عناوين



 اخبار


برگزیده


امنيت


مقاله


گزارش و گفتگو


ياداشت


اخبار شرکتها


همايشها



فراخوانها و آئين نامه ها


عکس و ویدئو

 
  خدمات



نسخه موبایل



خروجی پیامک



خروجی RSS



عضویت در خبرنامه ها

 

راهنما
تبليغات


 

سفارش آگهی
یادداشت
سه شنبه، 23 مردادماه 1386

01:48 AM

August 14, 2007


خود را تبرئه كنید!

نوشته: محمدحسین طاهری
منبع: گروه علمی-تحلیلی طیف


همایش سرویس‌های جدید تلفن همراه روندها و فرصت‌ها كه به همت گروه‌ علمی_تحلیلی طیف در تیرماه برگزار شد دارای بازتاب‌های گوناگونی در رسانه‌ها و در بین صاحبنظران عرصه مخابرات بود سخنرانان و مدعوین همایش هر یك در راستای فعالیت خود روندها و فرصت‌های پیرامون تولید و ارائه سرویس‌های جدید را مورد بررسی قرار دادند كه تبیین این نظرات از زوایای مختلف و وضوح اختلاف برخی دیدگاه‌ها بسیار جالب توجه و بحث برانگیز بود و این بحث‌ها خود عامل شكل‌گیری موج جدیدی در بین صاحبنظران و كارشناسان این عرصه در زمینه تولید و عرضه محتوا گردید در ادامه برآنیم تا به یكی از مهمترین بازتاب‌های این همایش بپردازیم.
بی‌تردید اگر به طور دقیق به فرآیند گذر از نسل‌های گذشته فناوری ارتباطات سیار و بكارگیری نسل‌های جدید چون 2.5G و 3G بنگریم شاخصه اصلی تغییر در بین این نسل‌ها از لحاظ تجاری امكان ارائه سرویس‌های متنوع ارزش افزوده است و این شاخصه از ابعاد تنوع، كیفیت وكمیت رشد چشمگیری داشته است. از طرفی ورود هر تكنولوژی به جامعه علاوه بر مزایای تجاری، خدماتی و سهولتی كه در امور فراهم می‌آورد تاثیرات و ابعاد فرهنگی را به تناسب نقش خود در امور اجتماعی به جامعه تحمیل خواهد كرد.


تكنولوژی نو، فرهنگ نو
برخی معتقدند كه افراد و گروه‌هایی كه سعی در ورود یك تكنولوژی نو را به بازار و جامعه دارند می‌بایست بهای هزینه‌های فرهنگ ‌سازی آن را نیز بپردازند این اعتقاد از یك جهت كاملا مثبت و میسر به نظر می‌آید بطوریكه افرادی كه علاقه‌مندند تكنولوژی را در یك بازار گسترش دهند و یا آن را جایگزین تكنولوژی‌های گذشته كنند می‌بایست برای كسب اطمینان و اعتماد بازار به معرفی گسترده و همه جانبه آن بپردازند. به این معنا كه با تبیین زوایای مختلف (سود و زیان) و اطلاع رسانی نحوه استفاده صحیح و مطلوب از آن بازار را متقاید به پذیرش تكنولوژی مورد نظر كنند و مسلما پس از شكل‌گیری اولیه، باور سودمندی آن تكنولوژی در بازار، علاقه‌مندان دیگر برای فعالیت در گسترش آن، چالش‌های ابتدایی را نخواهند داشت. و به عبارت دیگر فرهنگ استفاده از آن نهادینه شده است. اما آیا در مواردی كه تكنولوژی نقش موثری بر فرهنگ یك جامعه خواهد داشت علاقه‌مندان به گسترش تكنولوژی مذكور لزوما می‌توانند چهارچوب مناسبی را در راستای استفاده مناسب و مطلوب از آن تعیین و عرضه كنند؟ به نظر می‌رسد با توجه به پیچیدگی‌هایی كه مقوله فرهنگ دارد بهتر است گروهی كارشناس در زمینه فرهنگ و عوامل موثر برآن بصورت كاملا مستقل كه از قدرت و توانمندی حمایتی حاكمیت جامعه برخوردار است ضابطه و چهارچوب مناسب را تعیین كنند. و در تعیین آن به واقع دغدغه فرهنگی را دنبال كنند و نه اینكه به علت تهدیدهایی كه برخی ملاحظات بر حاشیه سود اقتصادی موضوع دارد فرهنگ را فدای جنبه اقتصادی آن كنند این نوع برخورد از افراد اقتصادی هیچ بعید نیست.


آنچه واضح است اینكه سرویس‌های جدید قابل ارائه در نسل‌های جدید فناوری ارتباطات سیار از بعد فرهنگی می‌توانند بسیار تاثیر گذار ظاهر شوند و در این زمینه چالشهای متعددی را به فرهنگ جامعه تحمیل سازند. در این رابطه تجربه‌های بین‌المللی متعددی وجود دارد با بررسی بازار كشورهایی كه این سرویس‌ها را از چند سال گذشته در اختیار مشتركانشان قرار داده‌اند مشاهده می‌كنیم كه بنیادها و نهادهایی مستقل با دغدغه‌های فرهنگی و كارشناس در خطوط قرمز فرهنگی جامعه وجود دارند كه وظیفه نظارت و كنترل نوع محتواهای عرضه شده را به عهده دارند در اغلب موارد این نهادها و بنیادها زیر مجموعه‌ای از رگولاتوری می‌باشند در شماره‌های آینده مجله طیف برآنیم كه به تجربه‌های موجود در زمینه نظارت بر محتوی بپردازیم ولی آنچه مشخص است اینكه هیچ یك از كشورها نسبت به مقوله نظارت بر محتوی بی‌تفاوت نبوده‌اند و با توجه به خط قرمزهای مختلف‌شان راهكارهای فنی و سیاستگذارانه متفاوتی را اتخاذ كردند.


حذف صورت مسئله، راه‌حل یك شبه
اما نیاز به این موضوع در كشور ما چگونه شكل گرفته است در طول 12 سالی كه همراه اول به ارائه سرویس مكالمه صوتی پرداخت با توجه به اینكه صورت مسئله‌ای هر چند محدود در حد سرویس پیام كوتاه در زمینه نظارت بر محتوی وجود داشت هیچ گونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفت اما با حضور اپراتور دوم صورت مسئله نظارت بر محتوی شكل جدی تری را به خود گرفت و این موضوع در مجوز اعطا شده به این اپراتور كاملا واضح بود چرا كه طبق مجوز دوم، اپراتور این امكان را یافت كه سرویس‌های ارزش افزوده‌ای چون MMS را تحت قالب شبكه 2.5G به بازار عرضه كند اما علی‌رغم وضوح صورت مسئله و جدی‌ شدن بحث ارائه سرویس‌های ارزش افزوده به بازار از سوی مسئولان وصاحبنظرانی كه امروز بسیار در زمینه لزوم نظارت بر محتوی حساسیت به خرج می‌دهند اقدام و آینده‌نگری خاصی صورت نگرفت. و در متن قرارداد اپراتور دوم هیچگونه محدودیتی در این زمینه لحاظ نشد اما این موضوع بسیار موضعی و دفعی حدود یك سال بعد از آغاز فعالیت اپراتور دوم، كاملا سلبی ظاهر گردید زمانی كه اپراتور دوم خود را به بازار هدف معرفی كرده بود و تصمیم داشت با ارائه سرویس‌های ارزش افزوده در قالب MMS رقابت خود را در سطحی مناسب‌تر شكل دهد. رگولاتوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اقدام جالب توجه مانع از راه‌اندازی سرویس MMS اپراتور دوم علی‌رغم آمادگی كامل آن مبنی بر ارائه مناسب آن به صورت تجاری شداند و سبب این اقدام را عدم وجود راهكاری مناسب در كنترل و نظارت بر محتوی از طرف اپراتور اعلام داشته‌اند. به عبارت دیگر وقتی صورت مسئله شكل واقعی خود را یافته است مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پاسخ به آن كاملا شتاب زده و بدون برنامه‌ریزی و كارشناسی دقیق پاسخ بسیار ساده، حذف صورت مسئله داده می‌شود. با این اوصاف چگونه می‌خواهیم انتظار داشته باشیم كه استقبال مناسبی از مجوز اپراتور سوم كه بر پایه سرویس‌های ارزش افزوده نسل سوم است در سال آینده صورت گیرد.


برخوردها و شائبه‌ها
این گونه برخوردها و پاسخ‌هاست كه سبب می‌شود تا هنگامی كه در همایش سرویس‌های جدید تلفن همراه روندها و فرصت‌ها آقای مهندس مهندیون معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی (رگولاتوری) صحبت از لزوم نظارت و كنترل بر محتوی را مطرح می‌سازد خیل عظیمی از تیترهای ژورنالیستی به این موضوع می‌پردازند و این موضوع حاشیه‌ ساز می‌شود. تیترهایی چون:


 سازمان تنظیم فیلترینگ!
 اول فرهنگ‌سازی، بعد ارزش‌افزوده
 تكلیف سرویس MMS تلفن همراه در كشور چه می‌شود؟
 و...
آیا این كارشناسان و تحلیل‌گران مقوله نظارت بر محتوی را قبول ندارند و از پایه این بحث را بی‌فایده می‌دانند مسلما این طور نیست چرا كه هر یك از این كارشناسان اشراف مناسبی به ضرورت این بحث دارند و تجربه‌هایی را در عدم نظارت بر سرویس پایه پیام كوتاه همراه اول در برخی مواقع چون انتخابات در كشورمان را ملاحظه كرده‌اند.
اما داستان از چه قرار است؟


اگر نظری اجمالی به سخنرانی آقای مهندس صدوقی در همایش "سرویس‌های جدید تلفن همراه، روندها و فرصت‌ها" بیندازیم مشخص است كه همراه اول همچنان به فاز‌های توسعه خود و مشكلات پیرامون GCها مشغول است و علی‌رغم اینكه در رئوس برنامه‌های خود در سال جاری ارائه سرویس‌های ارزش افزوده و جدید را لحاظ كرده است. اما كارشناسان وصاحبنظران بر این عقیده‌اند كه با توجه ضعف‌هایی كه شبكه مبتنی بر داده همراه اول دارد این اپراتور چالش‌های متعددی را در راستای راه‌اندازی سرویس‌های جدید خواهد داشت و این موضوع در به تعویق انداختن مكرر زمان ارائه و راه‌‌اندازی سرویس‌ها از سوی مسئولان این اپراتور مشهود است. و به نظر می‌رسد تا یكسال آینده این اپراتور به امكان ارائه تجاری سرویس MMS را دست یابد.


از طرفی با توجه به جایگاه ساختاری رگولاتوری در حوزه اختیارات وزارت ICT می‌توان شائبه عدم استقلال و بی‌طرفی رگولاتوری را در تصمیم‌گیری‌ها و ایفای نقش نظارت و كنترل بر بازار را تصور كرد. به همین سبب با توجه به دولتی بودن اپراتور اول، این موضوع در حال حاضر در بین كارشناسان و تحلیل‌گران مطرح است كه این اقدام یك طرفه و موضعی در منع اپراتور دوم از ارائه سرویس MMS، فرصت و ابزار رقابتی را از آن سلب كرده است و فرصتی مناسب را در اختیار همراه اول قرار داده است تا با برتری فعلی رقابتی خود از لحاظ پوشش جغرافیایی شبكه، بازار مورد نظرش را توسعه داده و زمینه ارائه سرویس‌های ارزش افزوده را برای خود فراهم سازد


یك پیشنهاد
به هر حال این موضوع به نوعی شكل گرفته است كه اپراتور دوم می‌بایست به تنهایی بهای فرهنگ‌سازی MMS را بپردازد و نتیجه نهایی تاخیر در راه‌اندازی این گونه سرویس‌ها به زیان جامعه مشتركان خواهد بود.
اما رگولاتوری ‌می‌تواند تا زمانی‌ كه اپراتور دوم ابزار نظارتی مناسب را در شكل كلی و ایده‌آل فراهم نكرده است با بهره‌گیری از این پیشنهاد مبنی بر اینكه اجازه دهد كه اپراتور محتواهایی را كه خود از طریق ارائه دهندگان محتوا از منابع مجاز فرهنگی تهیه می‌كند از پرتال خودش در اختیار مشتركان خود قرار دهد شائبه مبنی دولتی‌نگری به بخش خصوصی را در اذهان عموم مردم كمرنگ سازد و به این طریق فرصت رقابتی اپراتور دوم را به طور كامل از آن سلب نكند.


تمایل به حل مسئله
البته دراین اواخر مشخص می‌شود كه مسئولان امر در نظر دارند در عوض پاك كردن صورت مسئله و دادن پاسخ‌های سلبی، به صورت مسئله با دید مناسب‌تر و كارشناسانه‌تری بپردازند. چرا كه مطالب ارائه شده از سوی مهندس مهدیون در همایش، نوید بخش تصمیم جدی رگولاتوری مبنی بر نظارت بی‌طرفانه و در عین حال دقیق و كارشناسانه در زمینه نظارت بر محتوی بود. آن گونه كه در همایش بیان شد رگولاتوری تصمیم جدی به توسعه سرویس‌های جدید تلفن همراه دارد. اعطای مجوزهای جدید، تشكیل كمیته‌های راهبردی، اعمال اهرمهای فشار، كنترل و تنظیم تعرفه‌ها و در نهایت نظارت بر محتوا، از محورهای اصلی راهبرد توسعه رگولاتوری در زمینه ارائه سرویس‌های جدید است. نكته بسیار مثبت در این محورها تشكیل یك كمیته راهبردی متشكل از تمامی بازیگران عرصه تولید و ارائه محتوی می‌باشد (شكل 1)این ساختار به عنوان ابزار قانون گذاری و نظارتی رگولاتوری پیرامون محتوی به نوعی می‌تواند رگولاتوری را در اتخاذ تصمیمات همه جانبه نگر و مستقل كمك كند و این سازمان را از چنین شائبه‌هایی مبرا سازد.


همچنین دیگر محورهای مورد نظر رگولاتوری با دقت و درایتی مناسب در نظر گرفته شده است. و به نظر می‌‌رسد و این محورها بر اساس تجربیات سایر كشورها در این زمینه تدوین شده باشند
امید است كه این سازمان بتواند با بكارگیری و اجرای دقیق این راهبردها، تصمیم‌های منصفانه‌ای را در كنترل و نظارت خود بر بازار اعمال كند و فرصت‌های رقابتی را از بازیگران این عرصه سلب نكرده و بر پویایی بازار بیفزاید.




لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

برای عضویت در خبرنامه پیامکی ایستنا اینجا را کلیک کنید. برای عضوریت در خبرنامه روزانه ایمیلی ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه  ایمیلی ایستنا نمایش داده میشود.


فهرست آخرین عناوین

 
    تبليغات  
 







 
  سفارش آگهی