باندپهن

May 14, 2018
18:44 دوشنبه، 24ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90687

مدیرعامل زیرساخت به ابهامات درمورد پیام رسان ها و VPNها پاسخ داد

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: پیام‌رسا‌ن‌های داخلی همان امکانات فضا و پهنای باند که وزارت ارتباطات در اختیارشان قرار داده استفاده کنند و اینکه محل این امکانات کجا باشد مهم نیست.
به گزارش فارس، صادق عباسی شاهکوه در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت به مناسبت هفته ارتباطات در جمع خبرنگاران در پاسخ به انتقاد پیام‌رسان‌های داخلی از فراهم نبودن زیرساخت‌ها گفت: وزارت ارتباطات طبق مقررات مؤظف است امکاناتی را در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار دهد اما اینکه محل این امکانات کجا باشد یا در جای خاصی باشد مهم نیست بلکه باید همان امکاناتی را که در اختیارشان گذاشته‌ایم استفاده کنند.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: طبق تکالیف و سیاست‌های ابلاغی وزارت ارتباطات مؤظف بود فضا و پهنای باند در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار دهد و علاوه بر این موضوعاتی نیز خارج از اختیارات وزارت ارتباطات عنوان شده و در مصوبه ساماندهی پیام‌رسان‌ها نیز دستگاه مسئول انجام آنها مشخص نشده است.
 
عباسی اضافه کرد:‌ به هر یک از پیام‌رسان‌ها ۵۰ گیگ داده می‌شود و در حال حاضر میزان استفاده آنها بسیار کمتر از ظرفیت واگذار شده است. آنها باید از امکاناتی که اکنون در اختیارشان قرار داده‌ایم استفاده کنند و اگر به نقطه اشباع رسیده‌اند درخواست بدهند فورا به آنها ظرفیت می‌دهند.
 
وی در پاسخ به اینکه برخی پیام‌رسان‌های داخلی اعلام کرده‌اند که IP‌های آنها چند روز قطع بوده است، گفت:‌ موضوع قطعی IPهای پیام‌رسان‌های داخلی را نشنیده‌ام و علاوه بر این مدیران پیام‌رسان‌های داخلی با شرکت زیرساخت ارتباطا دارند و حتی شماره موبایل من را هم دارند. اگر واقعاً مشکلی به این حادی وجود داشته با من تماس می‌گرفتند. وی تأکید کرد گزارشی نیز در این باره دریافت نکرده است.
 
عباسی درباره گزارش‌هایی از افت سرعت و کیفیت اینترنت گفت: همیشه قطعی داریم روزی نیست که قطعی نداشته باشیم اما به دلیل پایداری بالای شبکه قطعی‌ها برای مردم و اپراتورها مشکل ایجاد نمی‌کند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که همزمان با مسدود شدن تلگرام سرویس‌های VPN با مشکل مواجه شده است، گفت: هیچ اختلالی در شبکه در این باره وجود ندارد. هر روز گزارش اختلالات را به ما ارائه می‌کنند و هر مشکلی که وجود داشته باشد رفع می‌شود. طرف حساب شرکت زیرساخت‌ اپراتورها هستند و آنها مشکلات را منعکس می‌کنند.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سؤال که در حکم قضایی برای فیلتر تلگرام بر ساماندهی VPNها نیز تأکید شده است، گفت: VPN یک سرویس است و این موضوع زیرساخت نیست.
 
وی گفت: دستور مرتبط با VPN به اپراتورها ابلاغ شده است.
 
عباسی در پاسخ به این سؤال آیا امکانی که برای تلگرام فراهم شد و در ایران CDN داشت می‌توان برای پیام‌‌رسان‌های داخلی نیز فراهم کرد، گفتک شرکت ارتباطات زیرساخت سرویسی به نام CDN ندارد بلکه هر شرکت خودش باید CDN ایجاد کند ما فضا را در اختیار قرار می‌دهیم و آنها در صورت تمایل CDN ایجاد می‌کنند تلگرام نیز همین کار را کرد.
 
وی در پاسخ به این سؤال که ترافیک تلگرام پس از فیلتر شدن چه تغییری داشته است، گفت: پهنای باند تلگرام پس از فیلترینگ در بخش گیت‌وی کمتر شده است.
 
عباسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا پروژه تدبیر که امروز به بهره‌برداری رسید قبلاً افتتاح نشده بود، گفت: مسیرهایی از این پروژه طبق نیاز مورد بهره‌برداری قرار گرفته است اما پروژه به صورت نهایی امروز افتتاح شد و قبلاً افتتاح نشده است.
 
وی در مورد ظرفیت ترانزیت ترافیک کشور گفت: طی یک تا یک و نیم سال گذشته اگرچه ظرفیت ترافیک ترانزیت کشور از ۱۰۰گیگ به ۱۵۰۰ گیگ رسیده اما این ظرفیت نیز در واقع خیلی زیاد نیست و عدد بزرگی نمی‌شود.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره تأثیر بازگشت احتمالی تحریم‌ها بر تجهیزات مخابراتی زیرساختی در کشور گفت: پیش از این نیز دوره‌‌های اینچ نیی را تجربه کرده‌ایم باید ببینیم چه پیش می‌آید علاوه براینکه این بار تجهیزات بومی هم داریم.
 
عباسی از اجرایی شدن آزادسازی نسبی واردات پهنای باند در کشور در نیمه اول سال ۹۷ خبر داد و گفت:‌ پس از اجرایی شدن این هدف وضعیت غیررقابتی امروز به نیمه رقابتی ارتقا می‌یابد و بر قیمت نهایی اینترنت مصرف‌کننده اثرگذار خواهد بود.
 
وی توضیح داد: در حال حاضر شرکت ارتباطات زیرساخت ترافیک را در نقاط بین‌الملل تحویل می‌دهد در شرایط جدید با طرف خارجی قرارداد می‌بندد و تنها مسئولیت رساندن را انجام می‌دهد.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از آماده شدن پیش‌نویس اساسنامه شرکت جدید ترانزیت بین‌الملل طبق مصوبه مجلس خبر داد.
 
عباسی همچنین از کاهش ترافیک مکالمات بین‌الملل ایرانیان خبر داد و گفت:‌ کاهش درآمد مکالمات بین‌الملل در دنیا روندی معمول است که برای جبران این کاهش درآمد در شرکت زیرساخت به دنبال ارائه سرویس‌های جایگزین هستیم که برای مثال واگذاری بخش‌های خالی شبکه فیبر از این جمله است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.