اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 12, 2018
15:48 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90596

گوگل اولین محله اینترنتی دنیا را در تورنتو توسعه می‌دهد

«کوآیسید» (Quayside) منطقه‌ای سیل‌خیز به مساحت ۲/ ۰ کیلومتر در شرق آبشار تورنتو است؛ پر از پارک و فضای سبز، با ساختمان‌های نه چندان بلند و سیلوهای عظیم سویا و آثاری از خرابی‌های زمانی که یک بندر صنعتی بود. بسیاری آن را زشت و بدنما می‌دانند، اما برای Sidewalk Labs زیرمجموعه‌ای از آلفابت شرکت مادر گوگل و فعال در زمینه نوآوری‌های شهری، مکانی ایده‌آل برای توسعه اولین محله اینترنتی جهان است.
 
Sidewalk Labs در همکاری با آژانس مدیریت شهری فدرال Waterfront Toronto که مسوولیت توسعه این منطقه را به عهده دارد، روی پروژه ۵۰ میلیون دلاری بازسازی اساسی منطقه کوآیسید کار می‌کند. هدف این شرکت ایجاد پلت‌فرمی برای بررسی آن است که چطور تکنولوژی‌های نوظهور می‌توانند مشکلات شهری مانند آلودگی هوا، ترافیک و کمبود مسکن ارزان‌قیمت را برطرف کنند. نوآوری‌های Sidewalk Labs می‌تواند در ۷/ ۱کیلومتر فضای اطراف آبشار منطقه‌ای به وسعت شهر ونیز اجرا شود.  Sidewalk Labs تصمیم دارد در تابستان امسال پروژه‌های پایلوت را برای آزمایش بعضی از تکنولوژی‌هایی که امیدوار است در منطقه کوآیسید به‌کار بگیرد، اجرا کند. در واقع این کار تا حدودی برای ایجاد اطمینان بیشتر میان ساکنان منطقه است. اگر جزئیات طرح این شرکت تا پایان سال‌جاری میلادی از سوی آژانس Waterfront Toronto و بعضی نهادهای شهری دیگر به تایید برسد،
 
Sidewalk Labs می‌تواند کارش را در کوآیسید از سال ۲۰۲۰ آغاز کند. این طرح پیشنهادی شامل ایده‌های متنوعی از الگوهای مشابه تا الگوهای انقلابی و متفاوت است. در این طرح روبات‌هایی برای جابه‌جایی بسته‌ها و بردن زباله‌ها از طریق تونل‌های زیرزمینی، شبکه انرژی حرارتی که به سوخت‌های فسیلی متکی نیست، ساختمان‌های ماژولار که می‌توانند از کاربری مسکونی به کاربری تجاری و فروشگاهی تغییر ماهیت بدهند، چراغ‌های راهنمایی قابل تطبیق و پیاده‌روهایی با امکان ذوب کردن برف‌ها گنجانده شده‌اند. ورود خودروهای شخصی ممنوع است و در عوض ناوگان تاکسی‌های خودران و روبوتاکسی‌های رایگان در دسترس هستند. همه اینها از سوی دفتر گوگل در کانادا در این منطقه ایجاد خواهد شد.
 
منطقه مرطوب کوآیسید یک لایه دیجیتالی شامل حسگرهای ردیابی، نظارتی و ثبت‌کننده همه چیز از چگونگی استفاده از نیمکت‌های پارک‌ها گرفته تا میزان صدای ایجاد شده توسط آب مصرفی در توالت‌ها، خواهد داشت. مدیران Sidewalk Labs می‌گویند جمع‌آوری و تحلیل این حجم بزرگ از اطلاعات و داده‌ها، کوآیسید را قابل زندگی، پایدار و کارآمد خواهد کرد. اطلاعات همچنین روی یک پلت‌فرم عمومی هم قرار می‌گیرد تا به این ترتیب مثلا امکان تعمیر و نگهداری لوازم و تجهیزات خانه را به کارمندان در زمانی که سر کار هستند، بدهد.
 
«دلاند چان» کارشناس شهرهای هوشمند در دانشگاه استنفورد می‌گوید: «پروژه‌های مشابه شهر هوشمند مانند «مصدر» در امارات متحده عربی یا «سونگدو» در کره‌جنوبی، مزایا و امکانات زیادی را ایجاد کردند، اما موفقیت‌های بزرگی به حساب نیامدند. بسیاری از تاخیرهای تجربی آنها ناشی از تغییرات سیاسی و اقتصادی یا نظارت بر ساخت‌وسازها بود که آنها را از تمرکز بر طراحی جوامع بازداشت». «دان دوکتوروف» رئیس شرکت Sidewalk Labs که نماینده مایکل بلومبرگ در زمان تصدی سمت شهردار نیویورک بود، معتقد است که اغلب این پروژه‌ها شکست می‌خورند، چون نمی‌توانند با آنچه او «شکاف تکنولوژیک- شهری» می‌نامد، مواجه شوند.
 
این شکاف میان الگوهای تکنولوژی و متخصصان برنامه‌ریزی شهری، همچنین باید تا پیش از آنکه Sidewalk Labs بتواند کلنگ آغاز پروژه محله اینترنت خودش را در منطقه مرطوب کوآیسید بزند، از بین برود. منتقدان این پروژه نگران این هستند که این منطقه به یک مرکز تکنولوژی جهانی تبدیل شود، چون معتقدند که سیاستمداران تورنتو احتمالا آزادی عمل زیادی به آنها خواهند داد. طرح پیشنهادی Sidewalk Labs نشان می‌دهد که این پروژه به مزایای مهمی از قوانین و مقررات فعلی این شهر و منطقه نیاز دارد.
 
هنوز مشخص نیست Sidewalk Labs چه مدل تجاری برای کوآیسید در نظر گرفته است. «روهیت آگاروالا» رئیس سیستم‌های شهری این شرکت در یک کنفرانس عمومی در ماه مارس صراحتا گفته است که الگوی تجاری در نظر گرفته شده برای این منطقه هنوز کمی نامشخص است. دوکتوروف رئیس این شرکت هم می‌گوید که Sidewalk Labs ممکن است از راه صدور مجوز تولید محصولات و ارائه خدماتی که در تورنتو توسعه داده و فروش آنها به شهرهای دیگر، درآمدزایی کند. با این حال معلوم نیست که ساکنان تورنتو که در جمع‌آوری اطلاعات برای ارائه این خدمات همکاری کرده‌اند، بخواهند که درآمدشان را با شهرهای دیگر سهیم شوند.
 
این در حالی است که بی‌شک نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی درباره آنکه حسگرهای فعال در کوآیسید چه اطلاعاتی را نگه دارند، چه کسی مالک آنها باشد، آنها کجا قرار داده شوند و …، ایجاد خواهد شد. شرکت Sidewalk Labs گفته است که از اطلاعات شخصی برای اهداف تبلیغاتی استفاده نخواهد کرد و آنها را برای استفاده در اختیار شرکت‌ها و آژانس‌های دیگر قرار نخواهد داد. در واقع به خاطر تمام این موارد است که Sidewalk Labs و آژانس Waterfront Toronto برای انجام این پروژه، دو عضو سابق هیات دولتی حفظ حریم خصوصی را به‌عنوان مشاور به خدمت گرفته‌اند.
 
با این حال متخصصان حریم خصوصی معتقدند که چنین تعهدات و ضمانت‌هایی کافی نیستند، چون کارگروه قانونی امنیت اطلاعات و حریم خصوصی کانادا از روند نوآوری‌های جدید ارائه شده از سوی شرکت‌های تکنولوژی عقب است. «کلسی فینچ» یکی از اعضای اتاق فکر انجمن آینده حریم خصوصی در این مورد می‌گوید: «شما همیشه می‌توانید انتخاب کنید که یک اپلیکیشن را روی موبایل‌تان دانلود کنید یا خیر. این در حالی است که به‌راحتی نمی‌توانید جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کنید، انتخاب کنید».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.