رگولاتوری

هوش مصنوعی

May 17, 2018
15:42 پنجشنبه، 27ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90759

وزیر ارتباطات: فیلتر و فیلتر شکن معلول بلاتکلیفی ما است

 

وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از دولت همراه با اشاره به توسعه فناوری اطلاعات در سال های گذشته، گفت: اولویت اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری توسعه استفاده از فناوری اطلاعات است.
 
محمد جواد آذری جهرمی در مراسم رونمایی از دولت همراه به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی ارتباطات با اشاره به اینکه پوشش 1246 شهر کشور به نسل های 3 و 4 تلفن همراه مجهز شده اند، گفت: در این شهرها پوشش منطقه ای همراه اول 100 درصد و ایرانسل نیز به 97 درصد رسیده است که 3 درصد باقی مانده مشکل انتقال دارد که به زودی حل می شود.
 
وی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت دوازدهم از 64 هزار روستای کشور در شاخص های ارتباطات ثابت، موبایل و اینترنت پایش شده است، افزود: در این بررسی ها مشخص شد که 35 درصد این روستاها دارای ارتباطات است که در 7 ماه اخیر دولت دوازدهم 20 درصد به روستاهای دارای ارتباط اضافه شد تا به شاخص 55 درصدی روستاهای دارای ارتباط برسیم.
 
آذری جهرمی توسعه در بخش ثابت را در این حوزه دارای عقب ماندگی عنوان کرد و گفت: در این مدت 200 هزار پورت تلفن ثابت واگذار شده است که با همکاری شرکت مخابرات و FCP  ها، تا پایان سال 2 میلیون پورت ثابت واگذار می شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به توسعه شبکه داخلی نیز اشاره ای کرد و گفت: این شبکه از 640 گیگابیت برثانیه به 5.4 ترابیت برثانیه افزایش یافته است و با افتتاح روز گذشته پروژه زیرساخت حجم شبکه دیتای کشور به 18.2 ترابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرد.
 
وی درباره میزان ترافیک داخلی نیز با بیان اینکه این ترافیک در دولت دوازدهم 60 به 40 نسبت ترافیک خارج به داخل بود، افزود: با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات و اصلاح تعرفه گذاری 40 درصد رشد تولید محتوا داخلی داشتیم که در آمار کل 16 درصد افزایش را در حوزه تولید محتوای داخلی نشان می دهد.
 
آذری جهرمی افزایش تولید محتوای داخلی را اثرات تلاش جوانان و تیم های خوش ذوق ایرانی عنوان کرد که با کمترین حمایت ها درحال تولید محتوا داخلی در قالب های مختلف نمایشی هستند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با سرمایه گذاری دولت و فعالیت های بخش خصوصی در تولید ملی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رشد قابل توجهی داشتیم به طوری که حوزه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات برخلاف بخش های دیگر رونق داشته است.
 
وی رتبه ایران در شاخص توسعه دسترسی را 67، دانش و مهارت را 58 و استفاده از فناوری اطلاعات را 101 در دنیا عنوان کرد و افزود: اولویت اصلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری توسعه استفاده از فناوری اطلاعات است .
 
آذری جهرمی با اشاره به راه اندازی دولت همراه تصریح کرد: توسعه استفاده از فناوری اطلاعات نیازمندی هایی دارد که یکی از مهمترین آنها دولت همراه است که امروز فاز نخست آن با 55 خدمت به بهره برداری می رسد.
 
وی با اشاره به خدمات الکترونیکی که سازمان های دولتی ارایه می کنند، افزود: هر کدام از این سازمان ها به صورت سیلویی و سیلندری خدماتی را به صورت مستقل ارایه می کنند که در دولت گذشته زیرساخت دولت الکترونیک برای اتصال این سازمان ها به یکدیگر انجام شد و در این دولت ایجاد اتصال  بین سازمان ها و دستگاه های دولتی پیگیری می شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرای طرح سیماک ( سامانه یکپارچه مدیریت املاک کشور) توسط شرکت ملی پست را یکی دیگر از دستاوردهای دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح از بسیاری از زمین خواری ها، کوه خواری ها و دریا خواری ها جلوگیری می شود .
 
آذری جهرمی به راه اندازی دولت همراه نیز اشاره ای کرد و گفـت: بزرگترین خاصیت این طرح این است که در این برنامه به صورت سفارشی با دریافت کنند خدمات ارتباط برقرار می شود و باتایید اصالت، افراد می توانند تمام خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.
 
وی با تاکید به اینکه دولت همراه زنجیره خدمات را به وجود می آورد، تصریح کرد: البته تا استانداردهای موجود فاصله بسیاری داریم و در فاز نخست با 55 خدمت این سامانه راه اندازی می شود تا بقیه دستگاه های دولتی نیز به این مجموعه بپیوندند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نظارت و  بهبود کیفیت را از برنامه های جدی این وزارتخانه بیان کرد و افزود: در این سال ها توسعه خوبی اتفاق افتاده اما مردم در حوزه کیفیت مطالباتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی راه اندازی پروژه های مرکز مونیتورینک پایش شاخص های کیفیت شرکت مخابرات و همراه اول در روزهای گذشته را در راستای بهبود کیفیت شبکه مناسب ارزیابی کرد و گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز سامانه ثبت شکایات مبتنی بر مکان نمای جغرافیایی را برای نظارت بهتر مردم بر کیفیت شبکه راه اندازی کرده است که مشترکین می توانند در هر نقطه ای که حضور دارند وضعیت کیفیت شبکه را رصد کنند و از همان نقطه در این سامانه ثبت شود .
 
آذری جهرمی درباره طرح نوآفرین که برای حمایت از کسب و کارهای نوپا در این حوزه تدوین شده است نیز گفت: این طرح با 18 ماده صبح امروز در دولت مطرح شد و برای برخی موارد حقوقی به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع شده است و در هفته آینده برای تصویب در دولت مطرح می شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تصویب این طرح را برای کسب و کارهای نوپا خیلی مهم دانست و خاطر نشان کرد: رفع موانع کسب و کارها یکی از وعده های بسیار مهم دولت در زمان انتخابات بود که با تصویب این طرح بسیاری از موانع و مشکلات کسب و کارهای نوپا جوانان در این حوزه مرتفع می شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در برخورد با رسانه نوین دچار سردرگمی هستیم، افزود: همان مردمی که به میهن خود و رهبر معظم انقلاب علاقه مندند، نمایندگان و دولت را انتخاب می‌کنند و همین مجلس منتخب مردم، قانونی برای ماهواره مصوب می‌کند، دستگاه قضا حکم می دهد و پلیس نیز اجرا می کند، با این وجود، هم مردم و هم مجلس در مقابل این موضوع مقاومت می کنند و آن را نمی پذیرند.
 
آذری جهرمی تصریح کرد: چرا هم مردم و هم مجلس در مقابل قانون مصوب مجلس در مورد ماهواره، مقاومت می کنند و آن را نمی پذیرند؟ فیلتر و فیلترشکن معلولِ بلاتکلیفی ما در این حوزه است و مسوولان باید با همفکری و همکاری راه حلی برای این موضوع پیدا کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.