امنیت

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

May 5, 2018
11:29 شنبه، 15ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90335

ایران هدف بیشترین تجسس اینترنتی در دنیاست

طبق اعلام مسوولان مربوطه، بیشترین حجم تجسس اینترنتی در دنیا از شبکه‌های تلفن همراه و رایانه کاربران ایرانی انجام گرفته است.
 
به گزارش ایسنا، افشاگری‌های ادوارد اسنودن نشان می‌دهد، آمریکا تنها در یک ماه ۱۴ میلیارد قطعه داده از شبکه‌های تلفن همراه و رایانه کاربران ایرانی جمع‌آوری کرده که این حجم پوشش اطلاعاتی در میان کشورهای دنیا بی‌سابقه است.
 
نکته‌ای که در کنار اقبال روزافزون شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل، قابل تامل و تعمق است، ‌عدم توجه به سطح دسترسی‌هایی است که کاربران هنگام نصب این قبیل از نرم افزارها با دستان خود در اختیار سرویس‌دهندگان خارجی این قبیل از نرم‌افزارها می‌گذارند و بدین ترتیب زمینه نفوذ به حریم خصوصی را برای سرویس دهندگان نرم‌افزارهای نسخه خارجی به راحتی فراهم می‌کنند.
 
در این باره سرهنگ محمدخانی -رئیس پلیس فتا استان گیلان- با اشاره به خواندن لیست مخاطبان، اطلاعات تماس ذخیره شده در گوشی، فعال کردن میکروفن، استفاده از دوربین دستگاه بدون اطلاع کاربر را نمونه‌ای از سطح دسترسی‌ها برشمرد که سرویس‌دهندگان خارجی جهت فعال‌سازی نرم افزار به آن نیاز دارند.
 
کارشناسان پلیس فتا به کاربران توصیه می‌کنند که از پیام‌رسان‌های داخلی و مزایا و امکانات آن‌ها استفاده کنند تا خیالشان از امنیت و سلامت اخلاقی این شبکه‌ها راحت‌تر باشد.
 
هر روز بر تعداد کاربران نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی افزوده می‌شود اما نکته‌ای که در کنار این اقبال روزافزون قابل تامل و تعمق است، عدم توجه به سطح دسترسی‌هایی است که کاربران هنگام نصب نرم‌افزار با دستان خود در اختیار سرویس‌دهندگان این قبیل از نرم‌افزارها می‌گذارند و بدین ترتیب زمینه نقض حریم خصوصی برای سرویس‌دهندگان پیام‌رسان‌های موبایلی نسخه خارجی به راحتی فراهم می‌گردد.
 
بررسی‌های صورت گرفته درباره یکی از این نرم افزارهای پیام‌رسان نشان داده که خواندن لیست مخاطبان یا اطلاعات تماس ذخیره شده در گوشی، فعال کردن میکروفون، استفاده از دوربین دستگاه بدون اطلاع کاربر و … نمونه‌ای از سطح دسترسی‌هایی است که سرویس دهنده جهت فعال‌سازی نرم افزار به آن نیاز دارد.
 
در این باره کارشناسان با تاکید بر اهمیت حمایت از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل بومی و ملی تولید داخل، تاکید دارند که استفاده از نرم‌افزارهای پیام رسان بومی و ملی تولید داخل برای حفظ حریم خصوصی افراد و مقابله با تهدیدها و آسیب‌های جدی شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل نسخه خارجی ضروری است.
 
در این باره حمایت و تقویت پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی از جمله موضوعاتی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات مرکز ملی فضای مجازی هم مورد تاکید رئیس دولت تدبیر و امید قرار گرفته است و شکی نیست که اگر وزارت ارتباطات و متولیان امر در اجرای وظایف خود، موانع موجود بر سر راه پیام‌رسان‌های داخلی را بر دارند، آن‌ها به زودی قله‌های موفقیت را فتح می‌کنند.
 
بدون شک طراحی اپلیکیشن‌های ایرانی بدون ایراد نیست. البته این موضوع تنها به نمونه‌های بومی مختص نیست و همه اپلیکیشن ها در نسخه‌های اولیه خود با مشکلاتی مواجهند اما در راستای فرهنگ‌سازی کاربران برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی باید به نکات مختلفی توجه شود؛ از جمله اینکه کاربران ما با سیستمی مثل تلگرام آشنا شدند که از ۱۰ سال پیش کارش را آغاز کرده، درحالی که داخلی‌ها مدت زیادی از فعالیتشان نمی‌گذرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.