امنیت

فناوری اطلاعات

April 16, 2018
18:12 دوشنبه، 27ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89669

سوءاستفاده گوگل از فناوری هوش مصنوعی برای استراق سمع از مردم

بررسی ها نشان می دهد گوگل از فناوری پیشرفته هوش مصنوعی خود برای استراق سمع از مردم سوءاستفاده کرده و تلاش می کند با بررسی وضعیت چهره افراد به گفته های آنها در اماکن عمومی پی ببرد.
به گزارش وی تری، فناوری تشخیص چهره گوگل این روزها پیشرفت فوق العاده ای داشته و با استفاده از آن می توان در صورت ثبت تصویر افراد از راه دور و مشاهده دهان آنها مکالماتی که در جریان است را مشخص کرد.
 
گوگل از فناوری یادشده برای یافتن و درک اصوات انبوهی از افراد که در نقاط مختلف در حال راه رفتن هستند، استفاده می کند. به عنوان نمونه، اگر تعداد زیادی از مردم در یک نقطه شلوغ تجمع کرده و در حال حرف زدن با هم باشند، فناوری هوش مصنوعی می تواند گفته های متعدد افراد مختلف را تشخیص داده و ثبت کند.
 
شبکه عصبی هوش مصنوعی گوگل با بررسی این گفته ها و اصوات توانایی های خود را افزایش می دهد و حتی با حذف اصوات مزاحم قادر به استخراج صدایی دقیق و قابل درک خواهد بود.
 
فناوری یادشده پیامدهای گسترده ای را به همراه می آورد و برای تشخیص اصوات نامعلوم در فایل های ویدئویی، ارتقای کیفیت سخنان افراد، کمک به افراد کم شنوا و حتی ناشنوا و در موقعیت هایی که دهها نفر به طور همزمان در حال صخبت هستند، قابل استفاده است.
 
اما این فناوری به طور گسترده قابل سوءاستفاده هم هست و گوگل از آن می تواند برای جمع آوری اطلاعات زیادی در مورد میلیون ها نفر از ساکنان کره زمین استفاده کند. این فناوری تنها از روی حرکات دهان گفتار هر فردی را تشخیص می دهد و با استفاده از آن و دیگر فناوری های در اختیار گوگل می توان افراد را ردگیری کرد و به طور مرتب اظهارات و گفتارشان را در اماکن عمومی ثبت و ضبط کرد؛ امری که معنایی جز جاسوسی آنی و لحظه به لحظه از زندگی اشخاص ندارد.
 
از سوی دیگر می توان پیش بینی کرد که تعداد زیادی برنامه موبایلی و نرم افزاری سازگار با این فناوری هوش مصنوعی هم شکل بگیرد که آنها هم قابلیت های زیادی برای جاسوسی و سوءاستفاده خواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.