اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 20, 2018
16:32 یکشنبه، 30ام اردیبهشتماه 1397
کد خبر: 90842

گوگل در نمایش هوش مصنوعی اغراق کرده است؟

گزارش‌های منتشره حاکی است که گوگل در توانایی‌های ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی فوق پیشرفته خود اندکی اغراق و بزرگنمایی کرده است.
 
به گزارش extreme tech، یکی از پرصداترین و جنجالی‌ترین فناوری‌های جدیدی که گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان و رویداد Google I/O ۲۰۱۸ از آن رونمایی کرد، نسخه آزمایشی ابزار گوگل دوپلکس بود. این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی فوق پیشرفته قادر است بسیار شبیه به انسان صحبت کند و همانند یک دستیار صوتی به مخاطبان موردنظر کاربران تماس گرفته و دقیقا با آن‌ها همانند یک انسان مذاکره کرده و به گفت‌وگو بنشیند. صدای گوگل دوپلکس آنقدر شبیه به انسان و هوشمندانه است، که توسط مخاطبان روبات بودن و مصنوعی بودن مکالمات آن، کاملا غیرقابل تشخیص است.
پس از معرفی و رونمایی از این محصول جدید، بلافاصله جنجال‌های بسیاری در فضای مجازی بوجود آمد. منتقدان این ابزار بر این باورند که فناوری فوق پیشرفته و فوق هوشمند گوگل دوپلکس، بسیار غیر اخلاقی است چراکه کاربران می‌توانند بسیاری از جرائم را بدین صورت انجام بدهند بدون آنکه طرف مقابلشان متوجه شود، این یک روبات است. البته گوگل هم پس از این جنجال‌ها اعلام کرد که با تغییر توانایی‌های این ابزار، چالش و مشکلات اخلاقی و اجتماعی آن را برطرف خواهد کرد.
 
اما حالا به نظر می‌رسد که شرکت گوگل برای نمایش ابزار فوق هوشمند خود در برابر جامعه جهانی اندکی اغراق کرده است. بر اساس آخرین شواهد موجود، گوگل دوپلکس آنقدر هم شبیه به یک انسان بالغ نمی‌تواند به بحث، مذاکره و مجادله بنشیند، به گونه‌ای که مخاطب موردنظر متوجه روبات بودن آن نشود.
 
ساندار پیچار – مدیر اجرایی شرکت گوگل – با نمایش یک ویدیو از طرز کار و عملکرد دوپلکس رونمایی کرد و مدعی شد که این روبات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند با یک آرایشگاه تماس گرفته و وقت بگیرد به گونه که مخاطب متوجه نشد که صدای دوپلکس صدای یک انسان نیست!
 
اما حالا تحلیلگران و منتقدان بسیاری می‌گویند که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این تماس واقعی نبوده و گوگل در نمایش عملکردهای پیشرفته دچار بزرگنمایی شده بوده است.
 
این تحلیلگران علت شک خود را موارد زیر عنوان کرده‌اند: نخست آنکه هنگام تماس، مخاطب موردنظر هیچ نامی از خود یا آرایشگاه محل فعالیت خود نمی‌برد و موقع تنظیم وقت از دوپلکس هیچ نام و نشان و شماره ای دریافت نمی‌کند.
 
دوم آنکه هیچ‌گونه سروصدایی از محیط آرایشگاه همچون صحبت کردن، صدای سشوار و غیره نمی‌آید و این در حالیست که اماکن عمومی نظیر آرایشگاه همواره پر از سر و صداست.
 
در کالیفرنیا تا زمانیکه هر دو طرف تماس به ضبط شدن آن رضایت ندهند، تماس تلفنی به شکل قانونی ضبط نخواهد شد. یعنی گوگل برای ضبط این مکالمه باید با آرایشگاه موردنظر هماهنگ کرده باشد.
 
به گفته آن‌ها دلایل ذکر شده در بالا می تواند به تنهایی ساختگی بودن این نسخه آزمایشی و نمایش خیره کننده گوگل دوپلکس را ثابت کند و نشان دهد که احتمالا گوگل در فوق هوشمند بودن این ابزار اغراق کرده است.
 
البته حتی اگر این دمو و نمایش آزمایشی ساختگی و اغراق شده باشد، مهم نیست چراکه گوگل توانسته است به طراحی، تولید و توسعه ابزاری بپردازد که می‌تواند بسیار شبیه به انسان صحبت و عمل کند و این خود پیشرفت بسیار چشمگیر، حائز اهمیت و قابل ملاحظه است که می‌تواند سرآغاز اختراع و پیشرفت های بزرگ دیگری باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.