امنیت

اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

April 23, 2018
10:23 دوشنبه، 3ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 89885

روحانی به بحث‌ها پایان داد: تلگرام فیلتر نمی شود!

رییس جمهور در پستی اینستاگرامی بار دیگر متعهد شد از فضای مجازی و امکان دسترسی و برقراری ارتباط مردم، حراست کند.
 
8a1dbc29f03c43af804df1e6a8b1a09a.jpg
 
یک روز پس از آن که رییس جمهور در سخنانی نه چندان صریح، به طور تلویحی با فیلتر تلگرام مخالفت کرده بود، این بار در پستی اینستاگرامی، کتبا اعلام کرد که نباید محدودیتی در این حوزه پیش بیاید تا جای هیچ بحث و تفسیری باقی نماند.
رییس جمهور در انتشار این پست عکس جالبی را نیز از خود منتشر کرده است، عکسی که در آن با چهره ای قاطع انگشت سبابه اش را به حالت هشدار نشان داده است.
او در این پست گفت: رفع انحصار و کمک به تقویت پیام رسان های داخلی به معنای محدودسازی سایر شبکه های اجتماعی نیست. 
وی افزود: مردم حق انتخاب دارند و می توانند توأمان در شبکه های مختلف اجتماعی فعالیت داشته باشند.
به گفته روحانی دولت دوازدهم از فضای مجازی و امکان دسترسی و برقراری ارتباط مردم، حراست خواهد کرد.
 
 گمانه زنی ها از فیلتر تلگرام نادرست بود؟
با توجه به موضع گیری صریح روحانی، به نظر می رسد می توان قضاوت بهتری به گمانه زنی های مسوولان و نمایندگان مجلس داشت. 
ابوالحسن فیروزآبادی: دبیر شورای عالی فضای مجازی همواره تلگرام را لبه تیغ نگه داشته است. او در آخرین اظهارنظر خود درباره فیلتر تلگرام گفته بود که فعلا دراین خصوص تصمیمی اتخاذ نشده ولی فیلتر تلگرام هرلحظه ممکن است.
آذری وزیر ارتباطات برخلاف محمود واعظی وزیر پیشین، ترجیح می دهد هیچ موضع گیری شفافی درخصوص جلوگیری از فیلتر شبکه های اجتماعی نداشته باشد. او در پاسخ به سوال خبرنگاران در این باره گفته است که پاسخ را از مسوولان تصمیم گیر در حوزه فیلترینگ بگیرید.
علا الدین بروجردی، مجتبی ذوالنور، عبدالرضا هاشم زایی، حمیده زرآبادی، ابوالفضل ابوترابی، جواد ابطحی و…: موافق یا مخالف فیلتر تلگرام فرقی نمی کند. نمایندگان زیادی در مجلس گفته بودند که تلگرام قطعا فیلتر خواهد شد. در سخنان این نمایندگان مواردی چون تصویب فیلتر تلگرام در شورای عالی فضای مجازی و همچنین اجرای فیلترینگ تا ابتدای اردیبهشت به چشم می خورد. با فیلتر نشدن تلگرام تا پایان فروردین، در آخرین اظهارنظر مجتبی ذوالنور اعلام کرد که این اتفاق در چند هفته آینده روی خواهد داد.
رمضان علی سبحانی فر، رییس کمیته ارتباطات مجلس شورای اسلامی تنها کسی است که از سیاست اطلاع رسانی شورای عالی فضای مجازی و وزارت فاوا پیروی می کند. او در مصاحبه هایش نمی گوید که تلگرام فیلتر خواهد شد یا نه و صرفا اعلام کرده است که هنوز هیچ چیز مشخص نیست.
حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم اصفهان نیز تنها کسی است که حرف هایش با موضع گیری روز گذشته روحانی می خواند. حاجی دلیگانی پیش تر گفته بود که روحانی در برابر فیلتر تلگرام ایستاده است.
محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور چه در زمان فعالیتش به عنوان وزیر ارتباطات و چه اکنون که به رییس جمهور نزدیک تر شده است، معمولا به صراحت با فیلتر تلگرام و شبکه های اجتماعی مخالفت کرده است. تنها موضع گیری عجیب او به مصاحبه چهارشنبه گذشته اش باز می گردد که گفته بود: اینکه گفته می شود رییس جمهور در مقابل فیلتر تلگرام ایستاده است، حرف بی پایه و اساسی است. آقای حاجی دلیگانی حرف های مختلفی می زنند که خیلی از آن ها پایه و اساسی ندارد؛ این حرف هم یکی از آن هاست.
 
 نظر مردم چیست؟
برای آنکه نظر مردم درباره فیلتر تلگرام را بدانیم برخی از کامنت ها زیر پست حسن روحانی را مرور خواهیم کرد:
– اگه یک روزی فیلترش کنی رأیم رو حلالت نمی کنم.
– واقعا بهترین رییس جمهور قرن بودین اسمتو بد در آوردن بنابر مسایل گذشته واقعا من خودم دوست دارم دوربرتم همشون باسوادند و خودتونم باسوادی.
– آهان. باریکلا. این شد! رییس جمهور باید شجاع باشه.
– معمولا هر چی میگه برعکس میشه! خوب یادمونه در مورد ارز چی گفت.
– همه چیز رو ول کردی چسبیدی به پیام رسان ها برو فکر نون باش، خربزه آبه، مردم گشنه هستند آقای مثلا رییس جمهور.
– خیلی ممنون براتون آرزوی موفقیت می کنم چون میدونم خیلی مخالف دارین و کارتون سخته … در پناه خدا.
– مشکل در پیام رسان ها این نیست که مردم حق انتخاب دارن یا ندارن مشکل اینه که زمینه لازم برای اعمال عملیات های روانی توسط دشمن آماده میشه و اطلاعاتی که توسط همین پیام رسان های خارجی جمع آوری میشه از مردم ایران از محرمانه ترین اطلاعاتی که سازمان های جاسوسی دارن هم مهم تره. واقعا تشخیص این موضوع اینقدر سخته؟
– خب خداروشکر. پس فیلترشکن و نسخه های دیگه تلگرام رو حذف کنم. راستی از دومیلیون شاغل تلگرام چه خبر.
– پس تلگرامم فیلتر شد رفت بریم یه فیلتر شکن دائم دانلود کنیم.
– دیدن نمی تونن فیلتر کنن منتشو سر ما میزارن.
– امیدوارم سر حرفتون باشید که بالاخره یه جایی تو این مملکت ماهم حق انتخاب داشته باشیم.
– کاش بفهمن که مشکل مردم ما، گرونیه، بیکاریه، فقر.
– خب الان یعنى چى فیلتر میشه یا نه، آخه حرفاى شما با عملکردتون اصلا یکى نیست، خیلى چیزاى قشنگ دیگه ام گفته شده که دقیقا برعکسش انجام شد.
– قرارمون این نبود جناب رییس جمهور، رسما زیر قولاتون زدین، قرار بود هیچی فیلتر نشه.
– آقای روحانی رییس جمهور عزیز لطفا تلگرام را فیلتر نکنید، ما تازه کانال تلگرامی برای برناممون درست کردیم. اگه فیلتر بشه ما چطوری به مردم عزیز کشورمون برنامه هامونو ارایه بدیم؟ امیدوارم مثل همیشه در این امر هم موفق باشید.
– آفرین به رییس جمهور مردم حق دارن ازهر پیام رسانی استفاده کنند و اگر فاز بگیر ببند افراد نباشه البته ازپیام رسان های داخلی استفاده می کنیم با افتخار. به شرطی که ازکسی انتقاد کردی پرونده سازی نشه.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.