اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

April 20, 2018
13:49 جمعه، 31ام فروردینماه 1397
کد خبر: 89786

گوگل سیستم عامل Fuchsia را با چه هدفی توسعه می‌دهد؟

پلتفرم جدید گوگل موسوم به Fuchsia که در اخبار جدید به آن اشاره شده است نسخه ویرایش شده سیستم عامل لینوکس محسوب نمی‌شود. با این وجود این پلتفرم مبتنی بر چه سیستم عاملی توسعه یافته است و چه فوایدی دارد؟
شرکت گوگل از تابستان ۲۰۱۶ به بعد کار روی این سیستم عامل متن باز را آغاز کرد. در مرحله نخست اعلام شد Fuchsia برای دستگاه‌های مبتنی بر فضای اینترنت اشیا (IoT) توسعه یافته است. هم اکنون اعلام شده است که این سیستم عامل همچنین می‌تواند در رایانه‌های کروم‌بوک و گوشی‌های هوشمند نیز مورد استفاده قرار گیرد.
 
با این توضیح آیا Fuchsia قرار است جایگزین Chrome OS یا اندروید شود؟ هنوز به درستی مشخص نیست گوگل برای این سیستم عامل چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است. تاکنون مشخص شده است رایانه پرقدرت پیکسل‌بوک گوگل که مبتنی بر سیستم عامل Chrome OS کار می‌کند قادر است این پلتفرم را در اختیار بگیرد. کاربران همچنین می‌توانند نسخه کنونی سیستم عامل مذکور را روی Switch ۱۲ ایسر و NUC اینتل نصب کنند و همچنین قابلیت سازگاری آن با Raspberry Pi ۳ هم فراهم شده است.
 
 
البته باید گفت که متاسفانه روی رایانه پیکس‌بوک گوگل نمی‌توان به صورت گسترده از این سیستم عامل استفاده کرد. در شرایط کنونی این سیستم عامل در این رایانه فقط زمان را نشان می‌دهد. با این وجود از Fuchsia می‌توان به عنوان یک سیستم عامل کامل یاد کرد که هنوز قابلیت‌های کاربردی خود را در اختیار نگرفته است و هنوز نسخه نهایی آن عرضه نشده است.
 
«تراویس گیزلبرچ» توسعه دهنده Fuchsia توضیح داد که این سیستم عامل ابزاری برای سرگرمی نیست. او گفت این یک پروژه نیمه کاره نیست و گوگل قصد ندارد آن را در قالب دستاوردهای خود تا یک مرحله توسعه دهد و سپس کنار بگذارد. او همچنین اشاره کرد که این محصول جزء «پروژه‌های ۲۰ درصد گوگل» محسوب نمی‌شود. پروژه ۲۰ درصد زمانی اجرا می‌شود که توسعه‌دهندگان گوگل از روی علاقمندی روی یک مبحث کار می‌کنند و این پروژه بخشی از فعالیت کاری آن‌ها محسوب می‌شود که در نهایت به یک محصول نهایی ختم نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.