تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

May 6, 2018
20:34 یکشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90396

ضرب الاجل یک ماهه دستگاه ها برای اعلام برنامه توسعه دولت الکترونیکی

23 پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی که پیش تر در هیات وزیران به تصویب رسیده بود، ابلاغ شد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات در این باره گفت: بر اساس این مصوبه، دستگاه های اجرایی متولی پروژه های اولویت دار، مکلف اند ظرف مدت یک ماه، برنامه های اجرایی پروژه های مذکور را به کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی اعلام کنند.
رسول سراییان افزود: بر اساس این مصوبه، دستگاه های اجرایی متولی پروژه های اولویت دار، مکلف اند ظرف مدت یک ماه، برنامه های اجرایی پروژه های مذکور را به کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی اعلام کنند.
وی افزود: برنامه های موردنظر باید شامل اقدام های اجرایی، اهداف و شاخص های ماهانه به همراه کاربرگ تکمیل شده شناسنامه پروژه های ملی توسعه دولت الکترونیکی باشد.
رییس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص فهرست پروژه های ابلاغ شده گفت: استقرار سامانه آدرس منحصربه فرد مکان محور، استقرار هویت هوشمند، استقرار و کاربردی شدن امضای الکترونیک در کلیه تبادلات و اسناد و ساماندهی دفاتر پیشخوان، ازجمله پروژه های مصوب محسوب می شوند.
وی ادامه داد: از دیگر پروژه های مصوب شده می توان به بهره برداری کامل سامانه ستاد، توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیکی، بهره برداری از سیستم مالیات الکترونیکی، ایجاد نظام بیمه الکترونیکی، بهره برداری از سامانه اعتبار سنجی مدارک آموزش رسمی کشور و استقرار نظام خزانه داری الکترونیکی کشور پرداخت.
معاون وزیر ارتباطات با بیان این مطلب که استقرار پنجره واحد در حوزه های مختلف ازجمله موضوعاتی است که مورد توجه دولت مردان قرارگرفته است، افزود: استقرار پنجره واحد داده ها و اطلاعات کشور و نظام دسترسی به آن ها، پنجره واحد صدور مجوزهای کشور، پنجره واحد سامانه مدیریت زمین و پنجره واحد تجاری کشور ازجمله موارد مورد توجه اعضای هیات دولت محسوب می شود.
وی گفت: ایجاد سامانه جامع مدیریت نظام اداری و خدمات کشور، ایجاد سامانه یکپارچه خدمات دستگاه های اجرایی به کارکنان، ایجاد و استقرار سامانه یکپارچه حسابداری و مالی دستگاه های اجرایی و ایجاد و استقرار سامانه جامع دولت همراه ازجمله سامانه های پایه ای و زیرساختی است که دولتمردان وظیفه پیاده سازی آن را به دستگاه های ذی ربط واگذار کرده اند.
دبیر شورای اجرای فناوری اطلاعات کشور با بیان این مطلب که این پروژه ها در راستای فراهم کردن زیرساخت های پایه برای اجرایی شدن دولت هوشمند تعریف شده گفت: فراگیرسازی نظام الکترونیکی تبادل اطلاعات و استعلامات، استقرار کارپوشه ملی ایرانیان، استقرار و بهره برداری از نظام جامع بانک داری الکترونیکی، استقرار و بهره برداری از سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق و سامانه جامع حمل ونقل، نیز موردتوجه اعضای هیات دولت بوده، تصویب و ابلاغ شده است.
وی با بیان ابلاغ مصوبات یازدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات گفت: بر اساس دستورالعمل مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیر دولتی (خصوصی و تعاونی) در ارایه خدمات الکترونیکی دولت، سازمان فناوری اطلاعات ایران، از حضور تمامی بازیگران حوزه فناوری اطلاعات جهت مشارکت حداکثری و سرمایه گذاری در اجرای این پروژه ها، از طریق دبیرخانه کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی مستقر در سازمان استقبال می کند.
 
23 پروژه اولویت دار دولت الکترونیکی کدامند؟
1- پروژه استقرار سامانه آدرس منحصر به فرد مکان محور اشخاص حقیقی و حقوقی: در این پروژه شرکت پست موظف به ارایه کد پستی و نشانی است و سازمان ثبت احوال به استعلام های هویت پاسخ می دهد. سازمان فناوری اطلاعات نیز وظیفه مدیریت فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی، مدیریت و راهبری فنی تبادل اطلاعات و استعمالات بین دستگاه های اجرایی و فراهم کردن زیرساخت دسترسی به خدمات دولت الکترونیکی و همراه را دارد.
2- استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی و حقوقی: در این پروژه تغییر مشخصات هویتی، صدور کارت هوشمند ملی و پاسخ به استعلام ها بر عهده سازمان ثبت احوال است و سازمان IT هم زیرساخت ها را آماده می کند.
3- استقرار و کاربردی شدن امضای الکترونیکی در کلیه تبادلات و اسناد: در قالب این پروژه صدور و ابطال انواع گواهی های الکترونیکی، ارایه تاییدیه مهر زمانی، صدور مجوز فعالیت مراکز صدور گواهی، صدور مجوز نماد اعتماد الکترونیکی، مجوز دفتر ثبت نام گواهی و ارزیابی تجهیزات زیرساخت کلید عمومی برعهده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی قرار داده شده است. 
4- ساماندهی دفاتر پیشخوان: کلیه موضوعات مرتبط با دفاتر پیشخوان از صدور پروانه و تدوین آیین نامه ها تا نظارت بر خدمات برعهده سازمان تنظیم مقررات قرار داده شده است.
5- بهره برداری کامل سامانه سناد: مدیریت نظام تدارکات الکترونیکی شامل مزایده ها، مناقصات و معاملات جزیی به صورت الکترونیکی برعهده سازمان توسعه  تجارت الکترونیکی است.
6- توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیکی: وزارت بهداشت موظف به صدور کارت بهداشت، تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت و سرویس های کدگذاری سلامت است و وزارت کار هم باید پایگاه اطلاعات بیمه ای ایرانیان را ایجاد و به استعلامات مربوطه پاسخ دهد.
7- بهره برداری از سیستم مالیات الکترونیکی: سازمان امور مالیاتی کشور خدمات گوناگون خود مانند دریافت مالیات، صدور گواهی، دریافت اظهارنامه و ارایه خلاصه پرونده را به صورت الکترونیکی عرضه کند. وزارت اقتصاد هم باید به صورت الکترونیکی امکان شکایت مؤدیان را به وجود بیاورد.
8- ایجاد نظام بیمه الکترونیکی: بیمه مرکزی موظف به راه اندازی و به روزرسانی سامانه استعلام بیمه خودرو، صدور الکترونیکی انواع مجوزها و پروانه ها و تایید صلاحیت موسسات آموزش بیمه شده است. 
9- سامانه اعتبار سنجی مدارک آموزش رسمی کشور: وزارت علوم و وزارت بهداشت باید عملیات ارزشیابی مدارک تحصیلی دانش آموختگان خارج از کشور و همچنین ارایه مدارک آموزشی و دانش آموختگی را به صورت الکترونیکی انجام دهند.
10- استقرار پنجره واحد داده ها و اطلاعات کشور و نظام دسترسی به آنها: در قالب این پروژه فراهم کردن و توسعه زیرساخت های دسترسی آزاد به اطلاعات برعهده سازمان فناوری اطلاعات و صیانت از آثار پدیدآورندگان فرهنگی برعهده وزارت ارشاد گذاشته شده است.
11- استقرار پنجره واحد صدور مجوزهای کشور: در این پروژه زیرساخت ها و مدیریت فنی و اجرایی کار برعهده سازمان فناوری اطلاعات و تسهیل و ساماندهی فرایند صدور مجوز کسب و کار برعهده وزارت اقتصاد قرار داده شده است.
12- پنجره واحد سامانه مدیریت زمین: سازمان ملی زمین و مسکن موظف است صدور انواع پروانه ها، تامین نصاب مالکانه، واگذاری زمین ها، پروانه های مربوط به معدن و… را باید به صورت الکترونیکی انجام دهد. وزارت راه و شهرسازی هم تهیه طرح های شهری و عکس و نقشه پایه و به روزرسانی پایگاه اطلاعات مکانی طرح های توسعه و عمران را برعهده دارد.
13- پنجره واحد تجاری کشور: انجام تشریفات گمرکی صادرات، واردات و ترانزیت داخلی و خارجی برعهده گمرک است. همچنین وزارت صنعت از طریق این سامانه باید به ارایه خدمات کارت بازرگانی، کارت مرزنشینی و واردات ماشین آلات مستعمل بپردازد.
14- خزانه داری الکترونیکی کشور: وزارت اقتصاد از طریق این سامانه ضمن کنترل و نظارت قانونی اعتبارات مصوب و تخصیص یافته و ورود اطلاعات نگهداری و ابلاغ تخصیص اعتبار، دریافت و پرداخت اعتبارات اختصاصی دستگاه ها و حقوق کارکنان دولت را انجام خواهد داد.
15- سامانه جامع مدیریت نظام اداری و خدمات کشور: کلیه دستگاه های اجرایی را شامل می شود و تاکنون خدمات مربوط به 108 دستگاه مشتمل بر 779 خدمت و 2049 زیرخدمت احصا شده است.
15- سامانه یکپارچه خدمات دستگاه های اجرایی به کارکنان آن شامل همه دستگاه های اجرایی.
17- سامانه یکپارچه حسابداری و مالی دستگاه های اجرایی: وزارت اقتصاد موظف است از طریق این سامانه به بررسی صورت های مالی بانک ها، حسابرسی نهادهای عمومی غیردولتی، نظارت مالی به ذی حسابان و… بپردازد.
18- استقرار سامانه جامع دولت همراه: فراهم کردن زیرساخت دسترسی به خدمات دولت الکترونیکی و همراه.
19- پروژه فراگیرسازی نظام الکترونیکی تبادل اطلاعات و استعلامان: مدیریت راهبری برعهده سازمان فناوری اطلاعات است.
20- استقرار کارپوشه ملی ایرانیان: تامین خدمات کارپوشه برعهده سازمان فناوری اطلاعات است.
21- نظام جامع بانکداری الکترونیکی: در این مصوبه به پست بانک تکلیف شده است نسبت به انجام کلیه خدمات الکترونیکی بانکداری الکترونیکی اقدام کند.
22- استقرار و بهره برداری از سامانه شناسایی و مبارزه با کالای قاچاق: خدمات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکنون احصا نشده است!
23- سامانه جامع حمل و نقل: سازمان حمل و نقل جاده ای نسبت به صدور انواع مجوزها از جمله مجوز راه اندازی و بهره برداری از سیستم حمل و نقل هوشمند (دریافت عوارض الکترونیکی راه ها) اقدام می کند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.