سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 23, 2018
10:12 دوشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89877

۴۰ سال با موسیقی هوش مصنوعی

در دهه هشتاد میلادی موسیقیدانی به نام دیوید کوپ توانست تا نخستین ساختار هوش مصنوعی برای ساخت موسیقی را طراحی کند و به‌عنوان پدر این عرصه شناخته شود و امروزه این ساختار می‌تواند آینده موسیقی را متحول سازد.
موسیقی یکی از خلاقانه‌ترین جنبه‌های هنری در انسان است. ساختن موسیقی بسیار دشوار است و کمتر کسی می‌تواند نواهای سازگار و زیبایی را ایجاد کند که موردپسند بسیاری قرار بگیرد. در این میان آیا می‌توان ساخت موسیقی را از یک سیستم کامپیوتری انتظار داشت؟ پاسخ به این سوال مثبت است.
 
در حقیقت انسان سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارد. در دهه ۸۰ میلادی یعنی نزدیک به ۴۰ سال پیش بود که موسیقیدانی به نام دیود کوپ به سراغ ساخت یک نرم‌افزار کامپیوتری رفت تا بتواند خلاقیت خود را به بهترین شکل بهره‌برداری کند. این سیستم می‌توانست با فراگرفتن موسیقی‌های ساخته شده توسط کوپ، به شباهت‌های بین آن‌ها پی برده و سبک موسیقی او را شناسایی کنند.
 
امی متولد می‌شود
 
نتیجه به‌دست‌آمده نیز ساخت موسیقی‌های جدیدی بود که باکارهای کوپ سازگاری داشتند و امکان شناسایی کردن آن‌ها از کارهای اصلی کوپ، با دشواری زیادی همراه بود. با این حال کوپ متوجه شد که این نرم‌افزار برای موسیقی سایر موسیقیدانان نیز به‌خوبی کار می‌کند و با ارائه حجمی کافی از موسیقی یک هنرمند خاص می‌توان سبک او را توسط این نرم‌افزار تقلید کرد.
 
سیستم طراحی شده توسط کوپ، EMI نام گرفت که به‌صورت کلی امی صدا زده می‌شد. در سال ۱۹۹۷ یک استاد موسیقی اقدام به یک آزمایش جالب با این سیستم کرد. او برای دانشجویان خود سه قطعه را نواخت، یکی از این قطعات توسط یوهان سباستین باخ ساخته شده بود. موسیقی دوم توسط امی و با تقلید از کارهای باخ طراحی گشته بود و قطعه سوم توسط همسر این موسیقیدان نوشته شده ببود.
 
در پایان اجرا بود که این پروفسور که وینفرد کرنر نام داشت، از دانشجویان خود خواست تا تشخیص بدهند که کدام قطعه متعلق به چه کسی بوده است. نتیجه به‌دست‌آمده نشان داد که بیشتر دانشجویان قطعه ساخته شده توسط همسر این استاد را به‌عنوان قطعه کامپیوتری تشخیص دادند و قطعه ساخته شده توسط امی را با موسیقی اصلی باخ اشتباه گرفتند.
 
۳ قرن تلاش برای موسیقی غیرانسانی
 
این امر نشان می‌دهد که می‌توان ساخت موسیقی را به هوش مصنوعی سپرده و انتظار داشت که کیفیتی درخور توجه را به‌عنوان خروجی تحویل گرفت. با این حال جالب است بدانید که نخستین گام‌های ساخت موسیقی بدون تصمیم‌گیری انسانی، در سال ۱۷۸۷ برداشته شده بود.
 
در آن دوران موتزارت روش جدیدی برای ساخت موسیقی طراحی کرده بود که در حقیقت شامل استفاده از تاس برای ساخت موسیقی می‌شد. این روش به‌این‌ترتیب بود که موسیقیدان برای هر عدد تاس یک نت را در نظر می‌گرفت و با دفعات متعدد تاس ریختن، هر عدد را به‌عنوان یک نت از پیش تعیین شده ثبت می‌کرد. نتیجه به‌دست‌آمده یک ملودی کامل بود که بدون تصمیم‌گیری انسانی ساخته شده برود.
 
با این حال آینده بسیاری پیشرفته‌تر خواهد بود و انسان‌ها با توجه به پیشرفت شدید در هوش مصنوعی می‌توانند موسیقی را به‌عنوان یک عنصر متفاوت با چیزی که امروزه با آن روبرو هستیم مطرح کرده و انحصار ساخت آن را از دستان انسان خارج کنند.
 
منبع: Gizmodo
 
ترجمه: احمد محمدحسینی – سیناپرس
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.