تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

April 15, 2018
17:50 یکشنبه، 26ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89642

IDC بررسی کرد: فصل بدون تغییر بازار کامپیوتر

کامپیوترهای شخصی سنتی شامل کامپیوترهای رومیزی، نوت‌بوک و ورک‌استیشن‌ها همچنان طرفداران خاص خودشان را دارند و رونق بازار تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند تاثیر کمی بر روند رشد آنها گذاشته است.
جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع کامپیوترهای شخصی تا پایان فصل اول سال‌جاری میلادی بدون هیچ تغییری به ۴/ ۶۰ میلیون دستگاه رسیده است. این در حالی است که پیش‌بینی‌های قبلی کارشناسان بازار برای فصل اول سال ۲۰۱۸ کاهش ۵/ ۱ درصدی میزان صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی بوده است و به این ترتیب ظاهرا شرایط بازار بهتر از انتظارات جلو رفته است. اگرچه آمارهای منتشرشده مقدماتی هستند، اما نشان می‌دهند که همچنان بخش تجاری مهم‌ترین عامل رونق و ثبات در بازار کامپیوترهای شخصی است. به‌نظر می‌رسد به‌کارگیری سیستم‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ توسط بنگاه‌های تجاری و کسب و کارها باعث ایجاد ثبات در بازار شده است. در این میان شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و شناخته‌شده مانند HP، Dell و Lenovo بیشترین سود را از افزایش میزان تقاضای بخش تجاری برای خرید کامپیوترهای مبتنی بر ویندوز ۱۰ به‌دست می‌آورند. تقاضا برای خرید نوت‌بوک‌های رده‌بالا در هر دو بخش‌های تجاری و مصرفی هم کمک زیادی به حفظ سهم تولیدکنندگان برتر از بازار جهانی کامپیوترهای شخصی کرده است. برخلاف فصل اول سال ۲۰۱۷ بهبود ذخیره قطعات اصلی و کلیدی نوت‌بوک‌ها، فشار روی بخش تامین قطعات و بازاریابی را کاهش داده و به این ترتیب حتی تولیدکنندگان کوچک‌تر و نه‌چندان بزرگ هم توانسته‌اند بهبود نسبی را تجربه کنند.
 
 رشد نسبی در سایه ابزارهای موبایل
از نظر جغرافیایی، بازارهای پیشرفته و توسعه‌یافته به شکل یکسانی روند مثبتی را طی کرده‌اند. بازار ایالات‌متحده‌آمریکا شاهد رشد نسبتا کمی بعد از ۶ فصل متوالی کاهشی بوده است و تمام تولیدکنندگان اصلی این بازار در فصل اول سال ۲۰۱۸ افزایش فروش را تجربه کرده‌اند. ژاپن هم هفتمین فصل متوالی رشد خودش را ادامه داده است. بخش تجاری در بازار این کشور نتایجی کمتر از پیش‌بینی‌های گذشته به‌دست آورد اما همچنان روند رشد سالمی را دنبال می‌کند. بازارهای نوظهور و در حال توسعه اما نتایج مختلفی داشته‌اند. در حالی که آسیای پاسیفیک این فصل را با رشد نسبی به پایان رساند، اما آمریکای لاتین تنها توانست به ادامه روند بهبود از سال ۲۰۱۷ ادامه بدهد. بازار کامپیوترهای شخصی سنتی در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) اما فصل اول سال‌جاری میلادی را با روندی ثابت به پایان رساند. کارشناسان معتقدند که ادامه جریان تمایل کاربران به خرید ابزارهای موبایل و آگاهی بیشتر آنها نسبت به دستگاه‌های پیشرفته وعملکردشان، باعث شده است که تمایل کمتری به خرید کامپیوترهای شخصی سنتی به شکل قبل داشته باشند.
 
با این حال اما این جریان هنوز تاثیر قابل‌توجهی بر بازار کامپیوترهای شخصی در این منطقه نگذاشته است، تا جایی‌که در مقابل رشد کم بازار نوت‌بوک، بازار کامپیوترهای رومیزی در این منطقه رشد بسیار خوبی را به کمک خرید گیمرهای حرفه‌ای تجربه کرده است. «جی چاو» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «ذخیره قطعات که بازار کامپیوتر در سال ۲۰۱۷ را بسیار تحت‌تاثیر قرار داد، باعث شد تا بعضی شرکت‌های تولیدکننده برای جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت قطعات به انبار کردن آنها بپردازند. این موضوع نگرانی آنها از چگونگی استفاده از این قطعات در فصل‌های آینده برای تولید محصولات جدید و به‌روز را افزایش داده و باعث ایجاد التهاب در بازار شد.  با این همه افزایش تقاضای بخش تجاری برای خرید کامپیوترهای شخصی مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز ۱۰این تولیدکنندگان را در مسیر بهتری قرار داد. حالا انتظار می‌رود که سال ۲۰۱۸ با نتایج به‌دست آمده در فصل اول آن که نشان از ثبات در این بازار دارند، شرایط بهتری را برای فعالیت تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی در بازار این محصولات ایجاد کند».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.