امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 17, 2018
15:34 پنجشنبه، 27ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90752

وزیر ارتباطات: اقدام جدیدی در خصوص انسداد فیلترشکن‌ها آغاز نشده است

وزیر ارتباطات و فن آوری در خصوص فیلترینگ فیلترشکن ها گفت: اقدام جدیدی در خصوص انسداد فیلترشکن‌ها آغاز نشده است، بلکه آنچه که انجام می‌شود همان مجموعه اقداماتی است که از دی ماه سال قبل و بنابر ایجاد شرایط جدید آغاز شده بود.

 
به گزارش ایلنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره انتقادات مدیرعامل پیام رسان بومی سروش مبنی بر این که عدم حمایت مجموعه وزارت ارتباطات باعث ایجاد اختلال در این پیام‌رسان  شده است، گفت:  فرودین ماه سال جاری یک جلسه با مدیران پیام‌رسانان داخلی داشتیم و طبق گزارشات داده شده این افراد و ارزیابی ما مشخص شد که در مجموع پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت حدود ۱۵ میلیون کاربر فعال را خواهند داشت و امروز در  مجموع ۱۰ میلیون کاربر فعال در پیام‌رسان‌های داخلی فعالیت می‌کنند.
 
وزیر ارتباطات و فن آوری تاکید کرد: ما نگرانی زیادی از ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی نداریم. 
 
وی در خصوص اظهارات مدیر پیام رسان سروش مبنی بر این که آمادگی داریم تا با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی کلیه مستندات و امکاناتی که به پیام رسان سروش واگذار شده است را منتشر نماییم، گفت: احساس می‌کنم که مدیران راه صلاحی را در پیش نگرفتند،‌ بر اساس مکتوباتی که آنها طی گزارش فروردین ماه ۹۷ به وزارت ارتباطات ارائه دادند، این نرم‌افزار می‌تواند از ۲۰ میلیون کاربر پشتیبانی کند و اسناد این ادعا هم  موجود است اما به نظر می‌رسد که الان باید دنبال علل دیگری در این خصوص باشیم.
 
آذری جهرمی ادامه داد: ‌طرح اینگونه مسائل تاثیری بر تلاش ما برای اجرای قانون که کمک به پیام رسان‌های داخلی است نخواهد گذاشت اما اعلام می‌کنم که در این خصوص مسائل دیگری مطرح است.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شما گفته‌اید کار فیلترینگ فیلترشکن‌ها آغاز شده است، گفت: روز گذشته بر اساس سوالی که خبرنگاری پرسید فیلمی منتشر شد، اما من اعلام می‌کنم که اقدام جدیدی در خصوص انسداد فیلترشکن‌ها آغاز نشده است، بلکه آنچه که انجام می‌شود همان مجموعه اقداماتی است که از دی ماه سال قبل و بنابر ایجاد شرایط جدید آغاز شده بود.
 
وزیر ارتباطات و فن آوری  تاکید کرد: متاسفانه آنچه که بر اساس شواهد مشاهده می‌کنیم کاربران شبکه‌های اجتماعی در حال مقاومت در برابر دستور قضایی هستند و این موضوع باعث شده که متاسفانه تهدید بسیاری در فیلترشکن‌ها داشته باشیم.امنیت فضای مجازی امروز با چالش مواجه شده است، مقابله با فیلترشکن‌ها کار ساده‌ای نیست؛ چرا که هم تنوع زیادی در این فیلترشکن‌ها وجود دارد و هم تعداد آنها بسیار است و مکانیزم‌هایی که به کار می‌برند نیز به شدت پیچیده است.
 
وی خاطر نشان کرد:  روز گذشته  صحبتی از قول معاون من در خصوص الزام دستگاه‌های دولتی به استفاده از موتور جستجوی بومی منتشر شد که انعکاس صحیحی نداشت. موضوعی که در این زمینه مطرح است این است که ما توصیه کردیم در زیست بوم کودکان به دلیل کمتر بودن آفت‌های موتورهای جستجوی داخلی از این موتورهای جستجو استفاده شود.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: با این وجود ما چالش‌های ایجاد شده در زمینه امنیت فضای مجازی را حدود یک ماه پیش به صورت مکتوب به مسئولان مربوطه از جمله قوه قضاییه ارائه کردیم. همچنین به طور منظم گزارش وضعیت و شرایط چالش‌های امنیتی به مرکز ملی فضای مجازی ارائه می‌شود.
 
آذری جهرمی دربراه مصوبه روز قبل شورای عالی فضای مجازی درباره اینترنت اشیاء نیز بیان کرد: یکی از ابزارها و تکنولوژی‌های جدی در توسعه اقتصاد دیجیتال، موضوع اینترنت اشیاء است،‌ این ضرورت احساس می‌شود که برای شتاب‌دهی در استفاده از این تکنولوژی و همچنین حاکم شدن راهکارهای اصولی استفاده از آنها به یک سند بالادستی نیاز داشته باشد. 
 
وی ادامه داد : در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی پیش‌نویس مرکز ملی فضای مجازی در این خصوص مطرح شد و کلیات آن مورد توافق قرار گرفت اما در مورد جزئیات قرار شد که این مرکز پس از بازنگری مجددا آن را به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.