی را بر عهده دارد. به گفته کارشناسان، این رخداد همچنین به متولیان مراکز داده کشور گوشزد کرد تا نسبت به رصد سیستم اطلاع رسانی اقدام و هشدارهای داده شده توسط شرکت ها و مراکز مختلف امنیت اطلاعات، توجه و دقت بیشتری داشته باشند. 
مرکز آپا  (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه ای) دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: هم اکنون مشکلی درباره حمله سایبری اخیر وجود ندارد و بسیاری از شرکت ها و مراکز داده کشور نسبت به رفع آسیب و حفره امنیتی شناسایی شده در تجهیزات سیسکو اقدام کرده اند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.