سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 14, 2018
17:50 شنبه، 25ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89600

آیا ربات‌ها از حقوق قانونی برخوردار می‌شوند؟

متخصصان هوش مصنوعی، طی نامه‌ای به پارلمان اروپا، با اعطای حقوق قانونی به ربات‌ها مخالفت کردند.
 
به گزارش دیلی‌میل، یکی از سوالات اساسی که اکنون مطرح می‌شود، این است که آیا ربات‌ها هم قانون‌گذارانی دارند.
 
این موضوع، نخستین بار در ژانویه 2017 و به خاطر بندی از متن گزارش پارلمان اروپا مطرح شد که ایجاد "جایگاه قانونی" را برای ربات‌ها، توصیه کرده بود. هدف ابتدایی از مطرح کردن این مسئله، مشخص کردن این موضوع بود که اگر ماشین‌های هوشمند موجب آسیب شوند، چه کسی مسئول خواهد بود؟
 
با رشد سریع صنعت رباتیک، سال گذشته اعضای پارلمان اروپا هشدار دادند که قوانینی برای تضمین سطح استانداردی از ایمنی و امنیت، مورد نیاز است.
 
در هر حال اکنون متخصصان با این حرکت مخالفت می‌کنند و باور دارند که ممکن است اعطای جنبه قانونی و اخلاقی به جایگاه ربات‌ها، موجب نقض حقوق انسان‌ها شود.
 
گروهی متشکل از 156 متخصص هوش مصنوعی از 14 ملیت گوناگون، برای محکوم کردن این کار، نامه‌ سرگشاده‌ای به پارلمان اروپا در بروکسل، ارسال کرده‌اند.
 
آنها معتقدند که ایجاد جایگاه قانونی یک "شخص الکترونیکی" برای یک ربات، به دلایلی، یک ایده نادرست محسوب می‌شود. در حقیقت، ممکن است شرکت‌های سازنده این ماشین‌ها، مسئولیت قانونی هر نوع تخریب صورت گرفته توسط محصولات‌شان را انکار کنند و شاید این موضوع، به شرایطی ختم شود که در آن، ربات‌ها حق کسب درآمد و یا حقوق شهروندی داشته باشند.
 
در این نامه آمده است: این بیانیه از جنبه فنی، بر پایه ارزش بیش از اندازه واقعی قابلیت‌های رباتها، حتی ربات‌های پیشرفته است که تنها قادر به درک سطحی پیش‌بینی و توانایی خودآموزی هستند و همین طور، ‌تصوری از ربات که توسط داستان علمی تخیلی و چندین خبر اخیر محرمانه مطبوعاتی تحریف شده است. ایجاد شخصیت قانونی برای یک ربات، از نظر اخلاقی و قانونی، نامناسب است.
 
این گروه متخصصان وادار به پیروی از پیشنهاد پارلمان اروپا نشده اما باید دلایلی برای مخالفت خود ارائه دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.