اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

May 15, 2018
10:55 سه شنبه، 25ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90704

۹۵ درصد پیامک ها در کشور با خط و زبان فارسی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در چند سال اخیر سهم زبان فارسی در وب با افزایش دوبرابری به ۱.۸ درصد رسیده است، گفت: در تحولی که در دنیا ناشی از اتصال اشیا به هم در حال رخ دادن است موضوع زبان کنار گذاشته می شود که برای اینکه عقب نمانیم باید ابزار ترویج زبان فارسی را توسعه دهیم.
 
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین رونمایی از اپلیکیشن آموزش زبان فارسی همزمان با آغاز ششمین سال فعالیت بنیاد سعدی با اشاره به تحولات رخ داده در حوزه ارتباطات در اتصال شهرها به یکدیگر گفت: بعد از تحول اتصال افراد به هم، در حال حاضر تحولی بزرگ تر در دنیا درحال رخ دادن است که از اتصال اشیا به یکدیگر بدست می آید. 
وی با بیان اینکه در تحول ناشی از اتصال افراد، اشتراک گذاری منابع و اطلاعات از جمله اهداف بود، افزود: همواره تلاش برای ایجاد یک زبان غالب از چالش های این دوره بود که تبدیل معانی در زمان نگارش باعث کاهش کیفیت می شد. 
آذری جهرمی ارزش سرویس های محلی را ناشی از انسان ها دانست و‌اظهار کرد: در جریان این تغییرات که بخشی از پروژه جهانی کردن عنوان می شد، زبان ها و‌خرده فرهنگ ها در آستانه از بین رفتن قرار گرفتند بطوریکه در تجربه ای که در کشور داشتیم وقتی هنوز سرویس پیامک، زبان فارسی را پشتیبانی نمی کرد مردم به خط فینگلیش از آن استفاده می‌کردند و با استفاده از حروف انگلیسی پیام فارسی خود را می فرستادند. 
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به دو اقدام به موقع که باعث شد خط و‌ زبان فارسی در این حوزه زنده شود تصریح کرد: اول ابداع خط زبان فارسی و سپس سیاستگذاری اقتصادی در حوزه پیامک که منجربه ارزان کردن پیامک های فارسی شد، باعث شد تا اکنون ۹۵ درصد پیامک های ارسالی با خط و زبان فارسی باشد بطوریکه رسم خط فینگلیش کاملا کنار گذاشته شد. 
بالاترین مقام مسوول حوزه ICT با بیان اینکه روند فناوری به سمتی است تا در چند سال آینده موضوع زبان کنار گذاشته می شود، خاطرنشان کرد: پروژه هایی برای ترجمه و تبدیل همزمان زبان ها آغاز شده است که در این زنجیره باید تلاش کنیم مکانیزم های ترجمه آنلاین فارسی را توسعه دهیم تا عقب نمانیم.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به ترگمان که نمونه بومی ترجمه همزمان زبان فارسی، انگلیسی و عربی با کیفیت بالاتر از گوگل است، گفت: مردم ما اصرار بر حفظ زبان و خط فارسی دارند بطوریکه سهم زبان فارسی در وب از ۰.۹ درصد به ۱.۸ درصد افزایش یافته است که این درحالی رخ داد که ایران تنها یک درصد از جمعیت دنیا را دارد. 
وی با بیان اینکه براساس شاخص گذاری های صورت گرفته این سهم باید به ۴ درصد برسد، افزود: برای رسیدن به این هدف باید ابزارهای ترویج‌ زبان فارسی را توسعه دهیم و همچنین منابعی که در این حوزه هستند و شاید از آنها مطلع نباشیم را به اشتراک بگذاریم که به نظرم با محوریت بنیاد سعدی این امکان وجود داشته باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.