رسانه‌های اجتماعی

April 11, 2018
17:36 چهارشنبه، 22ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89556

روش ساده «بک‌‌آپ‌گرفتن از تلگرام»

با جدی‌شدن اختلال در پیام‌رسان تلگرام، کاربران به‌دنبال روشهای ذخیره و نگهداری محتوای تلگرام خود هستند. مطلب زیر روش ساده گرفتن بک‌آپ از این پیام‌رسان را آموزش می‌دهد.
با توجه به رخدادهای روزهای اخیر و مواضع متعدد مسئولان کشور، اختلال در تلگرام دیر یا زود رخ خواهد داد. از سوی دیگر یکی از اشکالات جدی تلگرام، عدم وجود قابلیت بک‌آپ‌گیری مستقیم از محتوای تولیدشده است؛ با جست‌وجو در فضای نت مشخص خواهد شد که روشها، اپلیکیشنها و برنامه‌هایی برای این امر طراحی شده که اغلب آنها تخصصی یا مستلزم پرداخت هزینه است. از این گذشته، ناشناخته بودن آپشنهای این برنامه‌ها و نیز انبوه اطلاعاتی که در آینده مورد نیاز کاربر نیست، یکی دیگر از معایب این روشهای بک‌آپ‌گیری است. در ادامه به روش گرفتن بک‌آپ از محتوای تلگرام به‌روشی ساده اشاره خواهد شد.
 
به‌عنوان مقدمه باید به این امر توجه داشته باشید که تلگرام بخشهای محدودی از محتوای تولیدشده در هر چت شخصی، گروه، یا کانال را بارگذاری می‌کند. برای بک‌آپ‌گیری ابتدا در هر چت شخصی، گروه، یا کانالی که مایل به نگهداری محتوای آن هستید، با اسکرول، به اولین پیام مخاطب بروید تا تمامی پیامهای او در طول زمانهای گذشته بارگذاری شود. (این کار احتمالاً کمی زمان‌بر خواهد بود)
 
1. گرفتن بک‌آپ Word از محتوای تولیدشده
 
روی اولین محتوا راست‌کلیک کنید.
گزینه Select all را انتخاب کنید.
گزینه Copy را انتخاب کنید (با این کار متنهای شما در این چت کپی خواهد شد).
آن را هر جا مایلید (مثلاً در یک فایل Word) جانشانی کنید.
فایل را ذخیره کنید.
2. فایل PDF
 
فایل Word علی‌رغم اینکه امکان استفاده از متنهای نوشته‌شده را فراهم می‌کند، اما به‌تنهایی نقصانهایی دارد، و مهمترین آنها این است که رویدادهای هر چت را به‌درستی نشان نمی‌دهد، مثلاً عکسها را کپی نمی‌کند، زمانها را مشخص نمی‌کند، و نشان نمی‌دهد هر متن احیاناً در پاسخ به چه مطلبی گفته شده است. برای تکمیل این خواسته‌ها، لازم است فایل ‌PDF آن چت را هم تهیه کنید. برای این امر لازم است مراحل زیر به‌ترتیب انجام شود. این مراحل احتمالاً ــ بسته به سرعت اینترنت و سیستم شما ــ تا حدی زمان‌بر خواهد بود:
 
نسخه وب تلگرام را روی رایانه‌تان نصب نمایید.
روی چت، کانال یا گروه مورد علاقه‌تان کلیک کنید.
از دستور ترکیبی (Ctrl+ P) استفاده کنید تا فایل برای پرینت آماده‌سازی شود.
در آپشنهای پنجره گشوده‌شده گزینه PDF را انتخاب کنید.
مسیر ذخیره فایل را انتخاب کنید.
فایل را ذخیره کنید.
3. سایر فایلها
 
به‌دلیل حجم بسیار بالای مجموع فایلهای غیرمتنی ــ شامل تصاویر، فیلمها، صوتها، اسناد و…ــ بهتر است به ذخیره این فایلها به‌صورت موردی مبادرت کنید. استفاده از نرم‌افزارها برای بک‌آپ‌گیری جامع و کامل (و غیرضروری) ممکن است بسیار زمان‌بر، هزینه‌بر و حتی غیرممکن باشد (تصور کنید بخواهید 1000 گیگا بایت محتوای کل تلگرام خود را دانلود و بک‌آپ‌گیری نمایید).
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.