رسانه‌های اجتماعی

April 10, 2018
17:33 سه شنبه، 21ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89502

چینی‌ها بعد از فیلترینگ تلگرام چه کردند؟

با بالا گرفتن بحث فیلترینگ تلگرام در ایران، نگاهی به تجربه کشورهایی که به هر علت دسترسی به این پیام رسان را بلوکه کرده اند و ابزار جایگزین به کار گرفته شده در این کشورها قابل تامل به نظر می رسد.
به گزارش کامپری تک و سمپی، چین از جمله کشورهایی است که دسترسی به تلگرام را بلوکه کرده است. پس از راه اندازی تلگرام در سال 2013 دسترسی به این برنامه تا سال 2015 در چین ممکن بود. اما پس از آن و به دنبال یک حمله گسترده از نوع distributed denial-of-service (DDoS) به سرورهای تلگرام در منطقه آسیا – اقیانوسیه دسترسی به این برنامه گپ در این کشور شرق آسیا ناممکن شد.
 
به دنبال بلوکه شدن تلگرام در چین برخی کاربران با استفاده از وی پی ان کماکان به تلگرام دسترسی داشته و دارند، اما بسیاری از کاربران هم ترجیح دادند به استفاده از نرم افزارهای پیام رسان بومی روی آورند.
 
چین محل تولید و عرضه دهها نرم افزار گپ و پیام رسان موبایلی است که برخی از آنها محبوبیت فوق العاده ای در این کشور دارند. درصدر این نرم افزارهای پیام رسان می توان به ویچت اشاره کرد که تقریبا بر روی گوشی تمامی کاربران تلفن های همراه در چین نصب شده است. بر اساس برآوردها نزدیک به 800 میلیون نفر چینی کاربر وی چت هستند و این رقم روز به روز در حال افزایش است. شرکت تنسنت توسعه دهنده وی چت یکی از موفق ترین و خلاق ترین شرکت های فناوری در چین است که از پشتیبانی غول هایی مانند علی بابا هم برخوردار است.
 
دومین پیام رسان موبایلی محبوب در چین کیو کیو یا QQ است که توسط شرکت تنسنت و قبل از عرضه وی چت عرضه شده بود. QQ هنوز هم محبوب ترین برنامه گپ اینترنتی نصب شده بر روی رایانه های رومیزی در چین است. این برنامه در مهاجرت به گوشی های هوشمند هم موفق عمل کرد و در مجموع حدود نیمی از کاربران تلفن همراه در چین از این برنامه برای گفتگو با دوستان و آشنایان استفاده می کنند.
 
نکته قابل تامل این است که دو برنامه موبایلی یادشده محبوب ترین و پرکاربردترین برنامه های تلفن همراه در چین هم محسوب می شود و موبایل بایدو(جستجوگر همراه)، Taobao( برنامه خرید موبایلی)، مرورگر UC، مرورگر QQ، برنامه مشاهده ویدئوی تنسنت، صفحه کلیدی موبایلی Sogou، نرم افزار امنیتی همراه 360 موبایل سکیوریتی و پلاتفورم ویدئویی YouKuدیگر برنامه های موبایلی محبوب در این کشور محسوب می شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.