امنیت

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

June 13, 2018
17:10 چهارشنبه، 23ام خردادماه 1397
کد خبر: 91515

جزئیات نقص فیس‌بوک که اطلاعات ۱۴ میلیون کاربر را افشا کرد

ظاهرا به خاطر یک اشکال نرم‌افزاری، تعداد ۱۴ میلیون از کل کاربران فیس‌بوک در سراسر جهان که با هم در ارتباطند و محتوای خصوصی خود را به اشتراک می‌گذارند، پست‌های خود را با همه سهیم شدند.
 
کارشناسان فیس‌بوک در ماه مارس در مقابل کنگره در مورد رسوایی کمبریج آنالیتیکا گفته بودند که بر نحوه اشتراک هر بخش از محتوایی که کاربران در فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارند، کنترل کامل دارند.
 
مکانیزم برنامه فیس‌بوک به‌طور معمولی و در حالت عادی کاربران را قادر می‌سازد مخاطبانی را انتخاب کنند که می‌توانند پست‌های اشتراکی خود را ببینند و تنظیمات حریم خصوصی به‌طور پیش‌فرض دست‌نخورده است تا زمانی که کاربر به‌طور دستی آن را به‌روز کند.
 
اما جدیداً اخباری منتشر شده که نشان‌دهنده شکست شرکت فیس‌بوک در حفظ اطلاعات خصوصی میلیون‌ها کاربر خود است. با این‌ حال، غول دنیای شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک هفته پیش طی خبری اعلام کرد که اخیراً در مکانیزم کاری این پیام‌رسان خطایی کشف‌شده که گزینه تنظیم مخاطب پیش‌فرض را برای ۱۴ میلیون کاربر فیس‌بوک به "عمومی" به‌روزرسانی کرده است، حتی اگر کاربران قصد داشته باشند که پست‌های خود را در یک حالت خصوصی‌تر  فقط با دوستانشان و یا یک گروه کوچک از مردم تقسیم کنند.
 
به گفته مسئولان فیس‌بوک آن‌ها اخیراً یک خطای فنی بین روزهای ۱۸ تا ۲۷ ماه مه را کشف کرده‌اند. براین اساس به‌طور خودکار زمانی که شما در حال ایجاد پست در صفحه فیس‌بوک خود هستید، نرم‌افزار مخاطبان عمومی را پیشنهاد می‌دهد. همچنین به کاربر پیامی مبنی بر " لطفاً alert Posts را بررسی کنید" ارسال می‌کند تا کاربر به‌ اشتباه بیافتد.
 
طبق گفته آرین اگان، افسر ارشد امنیت فیس‌بوک، اشکال در مدت چهار روز بین روزهای ۱۸ مه و ۲۲ ماه مه رخ‌داده که این امر باعث شد که شرکت در اولین فرصت نرم‌افزار و سرور خود را به‌روز کند.
 
طبق گفته او پست‌هایی که بعد از ۲۲ ماه مه با دوستانتان به اشتراک گذاشته‌اید، تحت‌الشعاع خرابکاری قرار نمی‌گیرند. با این‌ حال، اگر شما محتوایی را در تاریخ اعلامی یعنی ۱۸ مه تا ۲۲ مه (۴ روز) به‌صورت خصوصی بین دوستانتان به اشتراک گذاشته‌اید، این پیام به‌طور خودکار برای تمام کاربران به‌صورت عمومی به اشتراک گذاشته‌ شده است. بر اساس اطلاعات سایت پلیس فتا، این شرکت تنظیمات حریم خصوصی برای این پست‌ها را تا مه ۲۷ تنظیم کرد و در حال حاضر همه کاربران آسیب‌دیده را اعلام کرده است.
 
کارشناسان فیس بوک اذعان کردند "نقص فنی پیش‌آمده برای ما اثبات‌شده و ما در حال حاضر شروع کرده‌ایم که به همه کاربران خود این سطح دسترسی را بدهیم تا هرگونه اشکالی که در طی بازه زمانی اعلام‌شده مرتکب شده‌اند را بررسی کنند. برای ما در حال حاضر کاملاً واضح است که این اشکال بر روی افرادی که پیش‌از این پیام‌های و پست‌های خود را در فیس‌بوک ایجاد و انتقال داده‌اند، تأثیری نداشته و هنوز هم می‌توانند مخاطبان خود را طبق روال سابق انتخاب کنند. ما به خاطر اشکال پیش‌آمده عذرخواهی می‌کنیم. "
 
در هر حال فیس‌بوک در حال حاضر با انتقاد شدید از طرف کنگره برای به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران خود با شرکت‌های چینی که سال‌ها در آنجا بوده‌اند، روبه‌روست. این شرکت اما ادعا کرد که حدود ۱۰ سال قبل که با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سخت‌افزار و بیش از ۶۰ نوع دستگاه ارتباطی مشارکت داشته که در آن زمان هیچ برنامه یا فروشگاه اپلیکیشن وجود نداشت و برای ارائه ویژگی‌های فیس‌بوک در سیستم‌های عامل‌ خود طراحی نشده بودند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.