سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

May 16, 2018
12:48 چهارشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90738

نرم افزار موبایلی آموزش زبان فارسی رونمایی شد

از نرم افزار موبایلی آموزش زبان فارسی که ازسوی بنیاد سعدی و موسسه اکسین تولید شده است با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
 
رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: اپلیکیشن آموزش زبان فارسی که با همکاری ضبط 250 قسمت تصویری سه دقیقه ای تنها ظرف 30 هفته  کاری است که جز جهاد نام دیگری بر آن نمی توان نهاد. معتقدم این نرم افزار خواهد توانست به اندازه کل تاریخ آموزش زبان فارسی، فارسی آموزان را جذب کند.
معاون موسسه آموزشی اکسین نیز درباره تولید این نرم افزار گفت: تمامی تجربیات قبلی در اپلیکشن های آموزشی خود را در تولید این نرم افزار به کار بردیم. این مجموعه بر اساس استانداردهایی که در دنیا برای تولید نرم افزار آموزش زبان از طریق موبایل وجود دارد، تولید شده است. تکنولوژی در کنار محتوا دو بال هستند و این نرم افزار به همراه محتوای بسیار غنی که  بنیاد سعدی تالیف کرده است، بسیار کارآمد خواهد بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم با اعلام افزایش سهم خط و زبان فارسی در بستر وب به ۱.۸ درصد، گفت: تکنولوژی باید به کمک زبان فارسی بیاید.
محمدجواد آذری جهرمی که به مناسبت  آغاز ششمین سال فعالیت و آیین رونمایی از نرم افزار کاربردی آموزش زبان فارسی تولید مشترک موسسه اکسین و بنیاد سعدی در این بنیاد حضور یافته بود گفت: در روند رشد تکنولوژی در دنیا، ارتباطات در نخستین مرحله شهرها را به یکدیگر متصل کرد و در مرحله بعدی با گسترش موبایل ها مردم با یکدیگر ارتباط یافتند که در آینده این روند به اتصال اشیا با یکدیگر پیش می رود. وی ادامه داد: در تحول دوم، یکی از مسائل پیش رو برای اهداف تعیین شده، اتصال و به اشتراک گذاری اطلاعات برای استفاده از منابع و اطلاعات و تبادل تجارب بود که یکی از چالش ها در این زمینه، استفاده از زبان و ترویج یک زبان واحد بود.
وی به تجربه از بین رفتن و کاهش تدریجی پیامک های به اصطلاح فینگیلیش طی چند سال اخیر پرداخت و گفت: در آن دوران به دلیل توسعه یافته نبودن زبان فارسی در سیستم تلفن همراه، فینگیلیش متولد شد و مردم برای مکالمات خود از حروف انگلیسی با گویش خود استفاده می کردند. 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه دو اقدام توانست این روند را تغییر دهد، گفت: ایجاد خط فارسی در فضای تکنولوژی موبایل و سیاستگذاری های موثر در زمینه ارزان سازی قیمت پیامک فارسی، باعث شد امروزه بیش از 95 درصد از تبادل پیامک ها به نگارش فارسی باشد. 
وی یادآور شد: بعد از این مقابله ها، روند تکنولوژی به گونه ای پیش رفت که احترام به زبان های محلی مورد ارزش قرار گرفت.
آذری جهرمی با بیان اینکه در سال های آینده، موضوع زبان کنار گذاشته خواهد شد گفت: روند پیشرفت تکنولوژی باعث خواهد شد تا هر فرد به زبان خود با استفاده از نرم افزارهای ترجمه گر با افراد دیگر در جهان ارتباط برقرار کند.
وی ادامه داد: باید در این زنجیره رقابت، با توسعه کاراکترهای فارسی در توسعه تکنولوژی زبان گام برداریم و دستاوردهایمان را در اختیار جهان قرار دهیم. وزیر ارتباطات با بیان اینکه براساس سیاست های کشور و خواسته مردم دلبسته به زبان فارسی که به آن افتخار می کنند، اکنون در حوزه وب در زمینه رشد و احیای زبان فارسی از 9 دهم به 1.8 درصد با وجود یک درصد جمعیت جهان دست یافته ایم. 
آذری جهرمی با بیان اینکه باید بتوانیم این میزان را به سهم چهار درصد از فضای وب سطح جهان برسانیم، گفت: تاکنون فعالان و منابع این حوزه را گرد یکدیگر جمع نکردیم اما به دلیل اهمیت رشد زبان فارسی باید همراه با یکدیگر به توسعه هایی در این حوزه دست یابیم. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.