اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

April 20, 2018
13:21 جمعه، 31ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89777

ترجمه اشتباه شعار محوری روز جهانی ارتباطات توسط روابط عمومی وزارت ارتباطات

itu 2018.png
 
موضوع محوری امسالِ روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی «فراهم سازی استفاده مثبت از هوش مصنوعی برای همگان» است که به اشتباه توسط وزارت ارتباطات «فعال کردن استفاده مثبت از هوش مصنوعی برای همه» ترجمه شده است.
 
به گزارش خبرآنلاین، امسال 27 اردیبهشت نیز مانند سال‌های گذشته موضوع محوری برای تبادل ایده میان اعضاء تحت عنوان «Enabling the positive use of Artificial Intelligence for All» از پیش تعیین شده است که این عنوان توسط وزارت ارتباطات به «فعال کردن استفاده مثبت از هوش مصنوعی برای همه» به فارسی برگردانده شده است.
 
نکته قابل توجه اینکه Enabling در اینجا «فعال کردن» ترجمه شده است که در این متن نادرست بوده و باید از اصطلاح «فراهم سازی» استفاده شود. نکته دیگر، موضوع محوری / Theme است که «شعار» (Slogan) ترجمه شده که این نیز زیبنده مباحث جدی این روز نیست، چرا که اعضاء به طور جدی در مباحث حاضر شده و چیزی را به عنوان شعار مطرح نمی‌کنند.(دو هفته پیش نیز هنگام حمله سایبری به سوئیچ‌های سیسکو در ایران به جای استفاده از کلمه سوئیچ، از کلمه «مسیریاب» توسط وزیر ارتباطات استفاده شد، در حالی که مسیریاب معادل روتر/Router است و روتر با سوئیچ فرق دارد! )
 
به دلیل ابراز نگرانی اعضای سازمان ملل از سوء استفاده احتمالی دُوَل از هوش مصنوعی در بخش نظامی و ساخت و توسعه ربات‌های قاتل، در موضوع محوری 2018 روی واژه Positive تاکید شده است تا راههای تسهیل سازی هوش مصنوعی در راستای سند 2030 یونسکو تعریف شود.(گفتنی است از 15 تا 17 ماه می نیز در ژنو سوئیس کنفرانس جهانی AI for Good نیز توسط سازمان ملل و نهادهای زیرمجموع  آن برگزار می‌شود)
 
بر اساس تعاریف سازمان ملل، از سال 1969 بدین سو، هرسال هفدهم ماه می، به نشانه اولین ارتباط تلگرافیِ انجام شده در سال 1865 ، روز جهانی ارتباطات (World Telecommunication Day) پاس داشته می‌شود.
 
در نوامبر 2005 و در خلال برگزاری کنفرانس آی تی یو در آنکارا تصمیم گرفته شد تا روز 17 ماه می روز جهانی جامعه اطلاعاتی هم باشد تا اعضاء اتحادیه دست به مبادله ایده‌های جدید در مورد موضوع تصویب شده توسط شورا بزنند و بنابراین شاهد تولد «روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی» بودیم که هر سال پاس داشته می‌شود.{لینک}
 
scshoprgaf.jpg
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.