سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 12, 2018
18:28 شنبه، 22ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90623

یار مهربان الکترونیکی

نمایشگاه بین‌المللی کتاب که امروز در مصلای تهران به‌کار خود پایان می‌دهد علاوه بر حضور نشریات سنتی همیشگی حالا چند سالی است که برنامه‌های مخصوص کتابخوانی به شیوه الکترونیک نیز در آن عرضه می‌شود.
هرچند امسال حضور این برنامه‌ها پررنگ‌تر از سال‌های گذشته هم شده است و به نوعی تنوع برنامه‌های کتابخوان الکترونیکی نسبت به چند سال گذشته بیشتر شده تا جایی که یکی از این برنامه‌های کتابخوان وطنی، چندی ‍ پیش کتابخوان مخصوص الکترونیکی‌اش را هم روانه بازار کرد.
به هرحال روند استفاده از کتابخوان‌ها و برنامه‌های کتابخوان الکترونیک در دنیا با رشد قابل توجه‌ای همراه شده است. البته هنوز برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که چاپ کتاب‌های کاغذی در برخی کشورها از کتاب‌های الکترونیک پیشی گرفته‌اند. برای مثال در ایالات‌متحده؛ سال گذشته فروش کتاب‌های الکترونیکی ۱۷ درصد کاهش یافته بود.
در عوض فروش کتاب‌های کاغذی با رشد ۴.۵ درصدی روبه‌رو بوده است. هنوز بین کارشناسان و تحلیلگران بر سر این موضوع که با ورود برنامه‌ها و ابزارهای کتابخوان الکترونیک دنیای کتاب‌های کاغذی روبه پایان است اختلاف نظر جدی وجود دارد اما در بین تمام این نظرها این کاربران نهایی هستند که براساس سلایق و راحتی یکی از این دو نوع را برای کتابخوانی امتحان می‌کنند. اگر شما از جمله کاربرانی هستید که به تازگی می‌خواهید وارد دنیای کتابخوانی دیجیتال شوید می‌توانید در ادامه این گزارش با ما همراه باشید. در این گزارش به شما بهترین برنامه‌های کتابخوان به شیوه الکترونیک را معرفی می‌کنیم.
 
    آمازون ایرانی
اگر اهل کتاب خواندن باشید حتماً نام فیدیبو را شنیده‌اید. یکی از موفق‌ترین برنامه‌ها در زمینه ارائه کتاب‌های الکترونیک به شیوه کاملاً قانونی است. در واقع باید بگوییم این سرویس از جمله قدیمی‌ترین سرویس‌های بازار کتاب‌های الکترونیک است. این سرویس بیش از ۲۴ هزار کتاب در حوزه‌های مختلف را در خود جای داده است و این امکان را به کاربران می‌دهد که از روی موبایل، تبلت و کامپیوترهای شخصی کتاب‌های خریداری شده خود را مطالعه کنند. برای استفاده از امکانات کامل این سرویس باید در آن ثبت‌نام کنید البته این امکان نیز فراهم شده که بدون ثبت‌نام از کتاب‌های رایگان سرویس یا نمونه کتاب‌ها استفاده کنید. این سرویس هنگام کتاب خواندن روی دستگاه‌های دیجیتالی امکاناتی مانند هایلایت و حاشیه‌نویسی‌‌، تغییر فونت، رنگ پس زمینه، نور صفحه، اندازه حروف و فاصله خطوط را برای کتاب‌های epub در اختیار کاربرانش می‌گذارد. اما موفقیت این سرویس باعث شده تا به کتاب‌های صوتی هم ورود کند. به کمک این سرویس کتابخوان الکترونیک امکان دریافت کتاب‌های صوتی که گویندگان حرفه‌ای آن را روایت کرده‌اند نیز وجود دارد. اپلیکیشن این فروشگاه آنلاین ارائه کتاب صوتی و الکترونیک که به تازگی هم کتابخوان الکترونیکی خود را به بازار ارائه کرده در اختیار کاربران سه سیستم عامل اندروید، ios و ویندوزفون قرار گرفته است.
     طاقچه از نوع دیجیتال
شاید بخواهید در کنار کتاب خواندن نگاهی هم به مجلات و روزنامه‌ها داشته باشید در این شرایط سرویس «طاقچه» می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این فروشگاه کتابخوان الکترونیکی هم مانند هر فروشگاه استاندارد فعال در این زمینه تمام کتاب‌های مورد نظر و موجود در بازار را به‌صورت قانونی و با حفظ حق کپی رایت در اختیار کاربران می‌گذارد. امکانات کلی این سرویس در اختیار عموم قرار گرفته است اما خرید کتاب از طریق این فروشگاه تنها برای کاربرانی امکان‌پذیر است که در آن ثبت‌نام کرده باشند. در این سرویس شما می‌توانید کتاب‌ها را زمانی که آنلاین هستید دانلود و به کتابخانه شخصی خود اضافه کنید. سپس بدون نیاز به اینترنت آنها را هر زمان که تمایل داشتید مطالعه کنید. کتاب‌هایی که خرید کرده‌اید در آرشیو حساب کاربری شما باقی می‌مانند. امکان یادداشت گذاری، هایلایت کردن متن، تغییر فونت و… هم از دیگر ویژگی‌های این سرویس است. همچنین به کمک این برنامه شما امکان دسترسی به کتاب‌های صوتی را هم خواهید داشت. این برنامه به‌صورت رایگان در اختیار کاربران سیستم عامل اندروید و ios قرار گرفته است.
   پاتوق کتاب
یکی دیگر از گزینه‌هایی که پیش روی افرادی است که می‌خواهند کتاب خواندن به شیوه الکترونیک را امتحان کنند «پاتوق کتاب» است. این برنامه از گرافیک و رابطه کاربری قابل قبولی برخوردار است و از دو فرمت PDF و Epub پشتیبانی می‌کند. درست است که این برنامه هم مانند دو برنامه قبل مکانی برای پیدا کردن کتاب‌های مختلف است اما در این سرویس شما می‌توانید کتاب‌های خاصی که در فروشگاه‌های الکترونیکی کتاب پیدا نکرده‌اید را نیز پیدا کنید. برای مثال در بخش آموزشی این برنامه شما به مجموعه کتاب‌های درسی خوبی دسترسی دارید که براحتی می‌توانید براساس سطح آموزشی خود آنها را خریداری و مطالعه کنید. یادداشت گذاری، هایلایت کردن، خط کشیدن روی متن، تنظیم فونت، جست‌و‌جو در متن و حالت شب از قابلیت‌های دیگر این برنامه است. همچنین از دیگر قابلیت‌های این فروشگاه که آن را از دیگر سرویس‌های فعال در این خصوص متمایز می‌کند پشتیبانی از محتوای واقعیت افزوده برای بعضی از کتاب‌ها است. این قابلیت مدام توسط تیم پاتوق کتاب در حال به‌روز‌رسانی است. این برنامه به‌صورت رایگان در اختیار کاربران سیستم عامل اندروید وiosقرار گرفته است.
    فراتر از کتاب
برنامه بعدی که در این زمینه می‌توانیم به شما معرفی کنیم «فراکتاب» است سرویسی که علاوه بر کتاب به شکل الکترونیک و صوتی فایل سخنرانی‌های مختلف و جذاب را نیز در اختیار کاربرانش می‌گذارد. البته این سرویس یک برگ برنده دیگر در مقایسه با دیگر فعالان این بازار دارد و آن اینکه این برنامه از پسوند اختصاصی ava پشتیبانی می‌کند. یعنی این سرویس به کمک این قابلیت می‌تواند صدا و تصویر را با نوشته‌های کتاب‌ها همگام کند. شاید فکر کنید این قابلیت چه تأثیری در کتاب خواندن شما دارد باید بگوییم که به کمک این قابلیت شما تمام اتفاقات کتاب را به‌صورت لحظه‌ای تجربه می‌کنید برای نمونه ممکن است در بخشی از داستان صدای موسیقی به گوش شما برسد تا هیجان پیشروی داستان برای شما بیشتر شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این قابلیت می‌توانید به بخش راهنمای سایت www.faraketab.ir مراجعه کنید. این برنامه هم به‌صورت رایگان در اختیار کاربران سیستم عامل اندروید و ios قرار گرفته است.
    در ابتدای راه
خوشبختانه تعداد پلتفرم‌های ارائه کتاب الکترونیکی به صورت قانونی در حال افزایش است. یکی از تازه نفسان این بازار «کتابراه» است. سرویسی که تقریباً قابلیت برنامه‌هایی که معرفی شد را دارد اما امکاناتی چون تنظیم اختصاصی و همچنین تنوع بالای کتاب باعث شده تا این فروشگاه آنلاین کتاب الکترونیک با دیگر رقبای خود در بازار فرق کند. شما برای مطالعه کتاب روی این سرویس امکانات متنوعی در اختیار خواهید داشت از تغییر فونت و سایز نوشته‌ها گرفته تا تعویض رنگ پس زمینه و تنظیمات کامل برای چینش پاراگراف‌ها. این برنامه کتاب‌های صوتی نیز در اختیار کاربران خود می‌گذارد. از دیگر نکات مثبت این سرویس ارائه خدمات به سه سیستم عامل اندروید، ویندوز و ios است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.