تلفن همراه

گوشی

April 22, 2018
21:52 یکشنبه، 2ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89859

اطلاع رسانی ضعیف از رجیستری بازار را سردرگم کرده است

اطلاع رسانی ناکافی و ضعیف از اجرای فاز نهایی طرح رجیستری همراه با بلاتکلیفی نرخ ارز همچون دو لبه یک قیچی پای مشتریان را از بازار موبایل قطع کرده است.
 
اگرچه از نظر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از متولیان طرح رجیستری، پرونده این طرح مختومه شده، اما در جریان اجرای این طرح مشکلات و ابهامات جدیدی به وجود آمده که تبعات آن احتمالا تا ماه های ادامه خواهد یافت.
 
 دو سیم کارته ها بلاتکلیف اند
ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده بود که همه برندها مشمول طرح رجیستری شده اند و این طرح به تکامل رسیده است. اما به نظر می رسد تازه مشکلات بازار شروع شده است. در حالی که ستاد اعلام کرد که همه گوشی هایی که چند سیم کارته هستند لازم است که داخل همه خشاب ها سیم کارت قرار گیرد و حتی الامکان چند ثانیه تماس برقرار شود تا در شبکه اپراتوری کشور ثبت شود، ظاهرا این اطلاع رسانی آنقدر فراگیر نبوده و بسیاری از کاربران نمی دانستند که حتما لازم است در همه خشاب ها سیم کارت قرار گیرد و تنها داخل یکی از خشاب ها سیم کارت قرار داده اند، لذا آنطور که ستاد اعلام کرده، این قبیل گوشی ها پس از یک ماه از کار می افتد و احتمالا از اوایل خرداد شاهد متضرر شدن کاربران خواهیم بود.
تشخیص گوشی نو از کهنه ناممکن شد
در حالی که موضوع فروش گوشی های دست دوم به اسم نو را در بازار به کرات شنیده ایم، این روزها این قضیه به شکلی ساده تر و گسترده تر نمود پیدا می کند.
پس از اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا مبنی بر اینکه کاربران لازم است گوشی خود را تا پیش از بامداد شنبه یکم اردیبهشت ماه روشن و فعال کنند، فروشندگانی که از چند ماه پیش شاید چندصد یا چندین هزار گوشی داخل انبار خود داشته اند، پس از اعلام ستاد، اقدام به فعال کردن گوشی هایشان کرده اند. به این ترتیب که بر اساس شنیده ها ظاهرا برخی فروشندگان برای گریز از بلااستفاده شدن گوشی های موجود در انبار و ویترین خود، آنها را از بسته بندی خارج کرده و تمام گوشی ها را با یک سیم کارت فعال کرده اند. بر این اساس ابهاماتی در این زمینه به وجود می آید، چرا که این گوشی ها روشن شده اند و بنابراین گوشی های دست دوم به شمار می روند، اما حالا که به دلیل اجرای طرح رجیستری چنین موضوعی در بازار عمومیت پیدا کرده است، به نظر می رسد تفاوت گوشی های نو و دست دوم خیلی مشهود نیست و بسیاری از این فرصت سوءاستفاده کرده و گوشی های دست دوم را به جای نو به کاربران می فروشند. 
 
 قیمت دلار و افزایش نابسامانی ها
از سوی دیگر در حالی که از یکی دو هفته پیش افزایش ناگهانی نرخ ارز باعث برآشفته شدن بازار شد و اگرچه زمزمه هایی درباره تک نرخی شدن قیمت ارز در بازار شنیده می شود، اما در عمل اوضاع بازار همچنان نابسامان است و خبری از کاهش نرخ ارز یا کم شدن قیمت کالا نیست. بازار موبایل هم از این قضیه مستثنی نیست و این روزها شاهد افزایش قیمت نجومی گوشی هستیم. تا آنجا که حتی برخی از گوشی های پرچمدار افزایش قیمتی حدود یک تا یک و نیم میلیون تومان هم داشته اند. این موضوع باعث کسادی بیش از پیش بازار موبایل شده است تا آنجا که اکثر کاربران برای خرید گوشی دست نگه داشته اند تا بازار سامان پیدا کند.
این در حالیست که این روزها به علت بی سروسامانی نرخ گوشی و دلار در کشور از یکسو و نگرانی از فروش گوشی کارکرده به جای نو از سوی دیگر، کم نیستند خریدارانی که به دنبال یافتن راهی برای سفارش گوشی از بازار کشورهای همسایه و از طریق مسافران هستند.
موضوعی که بی شک زیان آن به چشم فروشندگان داخلی رفته و در صورت تداوم این وضعیت موجب تشدید رکود حاکم بر بازار خواهد شد.
 
 کمبود جنس در بازار
بر اساس گزارش فعالان بازار، علاوه بر کسادی بازار که خالی از مشتری است، جنس نیز در بازار کم است؛ ظاهرا یا واردکنندگان رسمی نتوانسته اند نیاز بازار را تامین کنند، یا جنس ها را انبار کرده و دست نگه داشته اند تا وضعیت ارزی کشور ثبات پیدا کند و سپس به تامین بازار بپردازند. بر این اساس کمبود جنس در بازار، باعث افزایش بیش از حد قیمت ها شده و مثلا یک مدل گوشی که کمیاب شده، با قیمت نجومی به فروش می رسد و از سوی دیگر نمی توان نرخ ثابتی از یک گوشی در بازار یافت و هر فروشنده ای گوشی را بنا به سلیقه خود قیمت گذاری کرده و به فروش می رساند.
به گفته برخی فعالان بازار تا زمانی که وضعیت دقیق نرخ ارز در کشور مشخص نشود، واردکنندگان و عرضه کنندگان گوشی به علت نگرانی از نوسان نرخ ارز فعالیت خود را به حال تعلیق درآورده اند و برخی نیز به سواستفاده از وضع موجود پرداخته و قیمت های کاملا توافقی با سودهای بسیار بالا و خارج از عرف طلب می کنند. موضوعی که البته خریداران را نیز برای جلوگیری از زیان و پرداخت وجه اضافه، برای خرید دچار تردید کرده و به همین جهت چرخه خرید و فروش گوشی در بازار تقریبا متوقف است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.