رسانه‌های اجتماعی

April 10, 2018
21:32 سه شنبه، 21ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89515

موسس اپل فیس‌بوک را بایکوت کرد

استیو وزنیاک به‌عنوان یکی از موسسان اصلی شرکت اپل، حساب کاربری خود در فیس‌بوک را پاک کرده و اعلام کرد که این کار را به علت احتمال سو استفاده از داده‌های کاربران در این شبکه اجتماعی انجام داده است.
استیو وزنیاک که به همراه استیو جابز، موسس شرکت اپل بود، در اقدامی جدید تصمیم گرفت تا حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک را از کار انداخته و کاملا از این شبکه اجتماعی خارج شود. این اقدام در اعتراض به استفاده نادرست و بدون مجوز فیس‌بوک از اطلاعات اعضای خود انجام گرفته است.
 
بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وزنیاک از جریان فیس‌بوک و سو استفاده از اعتماد کاربران به‌شدت ناراحت است. او دراین‌باره می‌گوید: «کاربران تمام جزئیات زندگی خودشان را برای فیس‌بوک ارائه کرده‌اند و فیس‌بوک با استفاده از این اطلاعات، پول کلانی از تبلیغات به دست آورده است. تمام این سود از اطلاعات کاربران به‌دست‌آمده است ولی ذره‌ای از آن نیز به کاربران این شبکه اجتماعی نمی‌رسد.»
 
وزنیاک به نکته بسیار مهم و ظریفی اشاره داشته است، این‌که شبکه‌های اجتماعی از طریق انسان‌های عضو خود به سودی کلان دست پیدا می‌کنند، امری قابل درک است ولی چرا به وجود آورندگان این سود نباید در استفاده از آن سهیم باشند؟ فیس‌بوک تنها یک مثال برای استفاده از داده‌های کاربران جهت درآمدزایی است و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی یا سایر روش‌های خدماتی اینترنتی مانند پست‌های الکترونیکی، نرم‌افزارهای گفتگوی متنی و غیره نیز از طریق کاربران خود درآمد دارند.
 
معادله پیچیده رایگان بودن و درآمدزایی
 
با این وجود چاره کار چیست؟ کاربران تا چه حد حق دارند در این سود سهیم باشند و از چه نظر می‌توان نگران بود؟ این سوال بسیار ساده است ولی پاسخی پیچیده دارد. امروزه در کشور ما بحث پیام‌رسان داخلی، تلگرام، امنیت اطلاعات و مواردی ازاین‌دست به‌شدت داغ هستند و به همین دلیل نیز این مقاله می‌تواند تا حدی وضعیت موجود در جهان دیجیتالی را نشان بدهد.
 
اولین چیزی که باید بدانیم این است که هیچ خدماتی به معنای واقعی کلمه رایگان ارائه نمی‌شود. شما رد شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوید و بدون پرداخت ذره‌ای پول، از آن‌ها استفاده می‌کنید. این امر موجب می‌شود تا بتوانید با دوستان و آشنایان و دنیایی از افراد جدید آشنا شوید. بااین‌حال شرکت‌ها از طریق شما به درآمد دست پیدا می‌کنند پس در حقیقت شما حق عضویت خود را به روشی غیرمستقیم پرداخت می‌کنید.
 
با این وجود دومین نکته، اعتماد است. اعتماد به عدم سو استفاده از داده‌ها می‌تواند یک عنصر کلیدی در بقای اطلاعات کاربر باشد. گوگل سال‌ها است که از اطلاعات کاربران خود برای تبلیغات استفاده می‌کند ولی این اطلاعات به‌هیچ‌عنوان در اختیار منابع تبلیغاتی قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل نیز این شرکت با مشکل مشابه با فیس‌بوک روبرو نشده است. از سوی دیگر فیس‌بوک تمامی اطلاعات را مورداستفاده قرار داده است که این امر موجب اعتراض‌ها شده است. به‌این‌ترتیب می‌توان درک کرد که بین استفاده درست از داده کاربران و استفاده نادرست از آن‌ها، فاصله‌ای اندک وجود دارد که دنیایی از تفاوت را رقم می‌زند.
 
منبع: Cnet
 
ترجمه و تألیف: احمد محمدحسینی – سیناپرس
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.